December 13, 2001
Jag har en extra CPU fläkt som går i 4800 rpm eller nåt sånt. Tänkte montera den bak på mitt chassi där det verkar finnas ett extra utrymme för en fläkt.
Hur bör det hela se ut? Ska jag montera fläkten så att luften blåser ut från chassit eller in mot komponenterna? Alla andra fläktar jag har verkar blåsa ut luft av någon konstig anledning (ex. nätaggregatet). Vad tycker ni???
December 13, 2001
Det blev bara 2600 rmp som jag fick ut av den eftersom kabeln inte når ända fram till chassifläkts uttaget så jag fick sätta på en sån low-noise adapter..
Men svara på detta är du snäll. I min moderkortsmanual står det att jag har 3 fläkt-uttag:
FAN1 = CPU fan
FAN2 = CHASSIS FAN
FAN3 = POWER FAN
Power fan är tom, går det att änvända det uttaget för chassi-fläkten?
Sen undrar jag hur ni som kör med flera fläktar,fram och bak, skapar nya uttag på moderkortet för att få ström!
Tack.
March 8, 2002
On 2002-04-01 23:53, elusive wrote:
Sen undrar jag hur ni som kör med flera fläktar,fram och bak, skapar nya uttag på moderkortet för att få ström!
Tack.
Chassifläktarna kör man ju normalt inte från moderkortet, man kör ju dom direkt från nätagget, du kan ju t.ex använda en såndär Y-delare så får du ju flera uttag att koppla in fläktarna i.
Eller så gör du som jag, bygger en rheobus med en molex-hona bakpå, sen kopplar jag fläktarna till sånadär högtalar-kontakter på baksidan av rheobus:en.
Den kör jag 5 fläktar från och den drar endast ett uttag från agget.
Fan, fattar ju knappt själv vad jag skriver 😀 , men det är inte så svårt som det låter, hoppas du förstod.
2 Guest(s)