Integrerad Ivy Bridge grafik - Single vs Dual-channel RAM?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Integrerad Ivy Bridge grafik - Single vs Dual-channel RAM?
S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
February 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 23, 2012 - 3:47 am
sp_Permalink sp_Print

Är det fördelaktigt för Ivy Bridge's integrerade grafik att använda RAM i dual-channel läge?
Kommer den extra bandbredden till sin rätt, och användas till grafikkretsen?

Varför jag frågar är för att brorsan införskaffade en billigare datormodell - Asus A55A som tyvärr bara bestyckats med en sticka RAM på 4GB.
Det är trots allt en Core i7 - 3610QM CPU så det är ju inte den sämsta low end IB grafiken vi pratar om.
En RAM-minnes uppgradering är planerad men det verkar svårt att hitta ett identiskt minne (Hynix HMT351S6CFR8C-PB) att komplettera med - vilket är extra viktigt om minnet ska köras i dual channel.

Kan tänka mej att om det blir mycket hogging mot ramminnet från CPU'ns sida, så blir det inte mycket bandbredd kvar till den integrerade grafiken om inte Chipset'et prioriterar bandbredd till grafik framför cpu.
Är det någon som har "hands-on experience" med detta?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1282648
August 23, 2012 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm det är en intressant fråga. Jag ska se om Jacob har möjlighet att svara. Om inte annat så är jag själv intresserad av svaret 🙂

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282650
August 23, 2012 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att hela datorn har nytta av dual channel, så jag skulle rekommendera att införskaffa en sticka till. 8GB är ju inte fel heller. Dessutom så kan du ju testa datorn innan och efter och meddela oss andra, vore intressant att veta 🙂

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
September 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1282656
August 23, 2012 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

CPU-prestandans ökning med Dual-Channel är försumbar och inte värd att tänka på.

Grafiken har dock en del på att tjäna Single- vs. Dual-Channel beroende på spel. I vissa spel handlar det om fåtalet procent, medan i andra uppåt 25-30%. Ska det spelas på datorn tycker jag definitivt att ni ska se till att den får Dual-Channel. Det borde gå att använda vilken modul som helst och måste alltså inte vara exakt samma märke/modell, Dual-Channel fungerar t.o.m. med två minnen i olika storlekar på Intels plattform (kallas Flex Mode) exempelvis 4 + 2 GB. Ni borde alltså kunna köpa ett till 4 GB 1600 MHz minne och få det att fungera 🙂

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
February 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1282658
August 23, 2012 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaren! 🙂

Flex Mode asså? Den teknologin har jag helt missat att snappa upp genom åren. Då vart det ju genast mycket enklare också. Jag lever kvar i gamla Pentium 4 tiden när Dual Channel introducerades för DDR-RAM. Den tiden som det var bra mycket kinkigare med att minnena skulle vara 100% identiska för att uppnå stabilitet, eller dual channel i huvetaget. Det kunde tex handla om olika storlekar, timings, eller 64bitars vs 128bitars minnen, som ställde till med rejäla problem.

Det där Hynix minnet skulle ändå annars blivit besvärligt att få tag på. Det verkar helt klart värt att prova kompletera med nån annan kvalitetssticka. Ska försöka få det gjort inom dom närmsta helgerna.
25-30% extra prestanda skulle ju inte sitta fel 🙂
Kommer bencha med olika versioner av 3dmark. Jag får väl posta här sen, om vad summan av kardemumman blev.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
September 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1282660
August 23, 2012 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Just i benchar lär ni inte märka så jätte mycket, det är mer i spel skillnaden syns faktiskt 🙂

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
February 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1283807
October 4, 2012 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags... Nytt RAM-minne införskaffat och datorn körs nu i dual-channel.

Dock så måste jag redogöra för vissa aspekter innan jag publicerar jämförelsen mellan dom utlovade benchmark siffrorna:

* Det kompletterande Ram-minnet blev ett Corsair Vengeance 4GB DDR3 1600MHz (aka CMSX4GX3M1A1600C9).
* BIOSet på denna Asus A55A är kasst o bjuder inte på RAM-inställningar i huvetaget.
* Flex-mode verkar inte riktigt fungera som det ska med detta RAM-minne kombinerat med HMT351S6CFR8C-PB.
* Detta resulterar i Dual-channel men endast i 1333mhz läge i 9-9-9-24 (alltså INTE 1600mhz som det borde varit)
* CPU/Chipset är i7-3610QM (GPU-Clock 650-1100mhz), och HM76.

Testresultat i Single-channel skrivs med RÖD text, medans Dual-channel skrivs med GRÖN text - för enkelhetens skull.
Följande 5 benchmarks är inkluderade i testet:
Resident Evil 5 Benchmark Version, Crysis (Benchmark_GPU.bat), 3DMARK03, 3DMARK05 OCH 3DMARK06.
För att få så låg felmarginal som möjligt har testerna utförts med Windows Update & co inaktiverat - samt med nerkopplat nätverk. Vissa tester har även körts mer än 1 gång för att säkerställa så stabila siffror som möjligt.

Testet blir alltså mellan 4GB 1600mhz C11 SINGLE-channel VS. 8GB 1333mhz C9 DUAL-channel

*************************************************
Benchmarks - Intel HD 4000 - Single channel VS. Dual channel RAM:

*** Resident Evil 5 Benchmark Version ***

Fixed Test - 1280x768 (ARGB8) - DirectX 9.0c:
Average FPS: 30.3 VS. 36.5
Variable Test (4 different areas) - 1280x768 (ARGB8) - DirectX 9.0c:
Average FPS: 38.4 (Area scores: 41.6 / 40.2 / 34.0 / 38.7) VS. 45.1 (51.9 / 47.7 / 37.8 / 45.2)

Fixed Test - 1280x768 (ARGB8) - DirectX 10.0:
Average FPS: 29.9 VS. 36.5
Variable Test (4 different areas) - 1280x768 (ARGB8) - DirectX 10.0:
Average FPS: 35.3 (Area scores: 39.6 / 37.0 / 29.9 / 36.1) VS. 44.9 (51.3 / 47.6 / 37.6 / 45.2)

*** Crysis ***

Benchmark_GPU.bat - 1024x768 - Medium settings - DirectX 10 - Results:
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 75.00s, Average FPS: 26.66
Min FPS: 15.82 at frame 1948, Max FPS: 36.69 at frame 1751
Average Tri/Sec: 19200970, Tri/Frame: 720082
Recorded/Played Tris ratio: 1.27
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 73.75s, Average FPS: 27.12
Min FPS: 15.82 at frame 1948, Max FPS: 36.69 at frame 1751
Average Tri/Sec: 19727050, Tri/Frame: 727393
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 74.19s, Average FPS: 26.96
Min FPS: 15.79 at frame 1948, Max FPS: 36.90 at frame 1009
Average Tri/Sec: 19629414, Tri/Frame: 728144
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
!TimeDemo Run 3 Finished.
Play Time: 73.65s, Average FPS: 27.16
Min FPS: 15.77 at frame 1955, Max FPS: 36.90 at frame 1009
Average Tri/Sec: 19772086, Tri/Frame: 728107
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
TimeDemo Play Ended, (4 Runs Performed)
==============================================================

VS.
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 70.99s, Average FPS: 28.17
Min FPS: 16.44 at frame 1947, Max FPS: 40.04 at frame 1764
Average Tri/Sec: 20270770, Tri/Frame: 719552
Recorded/Played Tris ratio: 1.27
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 67.14s, Average FPS: 29.79
Min FPS: 16.44 at frame 1947, Max FPS: 42.22 at frame 992
Average Tri/Sec: 21663954, Tri/Frame: 727299
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 67.21s, Average FPS: 29.76
Min FPS: 16.44 at frame 1947, Max FPS: 42.22 at frame 992
Average Tri/Sec: 21635996, Tri/Frame: 727117
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
!TimeDemo Run 3 Finished.
Play Time: 67.43s, Average FPS: 29.66
Min FPS: 16.44 at frame 1947, Max FPS: 42.43 at frame 996
Average Tri/Sec: 21590000, Tri/Frame: 727892
Recorded/Played Tris ratio: 1.26
TimeDemo Play Ended, (4 Runs Performed)
==============================================================

Benchmark_GPU.bat - 1280x1024 - High settings - DirectX 10 - Results:
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 177.10s, Average FPS: 11.29
Min FPS: 6.35 at frame 273, Max FPS: 13.56 at frame 990
Average Tri/Sec: 11426292, Tri/Frame: 1011772
Recorded/Played Tris ratio: 0.91
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 170.88s, Average FPS: 11.70
Min FPS: 6.35 at frame 273, Max FPS: 13.81 at frame 863
Average Tri/Sec: 11949092, Tri/Frame: 1020938
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 170.76s, Average FPS: 11.71
Min FPS: 6.35 at frame 273, Max FPS: 14.32 at frame 984
Average Tri/Sec: 11964190, Tri/Frame: 1021516
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
!TimeDemo Run 3 Finished.
Play Time: 170.85s, Average FPS: 11.71
Min FPS: 6.35 at frame 273, Max FPS: 14.52 at frame 985
Average Tri/Sec: 11965342, Tri/Frame: 1022149
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
TimeDemo Play Ended, (4 Runs Performed)
==============================================================

VS.
==============================================================
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 145.89s, Average FPS: 13.71
Min FPS: 9.31 at frame 149, Max FPS: 16.74 at frame 979
Average Tri/Sec: 13865631, Tri/Frame: 1011399
Recorded/Played Tris ratio: 0.91
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 140.61s, Average FPS: 14.22
Min FPS: 8.59 at frame 1589, Max FPS: 17.03 at frame 1770
Average Tri/Sec: 14516128, Tri/Frame: 1020564
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 140.78s, Average FPS: 14.21
Min FPS: 8.59 at frame 1589, Max FPS: 17.03 at frame 1770
Average Tri/Sec: 14512381, Tri/Frame: 1021503
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
!TimeDemo Run 3 Finished.
Play Time: 140.51s, Average FPS: 14.23
Min FPS: 8.59 at frame 1589, Max FPS: 17.65 at frame 1770
Average Tri/Sec: 14549074, Tri/Frame: 1022133
Recorded/Played Tris ratio: 0.90
TimeDemo Play Ended, (4 Runs Performed)
==============================================================

3DMARK03 - 1024x768 - No AA / Filtering=Optimal / Max Anisotropy=4 / Vertex Shaders=Optimal:
******************

Score: 10742

GT1: 238.0 FPS
GT2: 73.6 FPS
GT3: 66.0 FPS
GT4: 82.0 FPS
CPU TEST 1: 171.9 FPS
CPU TEST 2: 48.3 FPS
FILLRATE SINGLE: 1322.0
FILLRATE MULTI: 7419.5
VERTEX: 82.8 FPS
PIXEL 2.0: 118.1 FPS
RAGTROLL: 56.2 FPS

VS.
Score: 14366

GT1: 323.2 FPS
GT2: 100.0 FPS
GT3: 91.5 FPS
GT4: 103.3 FPS
CPU TEST 1: 172.0 FPS
CPU TEST 2: 52.3 FPS
FILLRATE SINGLE: 2018.7
FILLRATE MULTI: 7637.3
VERTEX: 86.8 FPS
PIXEL 2.0: 133.0 FPS
RAGTROLL: 67.3 FPS

3DMARK05 - 1024x768 - No AA / Filtering=Optimal / VS target=3_0 / PS target=3_0:
******************

Score: 8246

GT1: 36.1 FPS
GT2: 27.6 FPS
GT3: 36.0 FPS
CPU TEST 1: 13.8 FPS
CPU TEST 2: 16.2 FPS

VS.
Score: 10559

GT1: 48.0 FPS
GT2: 33.0 FPS
GT3: 47.5 FPS
CPU TEST 1: 14.8 FPS
CPU TEST 2: 17.7 FPS

3DMARK06 - 1280x1024 - No AA / Filtering=Optimal / VS target=3_0 / PS target=3_0:
******************

Score: 4906
SM2.0 Score: 1556 // HDR/SM3.0 Score: 1950 // CPU Score: 6063

GT1: 12.284 FPS
GT2: 13.652 FPS
HDR1: 16.807 FPS
HDR2: 22.197 FPS
CPU TEST 1: 2.037 FPS
CPU TEST 2: 2.887 FPS

VS.
Score: 6182
SM2.0 Score: 1964 // HDR/SM3.0 Score: 2516 // CPU Score: 6031

GT1: 16.046 FPS
GT2: 16.683 FPS
HDR1: 22.014 FPS
HDR2: 28.300 FPS
CPU TEST 1: 2.042 FPS
CPU TEST 2: 2.850 FPS

Slutsats: Helt klart en motiverande och synbar förbättring! 🙂
Kan inte säga annat än att Jacob hade helt rätt i sin uppskattning av procentuell förbättring.
Att Ram-minnet tvingas ner till 1333mhz i dualchannel flexmode verkar inte påverka så värst, och man får helt enkelt lära sej leva med detta. Vet inte om den lägre minneshastigheten beror på HM76, BIOSet eller om det är flexmode som är boven i dramat.
Hur som helst verkar man alltså ändå se en klar förbättring i 3D-prestanda i alla tester jag gjort!

PS. oxå värt att notera att datorn (Asus A55A) verkar överhetta lite smått i spel oavsett single/dual channel... så ja hoppas inte detta throttlar CPU'n/iGPU'n .. inget jag märkt av iaf och jag lät ändå alltid datorn vila en stund mellan testerna

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
December 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1283820
October 4, 2012 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan alltid flasha samma spd till minnena, men det finns en del risker med det och kanske inte värt besväret. Men det skulle fixa 1600Mhz istället för 1333. Om du testar det så flasha den spd med högst timings och subtimings till varje sticka. Skillnaden var ju stor mellan single/dual så kan tänka mig att ~300Mhz mer på minnet inte skulle skada.

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
February 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1283900
October 7, 2012 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset! Jag kanske ger mej på det, men det är trots allt brorsans dator så jag vill inte leka för mycket.
I annat fall kanske det blir så att jag tar ut datorns hynix minne (det som kom med datorn) och stoppar in en identisk sticka Corsair Vengence till. 2 vengence minnen borde ju lösa biffen kan man tycka. Men jag kanske ändå ska ge mej på att läsa SPD'n för att se att Vengence minnena inte är confade för att defaulta till 1333mhz.

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
December 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1283919
October 7, 2012 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan antagligen nöja dig med 1333 dual channel. Jag hade säkert försökt fixa 1600MHz för sakens skull men det är mycket möjligt att skillnaden i spel bli rminimal. Till skillnad från AMDs APU sägs Intel HD4000 inte vara särskilt beroende av minneshastigheten så det var lite överraskande att du såg så stor skillnad mellan single och dual channel. Single är iofs bara hälften av bandbredden så vi snackar en grym ökning där när man går till dual. Nära på 34% ökning i grafikprestanda i 3d03 skojar man inte bort 🙂

Det enda program jag känner till som skulle kunna hantera ett så nytt chipset som Intel H76 är Taiphoon Burner. I deras demo version kan du läsa spd på installerad ram men för att kunna flasha måste du köpa deras advanced edition för $22. Ganska precis vad det kostar att köpa en till minnesmodul...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL