Jag har FETA problem med min burk @ win2k|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag har FETA problem med min burk @ win2k
Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 25, 2001 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, Jag behöver hjälp...
Min dator var enorm cp skadad för ett par dagar sen. Efter det så spillde jag cider i datorn, vilket löste sig senare.

Jag använder Windows 2000 Pro, och inget annat. För jag hatar verkligen Win9x/me. Jag fick en helt gäng av dom där livsfarliga BSOD´s ( BlueScreen Of Death ) i win2k som lyder ungefär:
"Påbörjar dumpning av fysiskt minne
Dumpning av fysiskt minne klart
Kontakta system administratör eller teknisk support"

Sådana blåskärmar fick jag nästa hela tiden, så jag formaterade disken, och bestämde mig för att lägga in Win2k från scratch igen. Först kör man med 4 st startdisketter (för min win2k skiva är inte boot-bar), och så fort det mer grafiska installationsprogrammet startar så får jag upp samma förbannade blåskärm igen. Jag testat ett antal gånger och samma sak händer varje gång.

Sedan så installerade jag Win98se som jag har på burken nu i skrivande stund, ingenting funkar pga en massa kollisioner och skit. Jag tog ut mitt nyinskafade Iwill SideRaid66 kort och ändrade IRQ på ett par andra saker så funkar det litegrann åtminstone. ( Tillräckligt för att jag ska kunna ta mig ut på NH och skriva detta inlägg )

Jag behöver alltså hjälp, NU, som ni kanske förstår. Varför får man sånadär blåskärmar i Win2k ? Och vad kan man göra åt det ?

En gång fick jag en sån blåskärm när jag hade klockat CPU:n för mycket och den blev för varm. ( Nu går min CPU @ default speed )

Skriv svar här eller skicka mail eller ICQ eller nåt...

Iceman
Member
Medlem
52024
August 25, 2001 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag och en kompis felsökt lite... Jag tror att det är fel åp mitt nätagg. Automatsäkringen i nätagget är hel-cp, klickar hela tiden om man försöker starta agget. Nu funkar burken nästan bra när jag använder kompisens nätagg.
Sen så märkte jag att ett av mina minnen inte satt i ordentligt. Detta måste vara för att det ligger lite rester från lite cider som jag spillde i datorn för ett tag sen 😀
Jag misstänker att det var det som orsakade mina skrämmande blåskärmar i Win2k...
Så nu skall jag bara fixa ett nytt nätagg så kommer det säkert att lösa sig smile

Iceman
Member
Medlem
52210
August 25, 2001 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har man ju fixat ett splirrans nytt nätaggregat av en annan kompis (Aemno här i forumet), schysst kille det smile

Förreste, jag har ett litet problem till innan allt är perfekt...
Om jag skall kopiera in en CD till hårddisken, så tar den processen verkligen ALL processor kraft som finns, det går inte ens att skriva samtidigt och musiken skall vi ju inte tala om...
Både hårddiskarna och CD;n är IDE. Någon som vet hur man kan fixa det ? Jag kör Windows 2000 Pro + SP2

sting
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
52580
August 26, 2001 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du kollat så att hårddiskarna och/eller cd-läsaren är inställde på att använda
(U)DMA om de stödjer det.
Det borde minska cpu-användningen.

Iceman
Member
Medlem
52586
August 26, 2001 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag märkte det idag på morgonen när jag kollade runt lite. CD-romerna var inställda på PIO (Processor Input Output) istället för DMA (Direct Memory Access), så jag ändrade tillbaka så blev allting bra smile
Så nu är nog allt perfekt ! *glad*

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 125
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL