March 14, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Sebbe][quote=Snorch]Får jag fråga vad det är för s.k. avancerat test du gjort på nätagget? 🙄
Det gjordes med en mätare i stil med den som sweclockers använde när dom testade flera nätagg.
Multimeter? 😛
Nej
Men är det det jag tror så är det en rätt enkelt princip de har gjort betydligt mycket mer krångligare och dyrare, men egentligen inget speciellt.
December 24, 2002
sshaddoww wrote: Vad kan man göra för att minimera risken för esd skador? Jag har inget esd armband eller ngt. Ska jag ta i den bara delen av elementet? Vanligt vattenelement. vad mer kan jag göra? Är lite rädd efter några års skitsamma taktik.
Som jag skre vtidigare, lägg datorn på diskbänken när du pillar i den.. om du är orolig.. själv har jag aldrig brytt mig om sånt och datorn (datorerna) fungerar prima...
December 14, 2004
sshaddoww wrote: Vad kan man göra för att minimera risken för esd skador? Jag har inget esd armband eller ngt. Ska jag ta i den bara delen av elementet? Vanligt vattenelement. vad mer kan jag göra? Är lite rädd efter några års skitsamma taktik.
Jorda dig i en vattenkran alt. element innan. Undik att ladda upp dig genom att släpa fötterna med dina polyestersockar på din heltäckningsmatta iklädd gabardinbyxor, superunderställ och en fleecetröja. Gnid heller inte kattskinnshandskarna mot varann innan du tar i datorn!
(Och ryck ur ACDC-kabeln innan du pillar i datorn med en tång eller liknande, se mitt förra inlägg...)
March 14, 2001
Det hela går ut på att man ska ha samma potential som sakerna man mixtrar med. Med andra ord räcker det egentligen att röra vid chassit innan man börjar skruva. Men för att vara ännu säkrar kan man jorda sig själv och datorn, att bara jorda dig och sen skruva med datorn hjälper inte.
December 17, 2007
Jag skulle bara vilja passa på att varna lite för att jorda sig oxå, det verkar inte som att någon har tagit upp det i denna tråden (Jjag har inte lusläst, men skummat och gjort lite textsökningar) Det kan faktiskt vara livsfarligt att jorda sig, speciellt om man skulle glömma att dra ur sladden ur nätagget. Andra faror som man inte tänker på är att det kan finnas olika jordplan i ett hus och spänningen kan faktiskt vara dödlig mellan dessa. Om inte annat så killar det säkert lite. Bor man i ett hyreshus som har antennsladd för tv så har man säkert kännt av detta, om inte annat så kan man testa genom att dra ur kabeln ur videon och hålla i något metalliskt på sin VHS eller DVD som är skyddsjordad och sedan peta på antennkabeln. Händer inte alltid men i dom flesta hus så finns det någon som har gammal utrustning som med jordfel som släpper ut en spänning i antennkabeln.
Nu kanske jag låter som en tråkig gammal gubbe som säger att allt är farligt och att man inte ska hålla på med det. Men det jag tänkte säga är att om man är jordad så ska man passa sig för vad man tar i även om det inte borde vara strömförande så kan det ha en spänning relativt punkten där du är jordad.
Själv brukar jag bara ta i chassit innan jag börjar pilla, eftersom att moderkortet borde ligga på ungefär samma potential som chassit, så har man tagit i chassit (och inte halkar runt aldeles för mycket i sina kattskinnsstrumpor) så bör man ligga på ungefär samma potential. Ingen spänningskillnad mellan dig och det du pillar med => ingen statisk urladdning.
Själv har jag aldrig haft någon hårdvara som har gått sönder eller betett sig konstigt efter att jag pillat med den, så för mig har det funkat. Hade för visso lite problem med elektronik som jag konstruerade på min förra arbetsplats, men det var en lite speciell miljö som inte alls var esd-säker. Torr luft, hantering av stora plastbitar, mycket damm etc.
Så kort och gott: Är du jordad med jordfläta i något akta dig för att ta i andra jordplan (Om du är jordad i elementet så ska man inte vara förvånad om det killar lite när man tar i något som är anslutet till skyddsjord) Och personligen så tycker jag att det räcker att jorda sig i chassit så slipper man obehagliga överraskningar.
(Har lite dåliga minnen av baksmälla, monteringsarbete, el som är dragen av polska elektriker och nästan 150 V i skyddsjorden)
December 24, 2002
Jalle64 wrote: [quote=Beamoo]hur jordar man sig i chassit?
Genom att ta i det, så utjämnar du strömpotensialen mellan dig och delarna och därmed också risken för urladdningar 😛
Men vad är problemet??? för tredje gången..
Lägg datorn på diskbänken!!
Den är garanterat jordad om denna inte är gjord av trä.
Du blir också automatiskt jordad iom att du tar i chassit som nuddar diskbänken! Svårare än så är det inte..
March 14, 2001
jonte_power wrote: [quote=Jalle64][quote=Beamoo]hur jordar man sig i chassit?
Genom att ta i det, så utjämnar du strömpotensialen mellan dig och delarna och därmed också risken för urladdningar 😛
Men vad är problemet??? för tredje gången..
Lägg datorn på diskbänken!!
Den är garanterat jordad om denna inte är gjord av trä.
Du blir också automatiskt jordad iom att du tar i chassit som nuddar diskbänken! Svårare än så är det inte..
Och som det skrivits ännu fler gånger räcker det med att ta i chassit så potentialen mellan dig och chassit/komponenterna försvinner.
4 Guest(s)