August 3, 2006
Hej ja har tänkt att köpa nya delat till min dator, men jag har lite svårt att bestämma mej... vilken processor och moderkort samt grafikkort ja ska ha...
jag har tänkt mej nått av ATi's X1900 XTX och moderkort får jag välja utefter vilken processor jag tar...:P
men vilken procesor tycker ni att ja ska köpa ?
* Intel Core 2 Duo E6700 2,67Ghz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
* AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4800+ 2.4GHz 2x1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
gärna tips på vilken moderkort ja ska köpa med, ja gillar att clocka så de e bra om det finns fördelar med det på moderkortet...
tacksam för svar.
May 6, 2006
July 3, 2006
Kollade lite på nya radeon kortet...
"Specifikationsmässigt är GDDR4 det intressanta med grafikkortet. Med 512 MB GDDR4-minne på 2 GHz hoppas ATI att kortet ska klå NVidias GeForce 7900GTX 512 MB trots att Radeon X1950XTX är baserad på R580, samma kärna som äldre modeller."
@Citat ur Sweclockers
Alltså.. Hoppas på att slå 7900GTX ?!
Och ändå har nvidia släppt 7950GX2..
http://www.sweclockers.com/new.....hp?id=4604
Det var lite dåligt tycker jag .
July 21, 2006
FlaXaE wrote: Kollade lite på nya radeon kortet...
"Specifikationsmässigt är GDDR4 det intressanta med grafikkortet. Med 512 MB GDDR4-minne på 2 GHz hoppas ATI att kortet ska klå NVidias GeForce 7900GTX 512 MB trots att Radeon X1950XTX är baserad på R580, samma kärna som äldre modeller."
@Citat ur SweclockersAlltså.. Hoppas på att slå 7900GTX ?!
Och ändå har nvidia släppt 7950GX2..http://www.sweclockers.com/new.....hp?id=4604
Det var lite dåligt tycker jag .
Förstår inte riktigt vad det är du tycker är lite dåligt. De benchmarks jag har kollat på nätet så har visat att 2 * 7900GTX, alltså SLI med 7900GTX, jämfört med 7950GX2 är faktiskt bättre än "ett" 7950GX2 kort, prestandamässigt sett. Prismässigt sett däremot är det billigare att köpa ett 7950GX2 kort än att köpa 2st 7900GTX. Eftersom Nvidia har placerat två 7900 kort ovanpå varandra så har de tvingats att klocka ner kortet eftersom kylningen inte räcker till annars.
Om då Radeons nya kort har en minnesklock på 2 GHz, och det dessutom är GDDR4, en ännu snabbare minnesteknologi så tror jag att det kommer att klara sig bättre än ett 7900GTX kort, men inte ett 7950GX2, men om man använder 2 kort i CrossFire, så tror jag inte att 7950GX2 kortet hänger med, icke heller 7900GTX i SLI-läge.
Däremot om man har ett moderkort som stöder 2st 7950GX2 kort, även kallat Quad-SLI, så blir det väl en helt annan sak, men vem har råd med det?!?!?!
July 21, 2006
Lodisen wrote: [quote=FlaXaE] Däremot om man har ett moderkort som stöder 2st 7950GX2 kort, även kallat Quad-SLI, så blir det väl en helt annan sak, men vem har råd med det?!?!?!
Finns det Quad-SLI atm?
Du och ni andra får ursäkta mig, men förkortningen "atm" har jag ingen aning om vad det betyder, tyvärr. Känns minst sagt förudmjukande med tanke på vad jag just skrev. Hursomhelst, enligt vad jag förstått av denna sida så ska det gå att köra Quad-SLI på vissa, MKT begränsade system.
http://www.slizone.com/object/slizone2_build.html#certified_powersupplies
Scrolla ner så ser du nånting om Quad-SLI, visserligen gäller denna sida bara vilka PSU som klarar av vilket system, men när de har listat Quad-SLI så måste det väl ändå gå att använda?
Och på denhär sidan (http://www.alienware.com/intro_pages/products/new_awchassis.aspx) så säljs t.ex. en PC med Quad-SLI för "endast" 6000$, välj "customize now" under Area 51 ALX så kan du välja att beställa med endera:
1: Dual 512MB NVIDIA® GeForce™ 7900 GTX - SLI Enabled
2: Dual 1024MB NVIDIA® GeForce 7950 GX2 - Quad SLI Enabled
Dessutom har jag sett benchmarks på nätet som visar att man kan använda Quad-SLI via 2 7950GX2 kort. btw, detta måste vara den ultimata speldatorn, har ALDRIG tidigare sett ngt liknande!
July 3, 2006
Okidoki..
Jo Alienwares " lyxdyra " datorer ska ha " Quad SLI " .. Om jag ej har fel..
Nej men jag tkr det lät just lite dåligt att om Inte nya radeon kortet med nya minnes teknologin på 2.0ghz ej klår 7900GTX . Var bara det jag tyckte..
Om det ej slår 7950GX2 förstår jag efter som det är Dubbla kärnär...
January 19, 2003
Quad-SLI finns redan här, men med moddade drivrutiner. nVidia har dock inte släppt några officiella drivrutiner som stödjer Quad-SLI, sen om det beror på att prestandan i drivrutinerna eller om det är politik från de tlllverkare som säljer färdiga datorer med Quad-SLI som ligger bakom är en annan fråga. Ni som var på DreamHack kanske såg när vi körde Quad-SLI en stund men prestandan var inte allt för lovanade. Men det var som sagt med icke-officiella drivrutiner.
July 3, 2006
Okidoki .
Tillbaka till tråden,
Som ovanstående skriver:
En 6600 är mkt mer prisvärdare är en 6700..
Så ska du ha intel så köp en 6600, mitt tips..
Själv ska jag köra med socket am2 på datorn jag håller på att bygga och 3800+ X2 .. Och invänta AM3 Cpuerna som jag vill ha snarast men det kommer trots allt ta ett tag (2007-2008). Men en 3800+ X2 duger i spelen iaf..
Det ska då bli skojj att få på en AM3 Cpu på En Socket AM2 Socket som ska gå . 😀
July 8, 2003
RitroX wrote: hmm nja jag skulle nog ta AMD:n istället men beror ju på ... om du ska ha en snabb processor så är det ju Dual:n som gäller jag skulle ha tagit AMD:n för att den är lite kraftigare .. 😛 men du väljer
Vad är en kraftig processor? Stor? Tjock? Tar mycket plats? Klart man ska ha en snabb processor. Och ja, Core 2 Duo äger AMD. =)
July 3, 2006
Självklart är intels bättre just nu . . .
Dock har ju Amd köpt upp ATI, jag har hört små rykten.. Men jag kan inte bekräfta att dom är sanna heller men det kanske är bara bullshit att Amd kommer göra ati att funka till sina egna cpuer..
Men vad du än ska göra idag, Spela.. Surfa.. Överklocka.. så är intel bättre ändå.
Däremot kan det bli intressant på am3 cpuerna som kommer 2007-2008 som ska kunna gå att köra på socket am2 moderkort också.. eftersom dom har stöd för både ddr2, ddr3..
Men det är längra fram, I dagsläget är intel bäst .
2 Guest(s)