April 24, 2001
Hej!
En liten berättelse från gårdagen;
Flyttade dator #2, skulle jag inte ha gjort. Efter några minuters användning så börjar den krångla och hänga sig på sin nya plats. Första tanken är att CPU-fläkten kanske lagt av med överhettning som följd, den fungerade finfint. Klockar ned till standardfart för säkerhets skull. Till slut startar den inte ens, fastnar under POST.
Kollar de små LED:arna som diagnostiserar moderkortet - varierar från gång till gång var den stannar under POST, mestadels på punkter som rör processorn. Till sist så stannar den varenda gång på punkt nr 1 som betyder fel på processor, felaktig installation av processor eller urladdat/skadat batteri. Eftersom jag redan plockat ur processorn 3 ggr (bl a för att se så att inte zinkpasta flutit ner och kortslutit den) så plockar jag istället ur batteriet och pillar lite på det för att sedan sätta tillbaka det på sin plats. Nu startar den (givetvis med nollställda BIOS-inställningar). Justerar dessa inställningar och startar maskinen.
Nu börjar cirkusen, ljudkortet, nätverkskortet och USB-controllern har bestämt sig för att använda IRQ 10 oavsett vad. Det spelar ingen roll att BIOS:en är inställd på att inte avdela IRQ för USB eller att man skiftar "PnP OS" mellan enable/disable. Nätverkskortet fungerar när man plockar ur ljudkortet och vice versa. Erinrade mig att man ibland kan med ett setup-program bestämma vilken IRQ nätverkskortet skall ta i anspråk - dock visar det sig, inte med detta nätverkskort.
Nu börjar jag bli smått irriterad...
Hur man än i W98 försöker tvinga tilldelning av IRQ:er så ger enheterna blanka #¤%*½£ i vad jag bestämmer.
Inställningar att prova:
*Enable assign IRQ for USB (så kanske den placeras på någon annan IRQ, när nätverkskortet är urtaget hamnar USB:n IRQ på 3)
*Stäng av assign IRQ for VGA och ställ om jumpern på grafikkortet (så frigör man ju IRQ 11)
*Om inget av ovanstående fungerar så träder "$ ominstallation" i kraft 🙁
Någon som har flera bra förslag?
Tacksam för hjälp.
/MVH Micke O
December 20, 2000
April 24, 2001
Provade att installera dem ett och ett igår - fungerade inte. Ställde in PnP OS "Yes", flyttade jumpern på grafikkortet (för att spara en IRQ) och ställde Assign IRQ to VGA på "disable". Slet ur båda korten, startade utan dom och avinstallerade drivrutinerna. Satte i båda korten samtidigt och startade och installerade. Plötsligt fungerar båda korten, de delar på IRQ 11, tidigare var det omöjligt att få dom att dela på 10:an... Jaja - vad ska man säga, Microsoft har nog med det hela att göra...
Med andra ord, nu fungerar allt som det ska.
1 Guest(s)