Intel? Sönder...|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel? Sönder...
[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
sp_UserOfflineSmall Offline
141072
February 4, 2002 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

P4 har varit ett skämt enda nu till Northwood.
dock vill jag se tester med en XP å en Northwood i samma frekvens.
en XP 1,6ghz och Northwooden 1,6ghz

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
141095
February 4, 2002 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker din beskrivning tillåter oss kalla dej amatör 😀
inget personligt men du erkänner de själv wink "och så mycket jag har pöntat och hålltpå med de processorerna... hade det varit amd prollar hade alla varit sönder för länge sedan..."

Jo men när man har gjort egna kylflänsar och testat det meta inom kylnigen så har man väll pöntat processorn en del... Jag skulle ju inte våga göra en egen kylfläns och sätta på en amd...

TurboBird
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
141299
February 4, 2002 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Intels prollar är lättare att pajja än många tror. Åtminstone de baserade på katmai/coppermine. Betänk detta: Hur ofta hör man om fall där en socket A cpu brunnit pga hög Vcore? Jag har sett Vcore över 3V på en duron. Det är i princip 100% över specc. Prova det på en celly/p3.... ingen kul upplevelse... kan jag lova. AMD:s cpu:er går sönder pga fysiskt våld. Hanterar man dem normalt är det ingen fara. Intels cpu:er tål mer fysiskt våld men det finns cellys/p3 som brunnit vid så lite som 2V Vcore. När P3 fortfarande var den cpu:n som gällde för de mer extrema överklockarna/prestandajägarna så rök det en hel del cpu:er....

[ Detta Inlägg ändrades av: TurboBird den 2002-02-04 22:52 ]

Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
141301
February 4, 2002 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

men lol.... angående det där testet på toms hardware.... nya xp prollar har inbyggt överhettningsskyd... dock inte alla moderbord som har det..... det som var fallet på toms hardware.... nån som gjorde en test senare..... med ett fungerande moderbord.... allt klarade sig....

jag säger bara lol åt er intel eller amd diskussion......

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
141304
February 4, 2002 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror helt klart på en blandning mellan klantarseln och att AMD är billigare, dock känsligare att bygga med än intel någonsin varigt.

Fast visst, iNTEL har mer erfarenhet av att bygga processorer. 486'an kunde man sätta in i sockeln åt vilket håll som helst!
Många 486'or brändes därmed!

Sedan Pentiumen dock så har iNTEL haft överjävlig kvalitet som inte går av för hackor. Inget snack om saken att de är ledande inom tillverkning av dessa typer av IC-kretsar, men det är ju tur att de har konkurrans iallafall.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
141425
February 5, 2002 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-03 13:21, Coore wrote:
hahaha... menar du att de som har AMD grejjar mera med hårdvara än dom som har INTEL?!.. lol... Alla jag känner som har/har haft AMD prollar har det krånglat för lr gåttsönder... känner ingen som har haft sönder en INTEL prolle... Sen kan man ju fråga sig varför det inte några företag har AMD prollar i sinna servrar?!!.. kasnke för att de blir för varma och går sönder för lätt..

Överhettnings skydd e det på alla moderkort.. och det är en stor skillnad mellan dom och det som är på P4:an, för P4:an klockar ner sigom den blir för varm.. i

[ Detta Inlägg ändrades av: Coore den 2002-02-03 13:25 ]

Ha! Många servrar byggs visst med AMD processorer. Jag brukar läsa Linux tidningar och där finns mängder med reklam för servrar. Nu för tiden är det nästan mer reklam för servrar med AMD MP CPUer än P3/P4 (förutom xeon).

XP och MP har föresten överhettningsskydd. Det är bara att det inte kommit ut så många moderkort som kan utnyttja skyddet ännu.

Anledningen till att många förstör sina AMMD processorer är att dom har känsligare core + att dom flesta som håller på med överklockning och tweaking köper en AMD. Har man stor erfarenhet av datorer köper man ju inte en Intel efterssom AMD är överlägset bäst Är man inte så van tror man oftast att mhz är allt och köper en dyr P4.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
141433
February 5, 2002 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte begripa hur man bär sej åt när man lyckas sabba "coren"...Och då är det AMD jag pratar om..Har mixtrat med 2 AMD-system och bytt/moddat kylning ideligen, och ännu inte lyckats få lös så mycket som en flisa i nån av mina "prollar"...
Tror det mest beror på ren och skär klantighet att man mosar "coren"..
Angående Intels P4-"core", så är den ju 3-4ggr större, så där kan man snacka tummen på armbågen om man klantar sönder en så..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
141463
February 5, 2002 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Har man stor erfarenhet av datorer köper man ju inte en Intel efterssom AMD är överlägset bäst

Pss.. varför skulle man inte köpa inte ifall man är erfaren? AMD är ju knappast överlägset bäst. P4'an bästa mot AMD's bästa så beror det mest på dom som testar vem som vinner eftersom dom är ungefär likvärdiga. Jag tror dock att p4'an är ett steg grymmare, priset sen är ju bara en myt att p4'an skulle vara mycket dyrare. AMD är ju fan nästan lika dyra. Så det beror nog mest från person till person. Vilket märke man gilalr.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
141477
February 5, 2002 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-05 12:44, PHaT chrippaz wrote:

Har man stor erfarenhet av datorer köper man ju inte en Intel efterssom AMD är överlägset bäst

Pss.. varför skulle man inte köpa inte ifall man är erfaren? AMD är ju knappast överlägset bäst. P4'an bästa mot AMD's bästa så beror det mest på dom som testar vem som vinner eftersom dom är ungefär likvärdiga. Jag tror dock att p4'an är ett steg grymmare, priset sen är ju bara en myt att p4'an skulle vara mycket dyrare. AMD är ju fan nästan lika dyra. Så det beror nog mest från person till person. Vilket märke man gilalr.

bygg ett system som är likvärdiga av både intel å amd i prestanda å se sen vad priset blir, då ser du fördel AMD.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
141645
February 5, 2002 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

bygg ett system som är likvärdiga av både intel å amd i prestanda å se sen vad priset blir, då ser du fördel AMD.

Gör det själv! Du kan ju bygga två ange pris, vad du lagt ihop och källa!

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
141791
February 5, 2002 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-05 12:44, PHaT chrippaz wrote:

Får jag upplysa dig om att en XP 1900+ (1,6ghz) kostar 2900kr medans en P4 northwood 2,0ghz kostar 5000kr. (enligt buyers guide). Prestandan mellan dom två är mycket lika.
Vänta bara på AMDs nya kärna, den kommer antagligen att sopa banan med northwood. Så brukar det vara när AMD släpper en ny processor.

Athlon XP 1600+ 1400@1618 1,85v kan inte klocka mer utan voltmod :sad:(, Geforce II GTS, 256mb OCZ DDR, Abit KG7-Raid, OCZ Gladiator.

Hårddiskar:
2x 80 gig raid0
1x 40 gig
1x 17 gig

[ Detta Inlägg ändrades av: nxsty den 2002-02-06 00:40 ]

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
141837
February 6, 2002 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-02-05 19:30, PHaT chrippaz wrote:

Gör det själv! Du kan ju bygga två ange pris, vad du lagt ihop och källa!

Nån gång då jag har tid å resurser smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL