Jordfelsbrytare + Överspänningskydd?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jordfelsbrytare + Överspänningskydd?
Cridde
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 13, 2010 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Hej Jag funderade lite på elsäkerhet gällande inkopplandet av dator. Vill inte ha grillade människor eller stekt datorutrustning. Någon el-kunnig som kan svara på om detta är säkert alls eller om jag böra fundera ut något annat.
Jag gissar att fler funderat på liknande saker någon gång så jag hoppas tråden får svar. 🙂

1. Jordad förgreningsdosa med strömbrytare kopplad till ojordad kontakt
(gissar att jorden är typ obefintlig när väguttaget inte har någon koppling till jorden på förgreningsdosan).

2. Till förgreningsdosan skall kopplas en laptop (laddar adapter med jordad kontakt), LCD skärm(jordad kontakt) och en förlängningssladd (jordad kontakt/uttag).

3. Till förlängningssladden skall kopplas en likadan jordad förgreningsdosa som i sin tur skall ha inkopplat ADSL modem(adapter med platt stickpropp), Router(adapter med platt stickpropp), laserskrivare(jordad kontakt) och extern hårddisk(adapter med platt stickpropp).

Första frågan är som sagt, är det alls säkert? Eller bör jag dela upp dem på fler väggutag. Bör man alls koppla in förgreningsdosa i förgreningsdosa?

Andra frågan:
Skulle jag kunna öka säkerheten genom att koppla in en Jordfelsbrytare mellan väguttaget och den första förgreningsdosan? Alltså en sådan lös portabel jordfelsbrytare.
Kan/får man koppla in förgreningsdosa i jordfelsbrytare eller är det en apparat per Jordfelsbrytare som gäller?

Och tredje frågan:
Kan jag ytterligare öka säkerheten genom att byta ut den första förgreningsdosan mot en dosa med överspänningskydd? Är det alls någon ide när vägguttaget är ojordat. Skyddar överspänningsskydd om de är inkopplade i ojordat vägguttag?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1251368
June 13, 2010 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jordade saker bör, eller egentligen ska, man ha ansluten till jordade uttag. Finns det inte, ja då har man ju inget val om man inte skaffar dubbelisolerade apparater eller ser till att jorda rummet.

Skyddsjorden i tex datorns fall gör ju att säkringen bryter om chassit blir strömförande, utan jorden förblir chassit strömförande. Men har du inget annat jordat i rummet du kan komma åt ska det mycket till innan du får någon farlig ström igenom dig. Det ska väl ganska mycket till innan det blir sånt fel att chassit blir strömförande också, men det kan hända.

Du kommer även få krypströmmar i chassit pga nätagget nätfilter som gör att halva nätspänningen (~115V) hamnar i chassit, men strömmen är väldigt låg så det är inget farligt. Däremot när du kopplar ihop flera apparater i en förgreningsdosa öka denna ström, fortfarande inte till några farliga nivåer. Det är samma här, kommer du aldrig åt jord kommer du inte känna denna ström, men det räcker ju att du bara sätter foten mot det jordade elementet samtidigt som du rör chassit.
Däremot kommer du inte få någon stöt av datorn när du samtidigt har kontakt med tex skärmens chassi, eftersom de båda sitter i samma grenuttag.

Om det är farligt då. Jo visst är det farligare än med jordade uttag, hur farligt kan väl diskuteras, men man bör alltid använda jordade uttag till jordade saker.
Flera vägguttag gör det inte bättre.
Minska antalet grenuttag och förlängningskablar är alltid bra eftersom dessa utgör ytterligare en felkälla, dålig kontakt som utgör en brandfara m.m.

Jordfelsbrytare kan du använda, det ger lite bättre säkerhet i detta fall. Den gör som så att den jämför strömmen i fasen och nollan, är det inte densamma har strömmen gått någon annanstans och bryter då strömmen. Tex om du kommer åt det strömförande chassit och det jordade elementet går strömmen tillbaks den vägen och inte genom jordfelsbrytaren och den bryter då.
Koppla in den i första uttaget.

Överspänningsskydd är lite olika uppbyggd. Många använder jorden för att skicka överströmmen vidare där, så jag skulle nog skippa det. Det billiga gör ingen större nytta ändå, små transienter och överspänningar kanske det klarar av, men inte mycket mer än så.

Cridde
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
1251399
June 14, 2010 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1251410 wrote: Jordade saker bör, eller egentligen ska, man ha ansluten till jordade uttag. Finns det inte, ja då har man ju inget val om man inte skaffar dubbelisolerade apparater eller ser till att jorda rummet.

Skyddsjorden i tex datorns fall gör ju att säkringen bryter om chassit blir strömförande, utan jorden förblir chassit strömförande. Men har du inget annat jordat i rummet du kan komma åt ska det mycket till innan du får någon farlig ström igenom dig. Det ska väl ganska mycket till innan det blir sånt fel att chassit blir strömförande också, men det kan hända.

Du kommer även få krypströmmar i chassit pga nätagget nätfilter som gör att halva nätspänningen (~115V) hamnar i chassit, men strömmen är väldigt låg så det är inget farligt. Däremot när du kopplar ihop flera apparater i en förgreningsdosa öka denna ström, fortfarande inte till några farliga nivåer. Det är samma här, kommer du aldrig åt jord kommer du inte känna denna ström, men det räcker ju att du bara sätter foten mot det jordade elementet samtidigt som du rör chassit.
Däremot kommer du inte få någon stöt av datorn när du samtidigt har kontakt med tex skärmens chassi, eftersom de båda sitter i samma grenuttag.

Om det är farligt då. Jo visst är det farligare än med jordade uttag, hur farligt kan väl diskuteras, men man bör alltid använda jordade uttag till jordade saker.
Flera vägguttag gör det inte bättre.
Minska antalet grenuttag och förlängningskablar är alltid bra eftersom dessa utgör ytterligare en felkälla, dålig kontakt som utgör en brandfara m.m.

Jordfelsbrytare kan du använda, det ger lite bättre säkerhet i detta fall. Den gör som så att den jämför strömmen i fasen och nollan, är det inte densamma har strömmen gått någon annanstans och bryter då strömmen. Tex om du kommer åt det strömförande chassit och det jordade elementet går strömmen tillbaks den vägen och inte genom jordfelsbrytaren och den bryter då.
Koppla in den i första uttaget.

Överspänningsskydd är lite olika uppbyggd. Många använder jorden för att skicka överströmmen vidare där, så jag skulle nog skippa det. Det billiga gör ingen större nytta ändå, små transienter och överspänningar kanske det klarar av, men inte mycket mer än så.

Tack för svaret!

Så överspänningsskydd skyddar inte alls datorn mot små strömspikar som kan skada den ifall den inte är jordad?
Vid åska dra jag alltid ut allt. Det är snarare de små spikarna jag funderade på. För de kan väl uppstå när som helst?
Eller eftersom jag inte kan sådant här alls just så frågar jag även: kan ens de små strömspikarna skada utrustning eller har de något inbyggt skydd mot sådant?
Fungerar tex AC adaptrar och Laddar dosor som skydd mot spikar?

Skall iallafall köpa Jordfelsbrytare till alla väggutag som har med datorer att göra. Någon som vet om denna som clas ohlson har är något att ha? http://www.clasohlson.se/Produ.....=146115675

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1251415
June 14, 2010 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jorden i sig skyddar inte mot några överspänningar, så där är det ingen skillnad mellan att köra ojordat eller jordat.
Bor man långt ut på "elledningen" kan man ha varierande kvalité på elen, men det är normalt inget problem. Inget som uppstår dagligen. Eftersom du har ojordade uttag skulle jag skippa dessa.

Den bör fungera fint.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
1251515
June 16, 2010 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill du slippa spikar så skaffa en UPS men det är extremt sällsynt att vanlig dator utrustning tar skada av de toppar och dalar en privat person får i elnätet. Det borde inte kosta allt för mycket att jorda de rum du har datorer i, tyvärr inget man får göra själv dock.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 599
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL