Jaha, är min kära duron död nu eller?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jaha, är min kära duron död nu eller?
KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 8, 2002 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satt så oskyldigt å spelade, så kraschade windows, och precis samtidigt började burken låta på ett oroväckande sätt, ungefär som en sliten fläkt. Sen startade det inte mer.

Det skumma ljudet kom ifrån "processor-regionen", men det var inte cpu-fläkten som dödde, den var så bra så. Jag pillade bort kylningen och fann att det halvmjuka oranga gojset från undersidan kylflänsen hade typ runnit ut lite grand runt kärnan. Normalt? smile

Kan det va så illa att det där kladdet smält och därmed haft sönder skiten? Eller varför pajjade det? Suck...

Allt jag rör vid blir till guld!

[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-08 19:56 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-08 19:57 ]

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
181693
July 8, 2002 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Byt nätagget så komemr det nog att gå bra

KungMidas
Medlem
181695
July 8, 2002 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle det hjälpà? smile det var inte därifrån det lät konstigt, och allting (fläktar, hårddisk, cd-spelare och moderkort - i alla fall de fyra dioderna på moderkortet) startar.

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
181892
July 9, 2002 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Att gojset runt processorn "flyter ut" lite är som det ska, gör alltid så.

KungMidas
Medlem
181895
July 9, 2002 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.... då är det ju ännu märkligare varför det havererade. Vad är det som låter när jag slår på datorn då? det låter från under kylflänsen eller där nånstans. och dom där fyra dioderna på moderkortet stannar vid "cpu initialization"... varför? hur? hmm...
smile
j*a skitdator.

Grabben_83a
Medlem
181990
July 9, 2002 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

det låter som att det är typen aa fel på din prolle tips ta en tandpetare peta bort gegan eller kylpastan kolla på prollen om den verkar trasig försök lägga tillbaka kylpastan på prollen igen eller köp en ny....
kolla om det fungerar....
annars e den nog trasig tyvärr

KungMidas
Medlem
181999
July 9, 2002 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

"tyvärr"? smile

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
182017
July 9, 2002 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

En Duron 800 e väll inte allt för gammal, du borde väll ha någon form av garanti kvar på den?? Men trasig de är den nog... De jag tycker e mycket skumt är att den "piper" en cpu har jag aldig varit med om att den avjätt ljud! De är möjligtvis inte den PC-Speaker som står och piper....

KungMidas
Medlem
182026
July 9, 2002 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-09 20:35, YemanCool wrote:
En Duron 800 e väll inte allt för gammal, du borde väll ha någon form av garanti kvar på den?? Men trasig de är den nog... De jag tycker e mycket skumt är att den "piper" en cpu har jag aldig varit med om att den avjätt ljud! De är möjligtvis inte den PC-Speaker som står och piper....

Den är typ 1 ½ år gammal... 1 års garanti på den. Det piper väl inte direkt, men det liksom "surrar", "fräser", jag hade absolut trott att det var en fläkt som blivit cp om det inte vore för att datorn kraschade exakt samtidigt...

jag gjorde förresten som någon sa att jag skulle göra, dvs ta bort kletet. jag tog bort det (det oranga från kylflänsen som hade runnit ut runt kärnan), och såg att det var något mörkblått som såg ut att ha flutit ut, men så kanske det ska va, det täckte det "prickiga" området vid en av kärnans sidor ganska bra. jag satte på en annan kylfläns också (en från en jätttttegammal dator, med en ganska hård och blank men otroligt repig undersida) sedan provade jag men datorn startade inte nu heller, allt va bara svart. samma ljud också, men "D-LED(TM)" visade 0100 eller 0010 beroende på var man läser i från, vilket betyder "memory detection test" eller "initgijdjging keyboard controller". (ramen fungerar perfekt)

kan det kanske vara nåt på moderkortet i närheten av processorn som dött? jag är inte helt 100 på att det verkligen är från under kylflänsen det låter. kan det va nån av dom där stora, fula, runda sakerna runt sockeln ("kondensatorer" kanske?) eller kanske vad-man-nu-kallar-det-som-sitter-snett-nedanför-sockeln-med-en-minimal-orange-kylfläns?

[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-09 20:57 ]

[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-09 21:00 ]

KungMidas
Medlem
182222
July 10, 2002 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

"Uppdatering":
När jag slår på datorn (med cpu-fläkten urdragen, det enda som låter är det mkt tysta nätagget), är det först tyst, sen ju längre man låter den vara på, desto högre surrar det, och det blir tyst i samma ögonblick som man stänger av datorn så blir det tyst.
(Utan processor låter ingenting, men den stannar ju också vid 0000, "system power on".)

warrior
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
182268
July 10, 2002 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

annars är ju en ny 1.3 duron inte direkt dyr 😀

KungMidas
Medlem
182276
July 10, 2002 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars är ju inte en ny Athlon XP så dyr... smile

Petterk
Medlem
Forum Posts: 188
182311
July 10, 2002 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ett tjut eller pip liknande ljud från nätagget eller?

KungMidas
Medlem
182313
July 10, 2002 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, ett susande/surrande/bubblande ljud, från under eller mycket nära processorm. det är garanterat ingen kass fläkt eller varningspip, elagget funkar perfekt i en annan dator.

btw, om jag låter datorn stå på en stund (bara elagg/moderkort/cpu/ram/grafikkort), stannar den vid "memory init" och sen, efter typ 30 sek så stänger moderkortet av sig. (kanske biosens "stänga-av-sig-om-cpun-uppnår-visst-antal-grader"-funktion).
sen känner jag på kylflänsen, mkt varm (kanske logiskt eftersom jag stängt av fläkten för att "lyssna på ljudet", men ändå, 30 sek)

Nånting är trasigt, och det verkar ju väldigt mycket som om det är processorn. Tur man har lite "reservpengar" undanlagda. Kanske.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 204
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL