June 1, 2003
har precis köpt en spel dator från komplett, plockade även med en armlänk för jordning pga av att prylarna var svindyra (bla XFX GeForce 8800GTS och Intel Core 2 Duo E6850 )
skulle vilja veta hur man ska jorda sig ? Efter lite googling är det olika åsikter hur man ska bete sig.
Räcker det verkligen med att koppla armlänken till ett jordat element?
January 26, 2003
ang jordningen vet jag inte säkert, tycker det borde gå med ett element (nånstanns där det inte är målat).
Personligen har jag aldrig använt mig av nån form av esd skydd när jag meckat dator, och jag har inte lyckats förstöra några komponenter på det viset, peppar peppar 😉
June 1, 2003
som jag har förstått det så kan esd skador vara väldigt luriga. Vissa stötar kanske bara träffar en krets som inte används regelbundet och förkortar livslängden på den, vilket betyder att problemen kan komma år efteråt...
kan man inte jorda sig i chassit då? Är det inte potentialen som har betydelse ?
August 5, 2003
Poontus wrote: jorda dig i chassit.
Har du inte stickproppen i så jordar du inte i chassit men du potentialutjämnar. Det går där emot utmärkt att jorda sig i en bar metalldel på elementet om du har vattenburna element om du bor i en gammal trä kåk med el värme så är det inte säkert att dina element är jordade. Annars så är diskbänken ett hett tips om du vill vara på den säkra sidan, kranen är alltid jordad.
June 11, 2001
Att använda datorchassit som jordning är ganska säkert då den laddar ur dig hela tiden. En annat variant är att koppla en jorfelsbrytare till ett jordat vägguttag och sedna koppla till brytarens jordstift. Då är du mer skyddad än vad du skulle vara om du bara var ansluten till jordstift i ett jordat uttag.
Du kan också ansluta dig till en jordfelsbrytare som sitter i ett ojordat uttag. Skillnaden blir då att jorfelsbrytaren lättare kan gå sönder vid ett kraftigt elfel men fortfarande skyddar dig. Dessutom är jordfelsbrytaren ganska billig mot din dator så det är en bra försäkring i sig.
Att ansluta sig i chassit och att ha en kabel från nätdelen i ett jordat uttag eller en jordfelsbrytare i en jordad/ojordad kontakt.
Tänk dock på att aluminum inte leder ström så ett sådan chassi hjälper inte.
April 24, 2007
Snorch wrote: [quote=Sebbe]Tänk dock på att aluminum inte leder ström så ett sådan chassi hjälper inte.
Skämtar du? 🙄
Aluminium leder ström väldigt bra.
hängde du med i skolan när läraren gick igenom metallernas egenskaper? metaller leder nästan alltid el. LMAO detta är grundkunskaper
June 11, 2001
Oki Får hänga teknikläraren senare...
Nä, men jag utgick från detta då jag tidigare kopplade ihop några saker med alumiumtråd och ett batteri och ingenting hände, så jag utgick från att aluminum inte leder någon ström. Med koppartråd fungerade det däremot ok, så det var inga problem med sakerna. (sådan där roligt kort med blinkande dioder och pip från elfa.)
July 4, 2004
http://www.webhallen.com/prod......p?id=54289
borde vara nog~ farsan har liknande då han pillar med krut o annat explosivt på jobbet 😛 tror inte dom vill ta några onödiga risker ^.^ köpte förövrigt en sån igår då jag ska skruva ihop nya burken strax!
August 5, 2003
Sebbe wrote: Att använda datorchassit som jordning är ganska säkert då den laddar ur dig hela tiden. En annat variant är att koppla en jorfelsbrytare till ett jordat vägguttag och sedna koppla till brytarens jordstift. Då är du mer skyddad än vad du skulle vara om du bara var ansluten till jordstift i ett jordat uttag.
Du kan också ansluta dig till en jordfelsbrytare som sitter i ett ojordat uttag. Skillnaden blir då att jorfelsbrytaren lättare kan gå sönder vid ett kraftigt elfel men fortfarande skyddar dig. Dessutom är jordfelsbrytaren ganska billig mot din dator så det är en bra försäkring i sig.
Att ansluta sig i chassit och att ha en kabel från nätdelen i ett jordat uttag eller en jordfelsbrytare i en jordad/ojordad kontakt.
Sluta uttala dig om saker du inte vet!
