March 23, 2003
OfflineSåhär ligger det till: Jag kör en "inomhus"-antenn som tar emot digital-tv till min tv. Bredvid tvn står min htpc.
Nu till det intressanta: När jag har tvn igång och sätter på htpcn får jag grova störningar i signalen till tvn. Något i datorn stör ut signalen. Det roliga är att det är bara vissa kanaler som störs ut. Eller snarare kanalerna i vissa MUXar. Det är nämligen så att SVT HD fungerar perfekt när datorn är på, medans typ SVT1-2 och TV4 osv störs ut.
De kanalerna som störs ut ligger på frekvenserna mellan 666mhz och 682mhz. De som ej störs ligger på 522mhz.
Mitt brydderi: Vad i datorn ligger och stör på denna frekvens? Kan det ens vara något sånt eller är det bara tillfälligheter?
Datorn i fråga:
Athlon x2 3800+
DDR400-minne
7900GT
March 10, 2003
OfflineFinns massor med saker i en dator som genererar frekvenser.
I princip varenda krats, spole och kabel i datorn genererar magnetfält och signaler på olika frekvenser.
Man kan minska sådant genom att köra jordade uttag till datorn och övrig utrustning i den mån man kan.
Sedan så kan man försöka placera om sakerna så de inte står i varandras närhet om de stör varandra.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
OfflineVisst blir det elektromagnetisk strålning från alla möjliga kretsar, men inte i den utsträckning att det stör så mycket, då hade det aldrig klarat diverse tester.
Men hur som helst, kan inte tro att det är något annat än nätagget. Har du ett annat du kan prova med gör det.
Kolla annars över lite kabeldragning m.m., koppla ur kablar som går mellan dator och tv, bara för att kolla om störningarna försvinner.
March 13, 2008
OfflineHva med att holda en metalplata alla ugnsplatta mellan datoren och digitalboxen/antennkabelen. Vil det hjelpa?
Jag tror også på jording, iallefall et felles punkt for TV, digitalbox och dator. Det er bara att kopla ihop dom med en jordat fordelningskontakt. Du trenger inte et jordat kontakt i veggen.
Og dessutom prove en helt annan strømkrets for datoren. Kommer størningen igjennom strømnettet?
June 11, 2001
OfflineÄr det ComHem som är leverantör så beror det snarar på dom än på datorn då dom levererar skit.
Annars kontrolerar så att kablar inte trasslas och att bildskärm och tv inte har samma grenuttag. Kolla även att nätverkskablar, usb, video och andra kablar från datorn och tv är ihoptvinnade.
Kolla även att data och elkablar är noga separerade.
1 Guest(s)

Log In