Jag dödade mitt nätaggregat! Tacksam för hjälp.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag dödade mitt nätaggregat! Tacksam för hjälp.
zoole
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 18, 2002 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Det hela började i eftermidags när jag varit hos en lokal datorhandlare och införskaffat mig en s-video->rca-adapter till mitt grafikkort, film på teven är trots allt lite trevligare.

Efter att ha råkat ställa in fel grafikläge i TV-Tools vägrade både min monitor och min TV visa någon bild. Irriterad som jag blivit efter alla mina hopplösa försök till att få nån bild på TV:n tryckte jag ett par tio femton gånger för många på min powerknapp för att få av datorn. Efter detta vägrar datorn starta. Jag har lokaliserat felet till nätaggregatet. När jag försöker starta upp datorn "blinkar den till" för att sedan dö igen. MEN den startar finfint när jag plockar ut grafikkortet. Det verkar som om grafikkortet är droppen som får bägaren att rinna över, dvs att strömkonsumtionen blir precis för hög. Däremot funkar datorn utan problem med grafikkortet tillsammans med mitt gamla nätagg på 250W, som jag får köra nu istället för mitt något för dyra 300W från Q-Technology.

Någon som vet vad som kan ha hänt med mitt nätaggregat? Tacksam för alla tankar och funderingar. Hade varit tråkigt att behöva köpa ett nytt (har två datorer, varav en nu är strömlös.)

Ps. Datorn är en Athlon XP 1700, GF3, 1st HDD, 1st fläkt..inget annat. Ds

//zoole

[ Detta Inlägg ändrades av: zoole den 2002-03-18 23:38 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: zoole den 2002-03-18 23:40 ]

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
155296
March 19, 2002 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Något liknande hände mig för ett tag sedan, Jag "råkade" slå till/av switchen som sitter på nätagget för snabbt så hela datorn dog. När jag sedan startade så singnalerade bios att det inte hittade nåt graffekort. Jag hade garanti kvar på grejorna så jag lämnade in dem till killen jag köpt dem av. Det enda han gjorde var att plocka ut alla dela koppla ur alla sladdar osv osv. Sedan låta det ligga ett tag och så sätta ihop den igen. Då funkade det helt plötsligt...

Hoppas det löser sig.

Moneyman_X
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
155608
March 19, 2002 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag slog också av/på switchen lite snabbt jag hade just flyttat datorn ochså och när jag startade datorn så började det pipa så inn i h*****e så började jag undra vad det var för fel men sen komm jag på att jag hade ställt datorn för nära en av mina feta pa/disco högtalare på ett par hundra watt med feta mgneter så att jag har ett magnetfält på 1 meter runt högtalarna så datorn stod i det och då flyttade jag snabbt bort datorn därifrån och startade och då stod det att det var massa systemfiler för mitt w2k advaced server som fattades då blev jag lite rädd... då tog jag en paus och gick och lagade lite käk när jag komm tillbaka så testade jag igen och då funkade allt som det skulle så jag kunde lugnt pusta ut... det var iaf nära ögat att jag magnitiserade av hddn där fanns det massor av viktiga programm mm som jag måste ha kvar... det var en upplevelse månitro... :burn:

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
155610
March 20, 2002 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Tror inte att det var någon risk för avmagnetisering iofs...

Det som kan ha hänt för den första postern är att en komponent har hängt sig internt, detta kan ofta gå att lösa genom att plocka ur grafikkortet (om det nu är det) och sätta i det igen, på så sätt ser man ju till att ALLA eventuella spänningskällor avlägsnas från kortet.
Har själv råkat ut för detta flera gånger, tog ett tag att se sambandet om man säger så.

Har du testat att köra med ditt nya nätagg igen sedan?

//Anders.

Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
155804
March 20, 2002 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-18 23:38, zoole wrote:
...tryckte jag ett par tio femton gånger för många på min powerknapp för att få av datorn.

"Ett par tio femton gånger" - i snabb följd, förmodar jag. 🙄

Irriterad eller inte - vad hoppas man åstadkomma genom ovanstående manöver? Att allting plötsligt ska fungera?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
155841
March 20, 2002 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det inte vara så att dit TV-CHIp fick nog? flesta nätaggregat(specielt 300w)klarar av sådan behandling då min kompis också avreagerade sig på sin power knapp. GF3 är ganska strömkrävande,dock inte så tåligt tänkt dig själv hoppa upp från sängen och lägga dig ner igen 15ggr i snabb följd smile

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
155843
March 20, 2002 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Förresten såg nu att du körde XP. Är inte 300W ett MÅSTE för en AMD XP?

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
155855
March 20, 2002 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att ta at ATX kontakten och stoppa tillbax den igen. Har löst många problem för mig iaf.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
155990
March 21, 2002 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Plocka ut och sätt in minnet också...

Meffo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
156008
March 21, 2002 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan inte ha varit någon automatsäkring i agget som gick?

zoole
Medlem
157450
March 26, 2002 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Hej igen...

Tog ett tag innan jag svarade, tänkte att jag skulle låta nätagget ligga ett tag för att se om det mådde bättre sen, vilket det inte gjorde. Samma problem kvarstår: när jag startar datorn blinkar den till snabbt för att sedan dö.

Hawkie + Underdog: Nätagget verkar ha problem med alla grafikkort, testade med mitt gamla tnt2, precis samma sak händer där. Även testat nätagget i en helt annan dator, samma problem.

(ang. athlonXP..den har fungerat felfritt nu sen jag satt i 250w nätagget)

Meffo: Jag hittar ingen automatsäkring i nätagget..verkar inte finnas =

Efter en veckas vilande av mitt 300w nätagg kvarstår problemet fortfarande. Datorn startar för att dö direkt. Däremot startar den upp utan grafikkort, vilket som helst. Pest eller kolera, typ. Någon som har några nya innovativa idéer? Jag har skruvat upp skiten så garantin e ju körd. Verkar som om jag får driva fläktar me det nätagget i framtiden eller? 🙁

chazer
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 96
157457
March 26, 2002 - 2:18 am
sp_Permalink sp_Print

om du skulle råka vara lite elkunnig skulle du ju kunna öppna nätagget och kolla efter brännda kablar/kretsar.

zoole
Medlem
157532
March 26, 2002 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

chazer:

Har faktiskt läst el ett år, så jag har använt mina grundkunskaper till att göra just det. Det finns inga brända kablar. Däremot har jag hittat tre stycken säkringar inkapslade i krympslang. Så man ser ju inte om de har gått. Sen har de placerat de här förbannade säkringarna så det är helt omöjligt att komma åt dem.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
157534
March 26, 2002 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig låter det som att powerkontakten pajjat ihop, dvs, den är typ låst (hängd" och om datorn startar och sedan dör, så är det ju precis som ATX standarden är skriven.

Prova på en annan ATX burk och se, är datorn avstängd och du trycker in knappen och håller inne den så kommer datorn att stängas av efter ca 4 sek igen!

Skulle det inte vara agget, så låter det mer som voltregulatorn på moderkortet har gått sönder!

zoole
Medlem
157621
March 26, 2002 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial:

Jag har provat använda nätagget på min gamla celeronburk. Precis samma problem där, dör direkt, men funkar när jag kopplar ut grafikkortet. Så troligen är det inte powerknappen som har hängt sig, eller voltregulatorn på moderkortet som e sönder :sad:..Fäään asså, om man bara kunde lokalisera problemet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 361
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL