February 23, 2006
Jag har ett fritidshus där jag vill ha övervakning med en IP-kamera.
Till saken är att jag ej har internet i fritidshuset, men grannen mitt emot har och jag har en idé om att låna hans uppkoppling för att montera en trådlös kamera.
Bandbredden är 100Mbit, men med trafikbegränsning.
Kan jag via IP bestämma om kameran skall gå eller inte? Eller kommer den att gå hela tiden? Vilken trafikmängd blir det med en kamera?
Andra ideér kanske
February 23, 2006
Min tanke var att sätta upp en dator där jag kan ha ett trådlöst nätverkskort som jag ansluter IP-kameran till, samt möjlighet att ansluta till fjärrskrivbord.
Således kan jag starta och stänka kameran när jag vill. Detta kräver dock att datorn får stå påslagen hela tiden.
Någon som vet vad radio-räckvidden är på en IP-kamera?
December 5, 2001
säger så här, om du inte har den kopplat till ett larm, får sig ju tjuvarna om det är dem som du tänkt hålla borta? en gratis dator oxo.
http://www.dustin.se/dacsaport.....5010091008 typ eller ska du ha utomhus? kolla dustin har en del, men de kostar mkt oxo många.
May 29, 2001
ranchn wrote: Min tanke var att sätta upp en dator där jag kan ha ett trådlöst nätverkskort som jag ansluter IP-kameran till, samt möjlighet att ansluta till fjärrskrivbord.
Således kan jag starta och stänka kameran när jag vill. Detta kräver dock att datorn får stå påslagen hela tiden.Någon som vet vad radio-räckvidden är på en IP-kamera?
När det gäller räckvidden på trådlöst nätverk, så finns det dom som kör en bit över 10 mil utan problem, fast då krävs det fri sikt och antenner med hög riktverkan i båda ändarna.
När det gäller bandbredd så borde det inte gå åt någon alls sålänge ingen ansluter till kameran.
February 23, 2006
Fick just en idé...
Jag har en bärbar dator som bara ligger och skrotar.
Till denna skulel jag kunna ansluta till följande tjänst.
http://www.bredbandsbolaget.se.....BAND+BORTA
Till datorn kan jag då ansluta en IP kamera.
Påså sätt kan jag ansluta till datorn i stugan via fjärrskrivbord och sedan kolla hur det står till i stugan.
Jag vill helst ha en trådlös kamera, men jag behöver ju en router och hur skall jag kunna använda det till "kontantkortet"?
Eller finns det rent av trådlösa kameror via USB?
1 Guest(s)