I/O fel på HD|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
I/O fel på HD
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 25, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

EN kompis startade upp sin dator, och då kunde han inte komma åt sin disk i utforskaren eller så, pga av I/O fel. Datorn var också allmänt seg, och den blev sån utan att något speciellt hänt.

Med Getdataback kunda alla filer på disken kommas åt, och allt gick att recovera, utom att det blev I/O på ett par ställen på disken. Det handlar om en Maxtor 200GB. Disken lät tick tack som en klocka under hela recoverprocessen, och under hal tiden den var påslagen.

Efter recoveryn tog jag bort partitionen med PM, och då var det inga problem att komma åt disken alls, och det uppstod inte heller några fler felmeddelanden i loggboken. T.o.m. tick tack ljudet försvann, och den låter normalt.

Kommenatrer/tankar?
Var det bara en riktigt skum filsystems-fluke, eller är disken på väg att rasa?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
968990
October 25, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ha varit felpartitionerad med fel CHS. Men det verkar konstigt att det inte uppstått tidigare isf. Men var uppmärksam på att disken kan haverera.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
969089
October 25, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, problemet är ju att om man skulle skicka in den på garantin skulle de säkert inte hitta något fel på den i sitt nuvarande skick...

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
969136
October 26, 2005 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

Ungefär amma fel som jag hade på min Matxor SATA 200GB, då var det fel på drivrutinerna. Men det kostiga va ju att den sluta fungera helt plötsligt bara. Men drivrutinerna var felinstallerade eller något åt det hållet.. Hdd formaterades av sig själv :S så jag förlorade mycket av min data, Så jag formaterade och testade då fungerade 1 av 2 partitioner på disken. Strax därefter öpte jag ett nytt moderkort och då fungerade hdd utmärkt. Och fungerar på dom andra moderkorten jag testat.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
969142
October 26, 2005 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

xRaY wrote: Ungefär amma fel som jag hade på min Matxor SATA 200GB, då var det fel på drivrutinerna. Men det kostiga va ju att den sluta fungera helt plötsligt bara. Men drivrutinerna var felinstallerade eller något åt det hållet.. Hdd formaterades av sig själv :S så jag förlorade mycket av min data, Så jag formaterade och testade då fungerade 1 av 2 partitioner på disken. Strax därefter öpte jag ett nytt moderkort och då fungerade hdd utmärkt. Och fungerar på dom andra moderkorten jag testat.

Jag har vart med om samma fenomen när jag hade för gamla drivrutiner till mitt kontrollerkort. Det var det första jag kollade, men det var inga problem med drivrutinerna. En annan gång avinstallerade windows alldeles själv samma drivrutiner, men av någon anledning så gick jag in i enhetshanteraren innan jag hade startat om datorn, så jag hann se det, röta 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 408
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL