December 24, 2002
Jag tillhör dem som anser att VGA-kabel är det bästa valet mellan dator och skärm.. Blir ingen direkt bättre bild med DVI eller HDMI från datorn till TV'n.. Det kan till och med vara svårt att få HDMI att fungera efter som det finns olika standarder och HDCP
Och det KAN vara skillnad mellan dem olika kablarna du angett. Beroende på hur TV'n tar emot signalen.. Alltså, vissa TV-apparater är kassa på att ta emot signal via vissa ingångar..
November 23, 2001
jonte_power wrote: Jag tillhör dem som anser att VGA-kabel är det bästa valet mellan dator och skärm.. Blir ingen direkt bättre bild med DVI eller HDMI från datorn till TV'n.. Det kan till och med vara svårt att få HDMI att fungera efter som det finns olika standarder och HDCP
Och det KAN vara skillnad mellan dem olika kablarna du angett. Beroende på hur TV'n tar emot signalen.. Alltså, vissa TV-apparater är kassa på att ta emot signal via vissa ingångar..
Håller med, dessutom brukar teven har stöd för pixelmappning med VGA-kabel, det är viktigare än att ha digital signal.
April 29, 2004
Det finns inget facit.
Det viktiga är att kolla vad man kan och inte kan göra med TV:n. Om man kör via en viss ingång och i vilket läge så kan det skilja rejält mellan inställningsmöjligheter.
Min TV (den är iofs 2,5 år gammal nu så saker kan ha blivit bättre) har t.ex. HD och PC-läge. De klarar olika upplösningar. I PC-läge kan man t.ex. pixelmappa men man kan inte använda inbyggda ljudpresets eller EQ överhuvudtaget. I HD-läge kan inte bilden pixelmappas men man kan däremot använda alla Bild och ljudpresets och inställningar.
Detta trots samma kabel, DVI.
December 24, 2002
Snorch wrote: En vettig tv stödjer pixelmappat med hdmi/dvi.
Så istället för att säga att det är bättre med vga bör man säga att om man inte har en vettig tv är/kan vga fungera bättre, inte tvärtom.
Men du påstar att om man har en "vettig" TV blir bilden synbart bättre med en DVI/HDMI-kabel än en VGA?
Jag anser fortfarande att VGA är bättre då man med störst säkerhet kan köra pixelmappat.. Eftersom det enligt mig inte är någon synbar skillnad i bildkvalité, ska man istället köra det säkra före det osäkra och välja VGA-kabel! Då slipper man kolla upp om man har en "vettig" tv.
March 14, 2001
jonte_power wrote: Men du påstar att om man har en "vettig" TV blir bilden synbart bättre med en DVI/HDMI-kabel än en VGA?
Jag anser fortfarande att VGA är bättre då man med störst säkerhet kan köra pixelmappat.. Eftersom det enligt mig inte är någon synbar skillnad i bildkvalité, ska man istället köra det säkra före det osäkra och välja VGA-kabel! Då slipper man kolla upp om man har en "vettig" tv.
Nej det skrev jag inte, om det än så kan vara i vissa fall.
Har man en vettig tv kör man med dvi eller ännu bättre med hdmi då man har stöd för hdcp och för att kunna köra ljud genom hdmi om man vill så.
Så gott som alla nyare grafikkort har dvi/hdmi utgång så man slipper ytterligare en adapter eller vga/hdmi-vga kabel och kör istället dvi/hdmi raka vägen.
Men visst har man inte lust att leta fram en vettig tv när man ändå betalar en större summa för den så kör på vga, jag tänkter inte tvinga er.
February 4, 2008
Tjena, jag har en liknande fråga angående HDTV och HDMI från grafik kortet.
Skillnaden är att jag tänkte köra mina grafik kort i Crossfire, och jag har inte riktigt förstått ifall man behöver en HDMI kabel från varje kort, eller ifall det räcker med den byglingen mellan korten inne i chassit. Och bara dra en kabel från master kortet.
En annan fråga jag har är angående 5.1 ljudet man får ut av korten med HDMI. Jag har inte riktigt förstått hur det funkar, för jag har ju en högtalar kabel från min 5.1 ljudanlägning, och den är det meningen att jag ska koppla in i TV:n, då eller? Eller behöver man någon sorts omvandlare från DVI uttaget till vanliga högtalar kablar?
Tänkte att jag frågar detta här istället för att skapa en ny tråd.
Tack på förhand,
Danne.
December 24, 2002
Mr D.
Du behöver inte en HDMI kabel från varje kort.
DVI har inte stöd för ljud.
För att få ljudet från datorn via HDMI , måpste man ha en HDMI-utgång. Man kopplar ihop ljudkort och grafikkort med en kabel inuti datorn. För vad jag vet, har inte grafikkorten några ljudkretsar utan kan endast skicka vidare ljudsignalen via HDMI från ljudkortet. Om du vill, kan du alltså skippa det och köra ut ljudet direkt från ljudkortet istället.
February 4, 2008
Jo, men mitt grafik kort (HD 2900 XT) har ett inbyggt ljudkort (så som jag tolkade det) och kan få ut 5.1 ljud genom HDMI utgången som du säger.
Däremot vet jag inte hur det funkar med TV:n (eller skärmen) ifall man är tvungen att koppla in ljud anläggningen på TV.n eller vad man ska göra för att få ut detta bra ljud (som anonserat).
Tack för svaret.
December 24, 2002
Här har du en.. Har dock inte testat en HDMI-växlare själv, så tala med dom på hihi-klubben innan du köper.
http://www.prisjakt.se/produkt.....p?e=235066
Annars går det ju som Mean Machine säger, fast du får du bara stereoljud. Den billigaste lösningen är som sagt att ha dubbla kablar från datorn...
February 4, 2008
Jag hittade något här;
http://www.kabelgiganten.se/ar.....sp?id=2056
Kan det vara en sådan?
December 24, 2002
Mean Machine wrote: Bara stereo? Står precis överallt att det är 5.1 ut från kortet, och det säger även drivrutinerna till ljudkortet på grafikkortet. Så nog får man ut 5.1.
Du skrev "köra med den till TV:n"
Jag skrev "får du bara stereoljud."
För vad jag vet finns det ingen TV med inbyggt 5.1 ljud..
June 11, 2001
Jo, det finns om man har en pluska värd namnet.
Däremot är det bra mycket bättre att använda bioduk då det ger bättre bild och bättre skalning då en projektor inte behöva mappa utan bara använda en glaszommning.
Dessutom får man bra mycket större bild med bioduk.
Ska man dock använda 5.1 så är förstärkaren betydligt bättre kvalité än vad tv kommer att vara, så länge du inte får med riktiga högtalare från B&W, Dali, JBL eller Visaton.
2 Guest(s)