September 20, 2001
EN kompis startade upp sin dator, och då kunde han inte komma åt sin disk i utforskaren eller så, pga av I/O fel. Datorn var också allmänt seg, och den blev sån utan att något speciellt hänt.
Med Getdataback kunda alla filer på disken kommas åt, och allt gick att recovera, utom att det blev I/O på ett par ställen på disken. Det handlar om en Maxtor 200GB. Disken lät tick tack som en klocka under hela recoverprocessen, och under hal tiden den var påslagen.
Efter recoveryn tog jag bort partitionen med PM, och då var det inga problem att komma åt disken alls, och det uppstod inte heller några fler felmeddelanden i loggboken. T.o.m. tick tack ljudet försvann, och den låter normalt.
Kommenatrer/tankar?
Var det bara en riktigt skum filsystems-fluke, eller är disken på väg att rasa?
April 9, 2002
Ungefär amma fel som jag hade på min Matxor SATA 200GB, då var det fel på drivrutinerna. Men det kostiga va ju att den sluta fungera helt plötsligt bara. Men drivrutinerna var felinstallerade eller något åt det hållet.. Hdd formaterades av sig själv :S så jag förlorade mycket av min data, Så jag formaterade och testade då fungerade 1 av 2 partitioner på disken. Strax därefter öpte jag ett nytt moderkort och då fungerade hdd utmärkt. Och fungerar på dom andra moderkorten jag testat.
September 20, 2001
xRaY wrote: Ungefär amma fel som jag hade på min Matxor SATA 200GB, då var det fel på drivrutinerna. Men det kostiga va ju att den sluta fungera helt plötsligt bara. Men drivrutinerna var felinstallerade eller något åt det hållet.. Hdd formaterades av sig själv :S så jag förlorade mycket av min data, Så jag formaterade och testade då fungerade 1 av 2 partitioner på disken. Strax därefter öpte jag ett nytt moderkort och då fungerade hdd utmärkt. Och fungerar på dom andra moderkorten jag testat.
Jag har vart med om samma fenomen när jag hade för gamla drivrutiner till mitt kontrollerkort. Det var det första jag kollade, men det var inga problem med drivrutinerna. En annan gång avinstallerade windows alldeles själv samma drivrutiner, men av någon anledning så gick jag in i enhetshanteraren innan jag hade startat om datorn, så jag hann se det, röta 😉
2 Guest(s)