October 25, 2001
Den enda jordningen som man har förutom elnäts-jord är väl typ elementen?
Jag testade att köra;
hand på ojordad burk & fot på element, brände till lite - inga allvarligare skador, en kittlande känsla bara..
Kommentera inte hur puckad jag e, många har gjort det redan =P
April 1, 2001
Diskbänk, vattenkranar, element och sånt är jordade.
Lek inte med sånahär saker. När det är så mycket spänning och så mycket ström (eftersom resistansen i kroppen är skithög) för det det kan sluta illa. Eftersom det är växelspänning som växlar håll 50ggr/sek kan man fastna i kramp, och då kommer man ofta inte loss och därmed kan man dö.
October 25, 2001
October 25, 2001
February 1, 2002
Klart att det ska vara jordat!
tänk om ni har husdjur eller nåt, dom har inte lika hög resistans som vi o därmed är döden ett faktum.
80Gb Western + 20,5Gb Seagate ,DVD + Cd-rw 16/10/40
---------------------->
[ Detta Inlägg ändrades av: Starscream den 2002-02-03 18:57 ]
February 5, 2002
On 2002-02-03 20:22, Eldridge wrote:
Och naturligtvis ska(får) man inte blanda jordade och ojordade elektriska apparater i samma rum
´
Visa mej var den regeln står!
Man får blanda dubbelisolerade(ojordade som du kallade det) och jordade saker hur mycket man vill i ett rum.
February 5, 2002
On 2002-02-02 01:58, Iceman wrote:
Om chassit blir ledande, så att chassit har 230V i plåten liksom, och du kommer åt en jordad punkt så kan du fastna i kramp eftersom det är växelström. Och det är livsfarligt.
Det låter oftast lite grovt när jag varnar om sånthär, men det kan vara jävligt farligt.
Likström är minst lika farligt, om inte farligare. Eftersom att strömmen går åt samma håll hela tiden har man mycket mindre chans att komma loss.
2 Guest(s)