Intel? Sönder...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel? Sönder...
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2002 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Man har ju hört ganska mycket om att folk har pajat sina processorer. Jag har inte sett att det hänt en intel-processor. Vad tror ni? Mina tre teorier: 1. AMD har lite problem med sin kvalitet. 2.Kylflänsen är svårare att sätta fast. 3. Många nybörjare som vill impa på sina polare och har hört att "AMD är bättre", sen bestämmer dom sig för att köpa lite delar och börja bygga. När sedan kunskapen är för liten så går det...hmm, A rätt åt h*****e.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
140400
February 2, 2002 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nummer 3. Tror det är prisbilden på AMD-prylar som lockar många hobbybyggare.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
140410
February 2, 2002 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja..jag känner dom som har lyckats att pajja en Intelprolle..men men..med Amd:s prollar så inbjuder dom att "smiskas" lite grann smile

kode
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 333
140418
February 2, 2002 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

intels prollar är ju lite säkrare mot överhettning också.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
140420
February 2, 2002 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

det beror på att amd´s processorer blir mycket varmare än intels, och då krävs det 1. bättre kylflänsar, 2. clip som verkligen håller kylaren på plats, 3. kylpasta eller dylikt.

och att amd kylare är svåra att montera, beror på att AMD bästämde ett ganska högt värde för clippen på kylare till deras processorer.

jag tror stenhårt på att det är kylarna som är sugiga iaf.

chrippaz
Member
Medlem
140444
February 2, 2002 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-02 19:12, ksw wrote:
det beror på att amd´s processorer blir mycket varmare än intels, och då krävs det 1. bättre kylflänsar, 2. clip som verkligen håller kylaren på plats, 3. kylpasta eller dylikt.

och att amd kylare är svåra att montera, beror på att AMD bästämde ett ganska högt värde för clippen på kylare till deras processorer.

jag tror stenhårt på att det är kylarna som är sugiga iaf.

Många ahr ju pajat Xp'm som utveklar mindre värme än p4'an.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
140449
February 2, 2002 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

visst har dom det, men betänk även att P4 har en core som är 4x större än AMD´s athlon xp har. plus att det inte används samma clip på p4 som på amd. p4 använder *stödhjul* när man monterar flänsen, och minimerar därmed chanser för core crunch.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
140517
February 2, 2002 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det så att AMD:s XP utvecklar faktiskt fortfarande mer värme än Intel. Visst har den sjunkit en bit men den blir fortfarande ganska varm.

Intel P4 har INTE större core. Storleken är den samma som hos en P3 men på P4:an så sitter det en extra plåt ovanpå coren för att underlätta överföringen av värmen till kylaren. Större yta = lättare att bli av med värmen.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
140583
February 3, 2002 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

coren på amd prollar e väldigt känsliga... om du tar på kylflänsen lite snett och tar i lite så går coren sönder... intels core är mer stryk tåligt... och så blir ju amd processorer bra mycke varmare än intel...(tacka vet jag intel)... wink

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
140588
February 3, 2002 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

AMD processorer är tillverkade i Tyskland...såå... Den enda saken som är bra med intel är övehettningsskyddet. Men mitt moderkort har överhettningsskydd som stänger av när den är varmare än 60/70/80 grader och så länge man har kylflänsen på så är det ingen fara... Anledningen till att AMD prollar går sönder är att AMD personer meckar med sin dator och inte som någon intel farmor som alldrig har öppnat sin burk.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
140602
February 3, 2002 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 01:54, HELIX wrote:
AMD processorer är tillverkade i Tyskland...såå... Den enda saken som är bra med intel är övehettningsskyddet. Men mitt moderkort har överhettningsskydd som stänger av när den är varmare än 60/70/80 grader och så länge man har kylflänsen på så är det ingen fara... Anledningen till att AMD prollar går sönder är att AMD personer meckar med sin dator och inte som någon intel farmor som alldrig har öppnat sin burk.

tysk precition i all ära men, jag har en intel, många av mina kompisar har intel och dom gräver minst lika mycket i sina lådor som alla amd-killar...

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
140619
February 3, 2002 - 2:29 am
sp_Permalink sp_Print

jag lyckades nog grilla en P166 MMX processor en gång.. överklocka utan kylning 😛

Coore
Member
Medlem
140714
February 3, 2002 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha... menar du att de som har AMD grejjar mera med hårdvara än dom som har INTEL?!.. lol... Alla jag känner som har/har haft AMD prollar har det krånglat för lr gåttsönder... känner ingen som har haft sönder en INTEL prolle... Sen kan man ju fråga sig varför det inte några företag har AMD prollar i sinna servrar?!!.. kasnke för att de blir för varma och går sönder för lätt..

