March 14, 2001
Måste måste man inte, men det kan vara rekommenderat att göra det då man får ett färskt system utan andra drivrutiner och dylikt som kan ställa till problem. Men prova först, fungerar det bra så kör på.
Hur det är med Vista vet jag inte riktigt, men övriga OS fungerar det bra med.
edit. Twelve, borde du inte fixa din signatur?
December 2, 2007
Snorch wrote: Måste måste man inte, men det kan vara rekommenderat att göra det då man får ett färskt system utan andra drivrutiner och dylikt som kan ställa till problem. Men prova först, fungerar det bra så kör på.
Hur det är med Vista vet jag inte riktigt, men övriga OS fungerar det bra med.edit. Twelve, borde du inte fixa din signatur?
Jag har inga gammla moderkorts drivers installerade just nu, kör på vistas för jag fick bluescreen av dom som gigabyte skickade med det jag har nu, och har inte vågat ladda ner från deras hemsida ifall det blir bluescreen igen :P, så de borde gå tror jag. Eller hoppas iaf.
December 2, 2007
-d-himself- wrote: om du byter från intel chipset itll intel chipset t.e.x är det inga problem, från nvidia till nvidia osv brukar också funka fint, men om du byter chipsettillverkare går det nästan aldrig
Tror du det funkar om man inte har några moderkorts drivers installerade alls från sitt gammla? (installerade aldrig med skivorna som följde med, inte heller från internet)
August 7, 2003
Jag bytte AMD (Nvidia) -> Intel (Instel) och det funka (vet inte om allt är helt optimalt dock, Intel Matrix Raid drivers kraschar OSet, men kan bero på annat också). Kanske bara hade tur?
Se upp så inte Windows Genuine "Advantage" kommer och biter dig i rumpan... (kräver ny nyckel om man byter för mycket 🙁 )
En idè mitt emellan ren "wipe" och inget kanske kan vara "överinstallera" oset? Alltså, välj installera OS så ser install-programmet att det redan finns något där och frågar om du vill behålla datat.
December 2, 2007
Laglorden wrote: Jag bytte AMD (Nvidia) -> Intel (Instel) och det funka (vet inte om allt är helt optimalt dock, Intel Matrix Raid drivers kraschar OSet, men kan bero på annat också). Kanske bara hade tur?
Se upp så inte Windows Genuine "Advantage" kommer och biter dig i rumpan... (kräver ny nyckel om man byter för mycket 🙁 )
En idè mitt emellan ren "wipe" och inget kanske kan vara "överinstallera" oset? Alltså, välj installera OS så ser install-programmet att det redan finns något där och frågar om du vill behålla datat.
Menar du typ att man väljer upgradera då? så att att ens OS installerar om fast man har kvar sina andra saker?
August 7, 2003
NightWalker wrote: Menar du typ att man väljer upgradera då? så att att ens OS installerar om fast man har kvar sina andra saker?
Man väljer inte uppgradera inne från Windows utan man bootar upp på cdn, sedan väljer man installera därifrån (precis som det skulle vara en nyinstallation) och sedan upptäcker installationsprogrammet att det redan finns en installation där och frågar då "formattera om" eller "överinstallera" (jag kommer inte ihåg de exakta orden). Då väljer man installera över den gamla installationen med den nya.
Typ som man kan göra om "allt fuckat upp sig" med en windowsinstallation, man behåller allt på disken som inte är OS så att säga. (registryt skrivs över tror jag, så man måste ställa in saker som beror på det igen, men alla eventuella bilder, program och sånt finns kvar...)
1 Guest(s)