February 1, 2001
Hehe, vill inte att det här ska bli en fight!!
Jag blev lite sugen på ett Soyo K7VDragon+ moderkort, men så råkade jag trilla in på ett P4 kort när jag var på soyo.com och såg att FSB'n är på 400MHz... Jag kanske har missuppfattat det där med FSB, men är inte det hastigheten till minnet??
Helt enkelt så undrar jag bara om ett P4 system har snabbare minnes hantering?? Pris och värmeutveckling m.m är helt ointressant i detta läge
May 8, 2001
P4:an har snabbare minnneshantering. FSB och "minneshastigheten" behöver inte vara detsamma, de kan köras asynkront(i olika hastgheter).
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 20, 2001
här har du en recesion gjord av tomshardware det är intel mot Amd.
August 20, 2001
On 2002-01-13 18:10, Waco wrote:
Det dumma av intel är att dom bara går upp i Mhz och inte utveklar processor tekniken så mycket... det gör inte amd heller om man jämför med mac men ändå, intel är sämst på att göra det... därför får som smisk av prollar med mindre Mhz...
men det roliga är ju att det säljer..
tänk vad ett märkes image kan påverka säljandet
February 1, 2001
Ok, har läst "intel vs amd" på tomshardware, men fattar ändå inte det där med FSB.. Hur kan intel köra 400MHz mot DDR minnen och amd bara 266MHz?? Har lixom trott att DDR minnena inte klarar mer än 266MHz. Så flaskhalsen när det gäller minneshastighet ligger i processorn eller chipsettet när det gäller amd??
On 2002-01-14 07:18, Dust Puppy wrote:
Ok, har läst "intel vs amd" på tomshardware, men fattar ändå inte det där med FSB.. Hur kan intel köra 400MHz mot DDR minnen och amd bara 266MHz?? Har lixom trott att DDR minnena inte klarar mer än 266MHz. Så flaskhalsen när det gäller minneshastighet ligger i processorn eller chipsettet när det gäller amd??
Är det måhända RAMBUS-minnen du kikat på??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
On 2002-01-14 11:33, [PITA]Neo wrote:
P4:ans RAMBUS-minnen kör i 400mhz FSB, problemet är att de är så dyra, så Intel övergav dom och började köra DDR-minnen istället...
Det är inte hela sanningen..RAMBUS-systemen finns/tillverkas fortfarande..Men det är ju helt klart en kostnadsfråga..DDR-systemen kom väl för att fånga upp den "stora massan". Ett komplement liksom..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 22, 2001
On 2002-01-13 17:06, adde wrote:
AMD kommer alltid att aega P4 glöm inte de
Detta tycks vara en smart person...Håller med fullständigt: AMD FOREVER!!! 😀
Intel = :spy:
AMD Athlon 1Ghz
ABIT KT7A
384mb SDRAM
20Gb Samsung HDD
16x10x32x Samsung brännare
Rage fury pro 16mb graffekort(skit, jag vet)
Metallicsvart-målad burk, plexifönster, lysrör, handtag, fancontroller + en del småsaker.
June 26, 2005
Givet att de ska vara AMD...
Amd har för det första mycket bättre arkitektur
och...Amd är mycke billigare
och...AMD ger mer för pengarna
OCH...Amd är bra för överklockning
och...AMD aeger!
och...INTEL har bra processorer men all för dyra
och...INTEL:s RAMBUS är sviiindyr
och...INTEL processorer går ej att klocka(mycke)
2 Guest(s)