Jorda sig ?!|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jorda sig ?!
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
sp_UserOfflineSmall Offline
1159651
October 12, 2007 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga vad det är för s.k. avancerat test du gjort på nätagget? 🙄

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1161212
October 22, 2007 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Får jag fråga vad det är för s.k. avancerat test du gjort på nätagget? 🙄

Det gjordes med en mätare i stil med den som sweclockers använde när dom testade flera nätagg.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1161249
October 22, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=Snorch]Får jag fråga vad det är för s.k. avancerat test du gjort på nätagget? 🙄

Det gjordes med en mätare i stil med den som sweclockers använde när dom testade flera nätagg.

Multimeter? 😛

Snorch
Member
Medlem
1161258
October 22, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Sebbe][quote=Snorch]Får jag fråga vad det är för s.k. avancerat test du gjort på nätagget? 🙄

Multimeter? 😛

Nej wink
Men är det det jag tror så är det en rätt enkelt princip de har gjort betydligt mycket mer krångligare och dyrare, men egentligen inget speciellt.

sshaddoww
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1169762
December 16, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kan man göra för att minimera risken för esd skador? Jag har inget esd armband eller ngt. Ska jag ta i den bara delen av elementet? Vanligt vattenelement. vad mer kan jag göra? Är lite rädd efter några års skitsamma taktik.

Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
1169790
December 16, 2007 - 11:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad som helst som är ledande

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1169792
December 17, 2007 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

sshaddoww wrote: Vad kan man göra för att minimera risken för esd skador? Jag har inget esd armband eller ngt. Ska jag ta i den bara delen av elementet? Vanligt vattenelement. vad mer kan jag göra? Är lite rädd efter några års skitsamma taktik.

Som jag skre vtidigare, lägg datorn på diskbänken när du pillar i den.. om du är orolig.. själv har jag aldrig brytt mig om sånt och datorn (datorerna) fungerar prima...

xaphod
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
1169793
December 17, 2007 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

sshaddoww wrote: Vad kan man göra för att minimera risken för esd skador? Jag har inget esd armband eller ngt. Ska jag ta i den bara delen av elementet? Vanligt vattenelement. vad mer kan jag göra? Är lite rädd efter några års skitsamma taktik.

Jorda dig i en vattenkran alt. element innan. Undik att ladda upp dig genom att släpa fötterna med dina polyestersockar på din heltäckningsmatta iklädd gabardinbyxor, superunderställ och en fleecetröja. Gnid heller inte kattskinnshandskarna mot varann innan du tar i datorn!

(Och ryck ur ACDC-kabeln innan du pillar i datorn med en tång eller liknande, se mitt förra inlägg...)

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1169900
December 17, 2007 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ta på dina vägguttags kanter. dem där koppar grejerna som sticker ut. finns på nya och jordade kontakter

Beamoo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
1169907
December 17, 2007 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

borde inte gummihandskar skydda ganska bra?

Shikar
Member
Medlem
1169910
December 17, 2007 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

joo det är det både ajg o alla andra säger. du kan göra det ännu säkrare genom att först jorda deig genom grenuttaget o sedan dra på handskarna.

😉

Beamoo
Medlem
1169933
December 17, 2007 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Men att jorda sig, är det bara att ta på ett element sen gå och sätta in sina komponenter, eller ska man nudda elementet ofta?

Snorch
Member
Medlem
1169964
December 18, 2007 - 3:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det hela går ut på att man ska ha samma potential som sakerna man mixtrar med. Med andra ord räcker det egentligen att röra vid chassit innan man börjar skruva. Men för att vara ännu säkrar kan man jorda sig själv och datorn, att bara jorda dig och sen skruva med datorn hjälper inte.

Beamoo
Medlem
1169995
December 18, 2007 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

hur jordar man sig i chassit?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1170023
December 18, 2007 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Beamoo wrote: hur jordar man sig i chassit?

Genom att ta i det, så utjämnar du strömpotentialen mellan dig och delarna och därmed också risken för urladdningar 😛

bjohan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
1170386
December 19, 2007 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle bara vilja passa på att varna lite för att jorda sig oxå, det verkar inte som att någon har tagit upp det i denna tråden (Jjag har inte lusläst, men skummat och gjort lite textsökningar) Det kan faktiskt vara livsfarligt att jorda sig, speciellt om man skulle glömma att dra ur sladden ur nätagget. Andra faror som man inte tänker på är att det kan finnas olika jordplan i ett hus och spänningen kan faktiskt vara dödlig mellan dessa. Om inte annat så killar det säkert lite. Bor man i ett hyreshus som har antennsladd för tv så har man säkert kännt av detta, om inte annat så kan man testa genom att dra ur kabeln ur videon och hålla i något metalliskt på sin VHS eller DVD som är skyddsjordad och sedan peta på antennkabeln. Händer inte alltid men i dom flesta hus så finns det någon som har gammal utrustning som med jordfel som släpper ut en spänning i antennkabeln.

Nu kanske jag låter som en tråkig gammal gubbe som säger att allt är farligt och att man inte ska hålla på med det. Men det jag tänkte säga är att om man är jordad så ska man passa sig för vad man tar i även om det inte borde vara strömförande så kan det ha en spänning relativt punkten där du är jordad.

Själv brukar jag bara ta i chassit innan jag börjar pilla, eftersom att moderkortet borde ligga på ungefär samma potential som chassit, så har man tagit i chassit (och inte halkar runt aldeles för mycket i sina kattskinnsstrumpor) så bör man ligga på ungefär samma potential. Ingen spänningskillnad mellan dig och det du pillar med => ingen statisk urladdning.

Själv har jag aldrig haft någon hårdvara som har gått sönder eller betett sig konstigt efter att jag pillat med den, så för mig har det funkat. Hade för visso lite problem med elektronik som jag konstruerade på min förra arbetsplats, men det var en lite speciell miljö som inte alls var esd-säker. Torr luft, hantering av stora plastbitar, mycket damm etc.

Så kort och gott: Är du jordad med jordfläta i något akta dig för att ta i andra jordplan (Om du är jordad i elementet så ska man inte vara förvånad om det killar lite när man tar i något som är anslutet till skyddsjord) Och personligen så tycker jag att det räcker att jorda sig i chassit så slipper man obehagliga överraskningar.

(Har lite dåliga minnen av baksmälla, monteringsarbete, el som är dragen av polska elektriker och nästan 150 V i skyddsjorden)

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1170393
December 19, 2007 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: [quote=Beamoo]hur jordar man sig i chassit?

Genom att ta i det, så utjämnar du strömpotensialen mellan dig och delarna och därmed också risken för urladdningar 😛

Men vad är problemet??? för tredje gången..
Lägg datorn på diskbänken!!

Den är garanterat jordad om denna inte är gjord av trä.
Du blir också automatiskt jordad iom att du tar i chassit som nuddar diskbänken! Svårare än så är det inte..

Snorch
Member
Medlem
1170467
December 20, 2007 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Jalle64][quote=Beamoo]hur jordar man sig i chassit?

Genom att ta i det, så utjämnar du strömpotensialen mellan dig och delarna och därmed också risken för urladdningar 😛

Men vad är problemet??? för tredje gången..
Lägg datorn på diskbänken!!

Den är garanterat jordad om denna inte är gjord av trä.
Du blir också automatiskt jordad iom att du tar i chassit som nuddar diskbänken! Svårare än så är det inte..

Och som det skrivits ännu fler gånger räcker det med att ta i chassit så potentialen mellan dig och chassit/komponenterna försvinner.

Shikar
Member
Medlem
1170475
December 20, 2007 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

aldrig sett en rtåd på sidor för att föreklara hur man joradar sig 😀

snart får alla gå på el-kurs eller nått...

Snorch
Member
Medlem
1170479
December 20, 2007 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du borde gå på stavningskurs.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL