November 18, 2001
Hej,
Har ett stort problem med min maskin, och det är att jag får "IRQ less or equal" då och då, och ifall jag belastar promise kontrollern allt för hårt (tex kopierar en 500mb fil ifrån en disk till en annan) så kan maskinen krasha. Jag har sökt runt en massa på nätet, men har ej hittat nåt. Vissa har snackat om ACPI problem, och andra har snackat om Soundblaster Live. Och jag har kollat dom olika sakerna.
Jag har också assignat irq'er till dom olika pci korten som sitter i maskinen, men det VÄGRAR att sätta en specifik irq på ett pci kort.
för tillfället så ser irq listan ut så här:
IRQ Number Device
9 Microsoft ACPI-Compliant System
9 3dfx Interactive, Inc. Voodoo Series Driver
9 VIA USB Universal Host Controller
9 VIA USB Universal Host Controller
9 VIA AC'97 Audio Controller (WDM)
9 Realtek RTL8139(A/B/C/8130) PCI Fast Ethernet NIC
9 Tekram DC-395U/UW or DC-315/U PCI Ultra SCSI Host Adapter Ver 3.02
9 Realtek RTL8139(A)-based PCI Fast Ethernet Adapter
9 Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)
8 System CMOS/real time clock
13 Numeric data processor
6 Standard floppy disk controller
1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
12 PS/2 Compatible Mouse
Och det ser ganska konstigt ut. Varför tvingar den enheterna att dela på irq 9???
Jag har stängt av allt som inte används på maskinen, vilket ni kan se i irq listan.
Någon som har stött på problemet förut eller har nån aning om vad det kan vara?
/Patric
Asus a7v133 / AMD Duron 750
Voodoo3 3000 AGP
Tekram 395UW
2x Realtek 8139 nätkort.
2x diskar som sitter på promise kontrollern
November 7, 2001
November 18, 2001
Det har jag redan testat.
Dock har jag inte sett hur stabilt systemet är ännu, dock har jag sett lite indikationer på att det fortfarande inte är stabilt. Jag tror att det är något eller några kort som inte gillar att dela irq, men så fort som jag sätter en annan irq till en pci slot, så vägrar den att sätta den irq på det kortet.
/Patric
2 Guest(s)