Överhettnings skydd e det på alla moderkort.. och det är en stor skillnad mellan dom och det som är på P4:an, för P4:an klockar ner sigom den blir för varm.. i

[ Detta Inlägg ändrades av: Coore den 2002-02-03 13:25 ]

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
140730
February 3, 2002 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag har emot INTEL är att de bara fyller på med MHz men ingen prestanda.... Och så kostar de så in i H-e

Kundvagn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
140743
February 3, 2002 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Amatörer!!! 😀

Vet ni inte att Intel har överhettningsskydd i processorn!!! Skulle CPU'n bli för varm sänker Intel'n sin klockfrekvens. Detta har man bla testa på Toms Hardware. Man körde Quake III och plockade av kylfänsen på både en AMD och en INTEL. AMD'n började brinna medans INTEL'n klarade sig bra, det enda som hände vara att Q3 hackade som fan! smile

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
140755
February 3, 2002 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

1: vi lyckades bränna en p4 1,9ghz på jobbet
2: intel´s cpu´s har låst sin multiplier
3: folk som köper intel sysslar sällan med extreme överklockning
4: AMD har ett rykte om sig att vara lättare att överklocka därför ger sig ofta dessa mindre lämpade personer sig på att överklocka vilket ofta resulterar i att dom knäcker core´n
5: toms hardware ger jag inte mycke för då alla vet om att han fått finansiellt bidrag av intel.....men intel har skydd o de har inte amd inbyggt.....men litar ändå inte fullt ut på tom när han jämnför

men men....detta e mina teorier och dom överenstämmer säkerligen med andras

chrippaz
Member
Medlem
140786
February 3, 2002 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 15:18, ex-con wrote:
1: vi lyckades bränna en p4 1,9ghz på jobbet
Det är ju jävligt klantigt... Hade ni inte satt överhettningsskyddet på typ nån bra temp?
2: intel´s cpu´s har låst sin multiplier
Man klockar ju oftast med FSB det ger ju bäst effekt!
3: folk som köper intel sysslar sällan med extreme överklockning
MYT!
4: AMD har ett rykte om sig att vara lättare att överklocka därför ger sig ofta dessa mindre lämpade personer sig på att överklocka vilket ofta resulterar i att dom knäcker core´n
Håller jag med om, men det beror nog på core-känsligheten också.
5: toms hardware ger jag inte mycke för då alla vet om att han fått finansiellt bidrag av intel.....men intel har skydd o de har inte amd inbyggt.....men litar ändå inte fullt ut på tom när han jämnför

men men....detta e mina teorier och dom överenstämmer säkerligen med andras

Coore
Member
Medlem
140795
February 3, 2002 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 14:47, Kundvagn wrote:
Amatörer!!! 😀

Vet ni inte att Intel har överhettningsskydd i processorn!!! Skulle CPU'n bli för varm sänker Intel'n sin klockfrekvens. Detta har man bla testa på Toms Hardware. Man körde Quake III och plockade av kylfänsen på både en AMD och en INTEL. AMD'n började brinna medans INTEL'n klarade sig bra, det enda som hände vara att Q3 hackade som fan! smile

Läs igenom allting innan du kallar någon amatör... jag har redan nämnt INTEL:s överhettnings skydd...

Jag har nu en Cel700, har oxå en p3 500 och har haft en Cel500 och en Cel400... och så mycket jag har pöntat och hålltpå med de processorerna... hade det varit amd prollar hade alla varit sönder för länge sedan...

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
140830
February 3, 2002 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 17:18, Coore wrote:

On 2002-02-03 14:47, Kundvagn wrote:
Amatörer!!! 😀

Läs igenom allting innan du kallar någon amatör... jag har redan nämnt INTEL:s överhettnings skydd...

Jag har nu en Cel700, har oxå en p3 500 och har haft en Cel500 och en Cel400... och så mycket jag har pöntat och hålltpå med de processorerna... hade det varit amd prollar hade alla varit sönder för länge sedan...

tycker din beskrivning tillåter oss kalla dej amatör 😀
inget personligt men du erkänner de själv wink "och så mycket jag har pöntat och hålltpå med de processorerna... hade det varit amd prollar hade alla varit sönder för länge sedan..."

Ralton
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 64
141066
February 4, 2002 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 14:10, HELIX wrote:
Det jag har emot INTEL är att de bara fyller på med MHz men ingen prestanda.... Och så kostar de så in i H-e

Kan bero på att hela P4 arkiketuren e byggd för höga Mhz, det e ju nu på 2.0Ghz o uppåt den börjar leva.....
AMD....be afraid, be very afraid...hehe

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 163
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL