June 22, 2002
Jag satt så oskyldigt å spelade, så kraschade windows, och precis samtidigt började burken låta på ett oroväckande sätt, ungefär som en sliten fläkt. Sen startade det inte mer.
Det skumma ljudet kom ifrån "processor-regionen", men det var inte cpu-fläkten som dödde, den var så bra så. Jag pillade bort kylningen och fann att det halvmjuka oranga gojset från undersidan kylflänsen hade typ runnit ut lite grand runt kärnan. Normalt?
Kan det va så illa att det där kladdet smält och därmed haft sönder skiten? Eller varför pajjade det? Suck...
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-08 19:56 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-08 19:57 ]
June 22, 2002
June 22, 2002
Hmm.... då är det ju ännu märkligare varför det havererade. Vad är det som låter när jag slår på datorn då? det låter från under kylflänsen eller där nånstans. och dom där fyra dioderna på moderkortet stannar vid "cpu initialization"... varför? hur? hmm...
j*a skitdator.
July 3, 2002
June 22, 2002
December 2, 2001
En Duron 800 e väll inte allt för gammal, du borde väll ha någon form av garanti kvar på den?? Men trasig de är den nog... De jag tycker e mycket skumt är att den "piper" en cpu har jag aldig varit med om att den avjätt ljud! De är möjligtvis inte den PC-Speaker som står och piper....
June 22, 2002
On 2002-07-09 20:35, YemanCool wrote:
En Duron 800 e väll inte allt för gammal, du borde väll ha någon form av garanti kvar på den?? Men trasig de är den nog... De jag tycker e mycket skumt är att den "piper" en cpu har jag aldig varit med om att den avjätt ljud! De är möjligtvis inte den PC-Speaker som står och piper....
Den är typ 1 ½ år gammal... 1 års garanti på den. Det piper väl inte direkt, men det liksom "surrar", "fräser", jag hade absolut trott att det var en fläkt som blivit cp om det inte vore för att datorn kraschade exakt samtidigt...
jag gjorde förresten som någon sa att jag skulle göra, dvs ta bort kletet. jag tog bort det (det oranga från kylflänsen som hade runnit ut runt kärnan), och såg att det var något mörkblått som såg ut att ha flutit ut, men så kanske det ska va, det täckte det "prickiga" området vid en av kärnans sidor ganska bra. jag satte på en annan kylfläns också (en från en jätttttegammal dator, med en ganska hård och blank men otroligt repig undersida) sedan provade jag men datorn startade inte nu heller, allt va bara svart. samma ljud också, men "D-LED(TM)" visade 0100 eller 0010 beroende på var man läser i från, vilket betyder "memory detection test" eller "initgijdjging keyboard controller". (ramen fungerar perfekt)
kan det kanske vara nåt på moderkortet i närheten av processorn som dött? jag är inte helt 100 på att det verkligen är från under kylflänsen det låter. kan det va nån av dom där stora, fula, runda sakerna runt sockeln ("kondensatorer" kanske?) eller kanske vad-man-nu-kallar-det-som-sitter-snett-nedanför-sockeln-med-en-minimal-orange-kylfläns?
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-09 20:57 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: KungMidas den 2002-07-09 21:00 ]
June 22, 2002
"Uppdatering":
När jag slår på datorn (med cpu-fläkten urdragen, det enda som låter är det mkt tysta nätagget), är det först tyst, sen ju längre man låter den vara på, desto högre surrar det, och det blir tyst i samma ögonblick som man stänger av datorn så blir det tyst.
(Utan processor låter ingenting, men den stannar ju också vid 0000, "system power on".)
June 22, 2002
December 28, 2001
June 22, 2002
Nej, ett susande/surrande/bubblande ljud, från under eller mycket nära processorm. det är garanterat ingen kass fläkt eller varningspip, elagget funkar perfekt i en annan dator.
btw, om jag låter datorn stå på en stund (bara elagg/moderkort/cpu/ram/grafikkort), stannar den vid "memory init" och sen, efter typ 30 sek så stänger moderkortet av sig. (kanske biosens "stänga-av-sig-om-cpun-uppnår-visst-antal-grader"-funktion).
sen känner jag på kylflänsen, mkt varm (kanske logiskt eftersom jag stängt av fläkten för att "lyssna på ljudet", men ändå, 30 sek)
Nånting är trasigt, och det verkar ju väldigt mycket som om det är processorn. Tur man har lite "reservpengar" undanlagda. Kanske.
1 Guest(s)