J***A IBM SKIT DISKAR!!|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
J***A IBM SKIT DISKAR!!
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
152993
March 11, 2002 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde en heltest på min ibm-disk och fick fram några svar...

Kör inte för hård kylning, en hdd är inte helt i vakuum. För mycket vind gör att damm kommer in.

En enhet kallare en 20 grader mår inte bra, likaså en enhet varmare än 60 grader.

Skruva fast med avmagnetiserade skruvar, annars finns risk för databortfall.

Använd ESD-skydd när du fixar i lådan, annars orsakar du elektomagnetisk strålning och databortfall.

Låt inte anslutningskabeln till moderkortets ATX-kontakt vara för nära hårddiskarna.

Placera inte hårddiskarna ovanför nätaggregatet.

Kundvagn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
152995
March 11, 2002 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-11 22:13, ironanders wrote:
ps. min dator är inte fullsmockad med grejer eller överklockad.

hehe.... inte trimmad och inte fylld med diskar.... jaja..... 😀

Kundvagn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
153005
March 11, 2002 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bäst att jag ber om ursäkt för mitt tidigare utbrott, jag hade väl läst något annat idiotisk inlägg innan! 😀 Du, hipphopparen antar att du inte läste mitt inlägg heller, jag skrev att man skulle sätta dem luftigt, alltså inte med en eller två feta 8 cm fläktar bredvid. Se du förstår att hårddiskar lagrar sin information magnetiskt. Magnetfält är även något som skapas av motorn i en fläkt!!! Sen kanske du själv kan dra dina egna slutsatser av det!!! 😀 Om du inte lyckas med det kanske du kan läsa vad de andra skriver. Problemen börja när de satte dit fläkten och slutade när de tog bort den! Hmmm...

nidas, är du seriös? trevligt att höra isåfall. 😀

och ni, visst krånglar ibmarna mer än andra diskar men om man är inne på sin tredje eller fjärde disk borde man kanske börja fundera på om felet kanske kan ligga hos sig själv!
Tack för mig! 😀

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
153010
March 11, 2002 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-09 23:59, Kundvagn wrote:
Sluta packa era datorer fulla med skit, ni borde väl snart inse att det är värmen som dödar era IBM-diskar. Sätt dem luftigt så är det inga problem. Sätter man två diskar ovan på varandra får fan skylla sig själv!!!

Öhhhh.... i h*****e heller.

Detta händer inte med något annat märke, och varför ska vi konsumenter tåla detta från ett sådant erkänt bolag som IBM...
Att de blir för varma är ett konstruktionsfel, och om de nu tycker att vi skall börja kyla diskarna för att de skall fungera så skall ju för fan de stå för kyl flänsar och fläktar eftersom det är de som gjort en undermålig produkt!!!

premiere
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
153032
March 12, 2002 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ja.. problemet ligger inte hos kylningen, det är IBM som har problem med kvaliteten på hårddiskarna. Så är det!

P o k e m o n
Medlem
Forum Posts: 50
153036
March 12, 2002 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hade också en 40 gigare 60GXP som bara la av föra veckan :hrm: Håller med premiere att problemet är kvaliteten på diskarna....

[ Detta Inlägg ändrades av: P o k e m o n den 2002-03-12 07:20 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: P o k e m o n den 2002-03-12 07:21 ]

bonko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
153102
March 12, 2002 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-10 00:04, gillbert wrote:
kan inte magneten i fläkten skada hdd?

Dom är ytters små och omärkbara. Dom tar värre skada om du inte har en fläkt under dom...

Har satt en 80mm fläkt under min IBM disk, den håller en relativt låg temp nu, så det blir intressant och se om den spräcker rekordet på min gamla disk som höll i ett halvår 😀

Draupner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
153110
March 12, 2002 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hur länge har ni diskarna står och går?. Hörde för ett tag sedan att vissa diskar inte får stå på mer än ett X antal timmar, tror det var IBM eller Maxtor.
Sedan är jag lite inne på Kundvagns linje. Om man sabbar 3-4 diskar så är det nog ett grovt fall av SBK.

HipHoper_Sthlm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
153249
March 12, 2002 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 12:02, Draupner wrote:
Hur länge har ni diskarna står och går?. Hörde för ett tag sedan att vissa diskar inte får stå på mer än ett X antal timmar, tror det var IBM eller Maxtor.
Sedan är jag lite inne på Kundvagns linje. Om man sabbar 3-4 diskar så är det nog ett grovt fall av SBK.

Jag har mina på dygnet runt såklart, har man bredband så använder man ju grejorna. Jag har oxo hört något rykte om att man ska köra diskarna max 8 timmar per dygn men det kan bara inte stämma, då hade man ju lätt köpt ett annat märke. En HD ska bara stå och snurra 24/7 utan problem!

wizard
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
153728
March 13, 2002 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 12:02, Draupner wrote:

Jag tror nog att alla här vet hur man skall behandla sin dator & hårddiskar. Berättar någon här att 3-4st IBM diskar på rad har krashat så tror jag inte att det är SBK, isåfall skulle nog något annat i datorn ha krashat några ggr också.

När det gäller IBMs diskar handlar det bara om dåligt kvalitét, tyvärr. Att de sedan har blivit stämda pga GXP75 serien också bekräftar väl detta med kvalitéten också.

[ Detta Inlägg ändrades av: wizard den 2002-03-13 23:27 ]

Ken Shabby
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 339
153841
March 14, 2002 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm, min 30 gig 75 gxp är 1,5 år nu...den tuggar glatt på. Går som ett skott faktiskt!
Antar att man har haft lite tur.

I alla fall, har ni hört nåt om 120-serien har samma kvalitetsproblem som 75 och 60? Skall snart skaffa mig RAID 0 tänkte jag...

awelon
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
153843
March 14, 2002 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-11 23:01, Sebbe wrote:
Jag körde en heltest på min ibm-disk och fick fram några svar...

Kör inte för hård kylning, en hdd är inte helt i vakuum. För mycket vind gör att damm kommer in.

En enhet kallare en 20 grader mår inte bra, likaså en enhet varmare än 60 grader.

Skruva fast med avmagnetiserade skruvar, annars finns risk för databortfall.

Använd ESD-skydd när du fixar i lådan, annars orsakar du elektomagnetisk strålning och databortfall.

Låt inte anslutningskabeln till moderkortets ATX-kontakt vara för nära hårddiskarna.

Placera inte hårddiskarna ovanför nätaggregatet.

Var har du fått det ifrån o vad grundar du dina påståenden på? Jag håller med om allt utom att man inte ska ha dem ovanpå nätagget.. varför inte? Jag har ett HQ08 och där finns det 4st 3.5" plattser för hårdiskar, med 2st 80mm precis bakom.

Jag har oxå haft lite strul med min IBM disk 15gb. Den gör massa ljud för sig, låter inte alls bra. Typ som om läsarmen inte är som den ska. Det konstiga är att jag efter massa felsökande utan resultat fixade det genom att bara justera hårdisken lite i det 3.5" rack som det satt... justerade den bara lite bakåt så slutade det. Jag kan inte alls förklara det men så var det...

SalSa
Medlem
Forum Posts: 4
153849
March 14, 2002 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare
Jag har en 40 gigs IBM 60gxp, och jag har problem med den disken. Datorn försöker läsa från disken, antingen tar det bara väldigt låång tid, eller så den står bara och tuggar. Har kört IBMs testprogg och den skrev nollor över hela disken. (30 gig åt h%"#¤%) Nu har det gått nån vecka och nu kommer problemen tillbaka igen 🙁

Jag har inget kvitto på disken, frågan är hur pajj disken ska vara för att jag ska kunna skicka ner den dirket till IBM ??

Har nån INTE fått en ny disk efter att ni skickat den till IBM ???

memetic
Medlem
Forum Posts: 9
153891
March 14, 2002 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

-On 2002-03-11 23:01, Sebbe wrote:
-Jag körde en heltest på min ibm-disk och
-fick fram några svar...
-
-Kör inte för hård kylning, en hdd är inte
-helt i vakuum. För mycket vind gör att damm
-kommer in.
Helt fel grabben.. då skulle det slinka in damm utan fläktar också. Dom är helt slutna med packningar mm. Du har rätt inte har ett vakuum, men nästintill smutsfri luft är det.

-En enhet kallare en 20 grader mår inte bra,
-likaså en enhet varmare än 60 grader.
Stämmer väl ganska fint.. men den mår nog fint vid +10,+15'C också..

-Skruva fast med avmagnetiserade skruvar,
-annars finns risk för databortfall.
Hmm.. vem gör det? =P

-Använd ESD-skydd när du fixar i lådan,
-annars orsakar du elektomagnetisk strålning
-och databortfall.
Ingen strålning grabben.. Men den statiska elektrisiteten kan laddas ur från din hand till kretsarna och förstöra dem. Skivorna däremot är bara känsliga för starka magnetiska fält.

-Låt inte anslutningskabeln till
-moderkortets ATX-kontakt vara för nära
-hårddiskarna.
Nja, nja.. kan va en bra idé men det är svårt att undvika ibland.. fälten är trots allt inte så starka..

-Placera inte hårddiskarna ovanför
-nätaggregatet.
Borde inte vara någon fara. Men ha i åtanke att värme stiger uppåt......

För övrigt så bildar fläktarna vid diskarna mycket små magnetfält.. ingen större fara för databortfall..

Sett flera olyckor där molex kontakterna som ligger löst i datorn ligger mot en lödpunkt på disken eller så.. då är det stor risk att den kortsluts (kretskortet). Datan på disken går ofta att rädda ganska enkelt igenom att ta en platta från en ekvalent modell..

nu har jag sagt mitt.. eller.. nått.. =P

ps. kan dom inte fixa buggarna i pcmark2002 snart! =P

[ Detta Inlägg ändrades av: memetic den 2002-03-14 13:38 ]

ddaawiidd
Medlem
Forum Posts: 29
154246
March 15, 2002 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste ju undra vad in gör med era diskar?
Varken jag eller några andra jag känner har haft några problem med IBM

abaqus
Medlem
Forum Posts: 11
155187
March 18, 2002 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-15 13:06, ddaawiidd wrote:
Måste ju undra vad in gör med era diskar?
Varken jag eller några andra jag känner har haft några problem med IBM

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
155347
March 19, 2002 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm knepigt detta. Såg ett inläg i nåt engelsk forum där några nötter körde ett test. De kraschade datorer och sket i scandisk och sånt bös. IBM och Seagates hdds rapporterade "Bad sectors" efter några veckor. Så kanske är det att ni inte sköter hårddiskarna. Man måste ju vara lika varsam om dem som man är om CPU:n.

Iallafall min IBM har levt ett bra tag nu utan problem. (kör scandisk/repair tool vid varje krasch lol

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
155348
March 19, 2002 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det är inget rykte, IBM anger i sina datablad att man bara ska köra disken (120 GXP) 333 timmar per månad.
Inte för att det förverkar garantin om du kör mera, men det förverkar ju förmodligen din data...

//Anders.

Nippe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
155351
March 19, 2002 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-09 23:59, Kundvagn wrote:
Sluta packa era datorer fulla med skit, ni borde väl snart inse att det är värmen som dödar era IBM-diskar. Sätt dem luftigt så är det inga problem. Sätter man två diskar ovan på varandra får fan skylla sig själv!!!

Va e det för skit snack.
Jag har gaft min IBM 46.1 Gb 75GXP i 2 år nu och har inga problem med den !
Jag har haft den precis ovanför en 17 Gbare hela tiden som alstrar mycket värme, och JAG HAR INGEN KYLNING:
Hur förklarar du det ?

Nukki
Medlem
Forum Posts: 3
155377
March 19, 2002 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

va som fan..jag hadde en ibm disk men den pallade inte av att man gick från fat32 till ntfs till fat32 filsystem så nu är den väldigt tyst(dööööööd)... ett tips till alla tjacka inte ibm diskar!!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 379
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL