IRQ:er Flera förslag?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IRQ:er Flera förslag?
Micke O
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2001 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

En liten berättelse från gårdagen;

Flyttade dator #2, skulle jag inte ha gjort. Efter några minuters användning så börjar den krångla och hänga sig på sin nya plats. Första tanken är att CPU-fläkten kanske lagt av med överhettning som följd, den fungerade finfint. Klockar ned till standardfart för säkerhets skull. Till slut startar den inte ens, fastnar under POST.

Kollar de små LED:arna som diagnostiserar moderkortet - varierar från gång till gång var den stannar under POST, mestadels på punkter som rör processorn. Till sist så stannar den varenda gång på punkt nr 1 som betyder fel på processor, felaktig installation av processor eller urladdat/skadat batteri. Eftersom jag redan plockat ur processorn 3 ggr (bl a för att se så att inte zinkpasta flutit ner och kortslutit den) så plockar jag istället ur batteriet och pillar lite på det för att sedan sätta tillbaka det på sin plats. Nu startar den (givetvis med nollställda BIOS-inställningar). Justerar dessa inställningar och startar maskinen.

Nu börjar cirkusen, ljudkortet, nätverkskortet och USB-controllern har bestämt sig för att använda IRQ 10 oavsett vad. Det spelar ingen roll att BIOS:en är inställd på att inte avdela IRQ för USB eller att man skiftar "PnP OS" mellan enable/disable. Nätverkskortet fungerar när man plockar ur ljudkortet och vice versa. Erinrade mig att man ibland kan med ett setup-program bestämma vilken IRQ nätverkskortet skall ta i anspråk - dock visar det sig, inte med detta nätverkskort.

Nu börjar jag bli smått irriterad...

Hur man än i W98 försöker tvinga tilldelning av IRQ:er så ger enheterna blanka #¤%*½£ i vad jag bestämmer.

Inställningar att prova:

*Enable assign IRQ for USB (så kanske den placeras på någon annan IRQ, när nätverkskortet är urtaget hamnar USB:n IRQ på 3)

*Stäng av assign IRQ for VGA och ställ om jumpern på grafikkortet (så frigör man ju IRQ 11)

*Om inget av ovanstående fungerar så träder "$ ominstallation" i kraft 🙁

Någon som har flera bra förslag?

Tacksam för hjälp.

/MVH Micke O

Micke O
Kommer du hit ofta?
Medlem
10915
May 2, 2001 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Glömde lägga till "receptet" på datorn...

Daniel aka [NH]Nostra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
11068
May 3, 2001 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju även ställa om irq:n för ljudkortet i enhetshanteraren.

Hjälper alltid mig vid irq problem.

Micke O
Kommer du hit ofta?
Medlem
11070
May 3, 2001 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

Tack, men jag har provat... den bryr sig inte om vad jag väljer... Ska prova ikväll att "frigöra" IRQ11 så kanske ljudkortet eller nätverkskortet kommer på bättre tankar och väljer den istället smile

Micke O
Kommer du hit ofta?
Medlem
11249
May 4, 2001 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Provade att installera dem ett och ett igår - fungerade inte. Ställde in PnP OS "Yes", flyttade jumpern på grafikkortet (för att spara en IRQ) och ställde Assign IRQ to VGA på "disable". Slet ur båda korten, startade utan dom och avinstallerade drivrutinerna. Satte i båda korten samtidigt och startade och installerade. Plötsligt fungerar båda korten, de delar på IRQ 11, tidigare var det omöjligt att få dom att dela på 10:an... Jaja - vad ska man säga, Microsoft har nog med det hela att göra...

Med andra ord, nu fungerar allt som det ska.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL