June 8, 2005
Tjena..
Jag bara såg denna kylaren på JME för 70:-.
Den passar till min prolle [754] AMD 64 3000+.
http://www.tr2tt.com/products/coolers/m6.htm
Enligt specifikationerna ska den blåsa 32.4 CFM och bara låta 21 db?
Isåfall är den väl mycket bättre än den boxade kylaren, lr??
Om den är bättre så köper jag bra kylpasta till :P.
Verkar enkel att installera, bara ta bort den gamla o sätta sit denna, inte ensa plocka av någon bakbricka lr ngt. 😀
November 4, 2001
Egentligen är det fel att säga att kopparkylare är bättre. Koppar leder värme "internt" så att säga.
Aluminium å andra sidan är överlägset koppar när man talar om överföring från kylfläns till luft.
Är av just denna anledning som dom fetaste kylarna har använt sig av riktit tjocka kopparbaser med auminiumpinnar.
Swiftec, Alpha mfl.
March 30, 2003
Om man låter två identiska kylflänsar stå och svalna. Den ena är av aluminium, den andra av koppar. Båda håller samma temperatur. Vilken svalnar först? Den av aluminum. Den enda slutsatsen vi kan dra av detta är att aluminium har sämre värmelednings/hållnigsegenskaper per volym än koppar.
Varför detta skulle ha något med förmågan att avge mot luften eller egenskaper under en konstant belastning att göra förstår jag inte.
Koppar är dyrt och ett helvete att bearbeta. Alltså skulle en rejält stor fläns helt i koppar kosta mer än någon är beredd att betala, men den skulle vara snäppet bättre?
(Snackar jag skit? se t.ex xp-90 vs. xp-90c)
August 7, 2003
Jag tror man får ungefär vad man betalar för. Om man ändå ska dra bort kylaren med allt det innebär med risker, blodiga fingrar, svordomar och smetande av pasta så kan man lika gärna ta nån som är MYCKET bättre än nån kylare som bara är något bättre än den boxade.
Man behöver kanske inte ta nån 500-600 kronors Zalman... men kanske nån för 150-200:- ?
Så tycker jag... Har en artic cooling själv. 95-98% av tiden snurrar inte fläkten ens.
April 13, 2004
Laglorden wrote: Jag tror man får ungefär vad man betalar för. Om man ändå ska dra bort kylaren med allt det innebär med risker, blodiga fingrar, svordomar och smetande av pasta så kan man lika gärna ta nån som är MYCKET bättre än nån kylare som bara är något bättre än den boxade.
Man behöver kanske inte ta nån 500-600 kronors Zalman... men kanske nån för 150-200:- ?
Så tycker jag... Har en artic cooling själv. 95-98% av tiden snurrar inte fläkten ens.
Har också AC till A64 helt i Alu, och den är både tyst och suger inte balle 😛 😕
1 Guest(s)