Som sagt aluminium leder ström väldigt bra! Och en jordfelsbrytare gör ingen skillnad vid jordning BARA vid JORDFEL. Om du eller något annat leder en ström till jord från fas så bryter den nolla och fas, dvs har inget med själva jordningen att göra. Därför funkar jordfelsbrytaren även om du inte har jordade uttag OM du leder strömmen till jord,tex ett element, inte om du stoppar 2 spikar i hålen på uttaget i väggen. Sitter kontakten till datorn i ett ojordat uttag så spelar det ingen roll om du har jordfelsbrytare, datorn är ojordad i alla fall.
December 24, 2002
The Mutt wrote: [quote=Sebbe]Att använda datorchassit som jordning är ganska säkert då den laddar ur dig hela tiden. En annat variant är att koppla en jorfelsbrytare till ett jordat vägguttag och sedna koppla till brytarens jordstift. Då är du mer skyddad än vad du skulle vara om du bara var ansluten till jordstift i ett jordat uttag.
Som sagt aluminium leder ström väldigt bra! Och en jordfelsbrytare gör ingen skillnad vid jordning BARA vid JORDFEL. Om du eller något annat leder en ström till jord från fas så bryter den nolla och fas, dvs har inget med själva jordningen att göra. Därför funkar jordfelsbrytaren även om du inte har jordade uttag OM du leder strömmen till jord,tex ett element, inte om du stoppar 2 spikar i hålen på uttaget i väggen. Sitter kontakten till datorn i ett ojordat uttag så spelar det ingen roll om du har jordfelsbrytare, datorn är ojordad i alla fall.
Tack.. orkade inte uttala mig...
June 11, 2001
The Mutt wrote: [quote=Sebbe]Att använda datorchassit som jordning är ganska säkert då den laddar ur dig hela tiden. En annat variant är att koppla en jorfelsbrytare till ett jordat vägguttag och sedna koppla till brytarens jordstift. Då är du mer skyddad än vad du skulle vara om du bara var ansluten till jordstift i ett jordat uttag.
Nu var det ju jordningen av chassit när man monterar maskinen, och inte kör den som det var frågan om, det jag menade var utjämningen av statisk el, inte att man kopplar spikar i väggen. Det jag då menar (att om man mot all förmodan) skulle ladda ur sig en så kraftig statisk reaktion så skulle det vara jordfelsbrytaren (sista i ledet) som skulle gå sönder och inte en komponent.
August 5, 2003
Du vet klart och tydligt inte vad en jordfelsbrytare gör. Läs mitt förra inlägg en gång till och förstår du inte så var bara tyst. En jordfelsbrytare löser bara ut vid jordfel inte statiska stötar och en jordfelsbrytare går ite sönder av en statisk stöt. Får jag fråga var du fått den informationen? Om det är från din "tekniklärare" så borde du gå till din rektor och få idioten sparkad för han vet inte vad han talar om. Jag har jobbat som elektriker i 12år så jag vet vad jag talar om.
June 11, 2001
The Mutt wrote: Du vet klart och tydligt inte vad en jordfelsbrytare gör. Läs mitt förra inlägg en gång till och förstår du inte så var bara tyst. En jordfelsbrytare löser bara ut vid jordfel inte statiska stötar och en jordfelsbrytare går ite sönder av en statisk stöt. Får jag fråga var du fått den informationen? Om det är från din "tekniklärare" så borde du gå till din rektor och få idioten sparkad för han vet inte vad han talar om. Jag har jobbat som elektriker i 12år så jag vet vad jag talar om.
Jag antar att om man har en jordfelsbrytare och och klippt kabel med jord och sedan sätter jorledningen (gulgrön) mot någon av dom andra kablarna (förutom att det skulle vara livsfarligt) så skulle väl jordfelsbrytaren "lösa ut"?
Jag testade för övrigt en annan variant som var lite säkrare och använde ryamattan för att ladda upp mig ordentligt. Sedan så testade jag datorchassit mot en jordfelsbrytare, då jag nära mot chassit laddades ur så löste brytaren ut av den statiska el jag hade laddat mig med. Så varför hände detta?
Skulle det vara ett annat fel (nätagget var för övrigt inte på och inga komponenter i lådan, enligt en test efteråt så var det inget fel på nätagget. (Den testen var för övrigt lite mer avancerad än dessa diodtestare som finns i diverse butiker på nätet.)
Sedan så tänker jag mig åt andra hållet, om man ansluter till chassit och har detta i väggen så skyddar jordfelsbrytaren MIG om det skulle bli strömförande. Därav jorfelsbrytaren. I det fallet skulle en jordfelsbrytare i ett ojordat uttag därav kunna gå sönder om ett elfel inträffar då den inte har jord att skicka till, utan själv får ta all "överström".
3 Guest(s)