December 13, 2001
IBM Deskstar 40GB IDE 7200RPM
Jag har för mig att det var en sådan här modell jag stoppade in i min dator. Det fungerar och har fungerat utan större problem nu i cirka 3 månader. Ibland hör jag emellertid små klickningar...
Jag har kollat igenom lite inlägg här som dock gör en lite smått nervös... Är det bara en tidsfråga innan den går sönder nu?
I så fall(jag är inte erfaren) vad borde jag göra? Lämna tillbaka den till Datorbutiken och be att få en ny(eventuellt annan modell, är detta möjligt)??
Jag har läst så många positiva recentioner om den här IBM disken att jag bestämde mig för att köpa den. Nu ångrar jag mig verkligen när jag läser andras erfarenheter av den.
Har alltid trott att IBM är kvalitet. Tydligen inte. Vad är då i sådana fall kvalitet idag, på hårddisks området?
[ Detta Inlägg ändrades av: elusive den 2002-03-25 19:09 ]
February 11, 2002
om du har en fläkt framför hdd:n lr liknande så du får kylning på hdd:n så skall det inte vara något större problem. Har haft min 60gb i över 7månader..... den funkar än... att de slutar funka efter kort tid beror på att de antagligen har blivit feltillverkade lr så har de för hög värme på hdd:n...
March 12, 2002
Har själv två 40gigare av modellen GXP60 haft dem i 5 månader utan några som helst problem utan någon kylning och tre 30gigare av märket GXP75 som är över ett år gammla som fungerar perfekt också. Men eftersom jag har läst så mycket om IBM så ska jag aldrig köpa dem mer.
October 3, 2001
May 9, 2001
On 2002-03-25 20:07, elusive wrote:
Jag har ingen fläkt på den eller så... Men den är rättså separerad från andra delar som genererar värme.
Du bör ha en fläkt som kyler den även fast den är ganska fri från andra delar som genererar värme. Den genererar rätt mycket värme själv. Jag kraschade en 30 Gb IBM disk som inte hade kylning. Den började klicka när jag startade datorn och efter ett tag så gick det inte att läsa från disken. Jag har en sådan disk kvar och den har jag nu kylning på och har inte haft problem med sedan dess. Den ligger mellan 23 och 30 grader nu MED fläkt.
1 Guest(s)