Kamerakunnig? :)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kamerakunnig? :)
Nordberg #2
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 47
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2006 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena har lite frågor som jag undrar över.

ISO - När och hur ska man använda detta? Är auto ett bra och säkert val kanske? Testade max ISO i mörker, som på min kamera var 400, ALLA bilderna blev suddiga! Så jag antar att man ska ha så lågt ISO tal som möjligt i mörker, som var 50 på min. Hur är det i dagsljus? Hur är det överhuvudtaget? Ska man ha blixt eller inte med mycket ISO osv, någon kunnig som kan svara på detta?

MegaPixlar - Vad har man dom till? Borde inte 5MP räcka gott och väl om man inte vill ha stora planscher i rummet? Mer MP gör väl bara så man kan ta större bilder, zooma längre och helt enkelt få med mer på bild? Men kvaliten, blir den bättre eller sämre med mer MP?

Linsöppningen - Well, varför öppnar sig inte min lins helt och hållet när jag startar kameran? Batterierna är helt nya. Några aningar?

Btw, man ska väl använda lång slutartid utan blixt för att få bra bilder på kvällen, oavsett vad motivet är?

--

Skulle vara grymt schysst med lite tips om hur man tar kort, t.ex inställningar på motiv som fordon stillastående som i fart på kvällen/dagen, om man ska använda säg av dom "speciella" funktionerna p kameran som det iaf står i handboken är speciellt lämpade för stranden, lövverk osv. Eller om man bara ska köra med egna grejer?

Grymt schysst om någon svarar på frågorna och ger mig tips om vad fan som helst =)

Edit* har haft en Canon A520 inte så länge nu, lite mer än ett halvår men börjar redan känna sugen efter nyare , bättre kameror. Yeye det är lite väl tidigt med tanke på att jag inte har lärt mig nuvarande kameran fullt ut än men det är så svårt att motstå när man kollar pricerunner + att man har flera tusenlappar till övers.. Tips? Sikta-skjut kameror är nog egentligen det jag är ute efter men kanske även lite seriösa som t.ex denna. http://se.pricerunner.com/phot.....072/prices

Har ni nåt tips i bakfickan? 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1069884
August 19, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Högre iso-tal innebär att du kan ta bilder i sämre ljus utan blixt.
Men samtidigt blir bilden oftast gryningare.
T ex min Canon A530 kan man ställa in på iso 800, men det är nästan omöjligt att få bra bilder då.

Fler MP innebär större bild.
Hur bra bilden blir beror helt på optiken i kameran.
Men t ex en bild som du ska använda på datorn räcker 1.3MP bra.
Om jag inte minns fel räcker 3 eller om det var 4MP till att skriva ut ett foto i A4.

Nordberg #2
Medlem
1069885
August 19, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha, så då har MP verkligen ingentin att göra med kvaliten?

Iofs, det måste ju vara linsen allting hänger på. En kamera för 20k med en lins som någon slipat med sandpapper på är ju inte bättre än en för 500:- 🙂

Har du någon kameratips själv?

Json_81
Member
Medlem
1069888
August 19, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nordberg #2 wrote: Jaha, så då har MP verkligen ingentin att göra med kvaliten?

Iofs, det måste ju vara linsen allting hänger på. En kamera för 20k med en lins som någon slipat med sandpapper på är ju inte bättre än en för 500:- 🙂

Har du någon kameratips själv?

Lite grann har det ju med det att göra, eftersom om du försöker skriva ut ett A4 med en bild på 1MP kommer det se skit ut.
Men t ex Canon EOS 350 ligger väl på 8MP tror jag, eller om det var 6.
Den tar ju fantastiska bilder, inte att jämföra med t ex Netonets 8MP kamera (avant tror jag den hette).

Enda tipset jag har e väl antingen nämda EOS 350 eller Nikon D50/D70 om du är intresserad av seriöst foto. Prylbögen i mig ropar efter en av dem, men jag inser att de är lite väl overkill för de festbilder jag tar.

Nordberg #2
Medlem
1069891
August 19, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jojo, hehe. Avant är verkligen skit, tänkte egentligen själv ta det exemplet när jag skrev det där om kamera för 20k osv 🙂 Hehehe men ville inte trampa nån på tårna

EOS och dom kamerorna är liiiiiite väl för mig kan jag ju helt klart säga 🙂 4k är redan ganska mycket för mig, jag har ju råd men vill inte lägga mer än vad jag kommer förbruka om man säger så. Plus att jag kommer se rätt dum ut med en sådan kamera och det enda jag kan handskas med är avtryckaren =)

Det jag syftade på var kanske en ännu bättre sikta-skjut kamera. Är sugen på stor display, 3.5" eller liknande 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1069892
August 19, 2006 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla in http://www.fotosidan.se guider och artiklar samt forumet så får du en hel del information om hur det mesta fungerar..

Json_81
Member
Medlem
1069896
August 19, 2006 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ixus 55 eller 65 har ju 3" skärm, och mer sikta o skjut blir det inte 🙂
Men å andra sidan tar de nog inte bättre bilder än den du har.
http://www.cyberphoto.se/ är en bra sida som själva testar många av kamerorna de säljer.

Varför duger inte din 520?

Nordberg #2
Medlem
1069897
August 19, 2006 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe okej.

Jo jag hittade cyberphoto men förstår inte vart man hittar själva listan med alla kameror dom testat så man kan klicka sig fram?

Jo den duger väl men känns för jäkla taskigt att 1-2 månader efter jag haft den så kunde man köpa t.ex 530 och ännu värre modeller (samma modell fast "värre" ja du fattar) till samma pris som när min köptes eller lägre.

Och nu när man har pengar och brorsan kommit hem med en riktigt jävla clean kamera så är man ju sugen sugen sugen! Men jag funderar på att tänka igenom kameravalet riktigt jäkla ordentligt, så köper jag en om några månader istället, men går igenom flera olika modeller redan från och med nu så får jag en skitbra senare som jag säkert inte kommer va missnöjd med 🙂

Json_81
Member
Medlem
1069898
August 19, 2006 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nordberg #2 wrote: Hehe okej.

Jo jag hittade cyberphoto men förstår inte vart man hittar själva listan

Du går helt enkelt in på en kamera så står det va de tycker om dem o i bästa fall lite bilder.

Lofen
Medlem
Forum Posts: 25
1069900
August 19, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blev låångt och allt detta går att läsa på andra sidor men ibland får man ägna några timmars läsning för det :p så en snabb guide som kanske kan hjälpa lite. Sen skall du inte ta allt jag har skrivit som sanning mycket av det är från fotograf till fotograf och jag är en ganska grön amatör fortfarande.

En detalj rör INTE digital zoom. ta korten och använd photoshop istället har du inte råd med photoshop så går förmodligen paint bra :p ne men seriöst mjukvara är bättre helt enkelt.

Vad gäller ISO, ISO bestämmer hur ljuskännslig chippet skall vara. Ju högre ISO desto kortare tid behöver kameran för att ta bilden. Kortare tid = mindre information vilket blir sämre kvalitet, dessutom tar bilden större plats ju sämre kvaliten är. t.ex så spelar "läckande" ström i chippet en stor roll vid högt ISO men med en dyrare mer advancerad kamera blir skillnaden mycket mindre. en EOS 350D som nämns tidigare kan t.ex ta bilder i ISO 400 och få bättre kvalitet än vissa billigare kameror kan få med ISO 50.

Jag är inte säker på vad du menar med att linsen inte öppnar sig helt. men det skulle kunna vara bländaren? isf öppnar den sig olika mycket beroende på hur ljust det är och vilka inställningar kameran använder för exponeringen (att ta bilden) Men bländaren ändras inte förens kameran tar bilden så man märker det inte.

Kamerans inställningar som man kan välja är bra, kameran väljer helt enkelt kortare slutartid om amn väljer en inställning med motiv som rör sig för att slippa rörelseoskärpa. Den väljer kort skärpedjup för porträtt då bakgrunden och förgrunden inte är intressant ändå. ISO skall oftast ställas lågt. På tidig morgon, kväll, natt och inomhus kan man använda auto eller ställa upp den men aldrig till det högsta värdet om det inte är väldigt mörkt eller motiv som rör sig..

Vill du ta kort på något som rör sig fordon då t.ex så väljer du sport inställningen eller manuell med ISO 200 eller 100, ganska stor slutare runt f4 eller f5 (lägre nummer lika med större slutare) nånstans det skall vara lagom på en kompakt kamera.

Vill du ta kort på nånting som står still så väljer du ALLTID det lägsta ISO som är möjligt. bländaren eller f-numret däremot varierar beroende på omgiving mm. men för porträtt så tar man det lägsta f-nummret såvida personen inte står mot en vägg då tar man det mittersta som kameran erbjuder för bästa kvalitet. blir bilden suddig så kan man använda stativ har man inget stativ så får man ställa upp ISO ett snäpp och prova igen.

Tar man porträtt i motljus vilket man får höra att man inte skall göra.. det stämmer inte.. man använder bara blixten så får man bra bilder ändå. inte perfekta men bra! färgerna kan bli lite "platta" eller tråkiga men inte så mycket..

Att bilderna blev suddiga i mörker är bl.a för att kameran inte kan fokusera i mörker. och för att det uppstår "läckströmmar" i chippet vid högt ISO som kameran väljer när det är på auto.

Mega pixlar handlar bara om marknadsföring.. vad som bestämmer kvaliteten på bilden är linserna, kvaliten på chippet mm. men för en amatör så räcker mellan 5 - 8 MP aldeless utmärkt. skall man förstora mer måste man ha såpass dyra objektiv ändå och då köper man en proffskamera istället. Ofta kan man säga att på billigare kameror blir bilderna bättre om det är lägre MP pga att kvaliten på chippen är inte tillräckligt hög vilket innebär läckströmmar mm som ger gryniga bilder.

Lång slutartid på kvällen kan ge hur bra bilder som hellst men du behöver då ett stativ så att kameran inte rör sig. och då skall man även använda timern på kameran så att kameran inte skakar till lite när man trycker på knappen. men då måste ju även motivet stå still.

Jag länkar till några av mina bilder och ger exempel på inställningar och varför.. Klicka på bilderna för större så klart :p

Högt ISO, 1600
Här har jag av misstag haft ISO 1600 inställt vilket ger lite tråkiga färger och grynig bild.

Kort slutartid, 1/4000
För att fånga en vattendroppe måste slutartiden vara väldigt kort. samma med andra rörliga objekt fast oftast räcker det med 1/250 - 1/1000 sekund.

Lång slutartid, 1/13
Här har jag haft lång slutartid vilket lät påfågeln röra på sig medans bilden togs. och gav den suddiga stjärten medans huvudet itne rörde på sig så det blev skarpt.

Bländare f8
Här har jag ställt bländaren på f8 vilket är i mitten på mitt objektiv vilket skall ge bäst kvalitet över hela bilden.

Hoppas det här hjälper åtminstonne litegrann.

Nordberg #2
Medlem
1069984
August 20, 2006 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Lofen wrote: Det blev låångt och allt detta går att läsa på andra sidor men ibland får man ägna några timmars läsning för det :p så en snabb guide som kanske kan hjälpa lite. Sen skall du inte ta allt jag har skrivit som sanning mycket av det är från fotograf till fotograf och jag är en ganska grön amatör fortfarande.

Först, tack så mycket för att du tar dig tid och hjälper mig!

En detalj rör INTE digital zoom. ta korten och använd photoshop istället har du inte råd med photoshop så går förmodligen paint bra :p ne men seriöst mjukvara är bättre helt enkelt.

Okej, digitalzoom är det zoomen som man kan zooma in med först, och sedan när den är inzoomad på max så kan man liksom, zooma ännu längre men då blir bildkvalitén väldigt, väldigt dålig. Är det, det som är digitalzoom, alltså den som gör bildkvalitén ännu sämre?

För man ska ju använda zoomen vid poträtt osv, men då kallas den "vanliga" zoomen, optisk zoom antar jag..?

Vad gäller ISO, ISO bestämmer hur ljuskännslig chippet skall vara. Ju högre ISO desto kortare tid behöver kameran för att ta bilden. Kortare tid = mindre information vilket blir sämre kvalitet, dessutom tar bilden större plats ju sämre kvaliten är. t.ex så spelar "läckande" ström i chippet en stor roll vid högt ISO men med en dyrare mer advancerad kamera blir skillnaden mycket mindre. en EOS 350D som nämns tidigare kan t.ex ta bilder i ISO 400 och få bättre kvalitet än vissa billigare kameror kan få med ISO 50.

Så man kan egentligen säga att låg ISO nästan hela tiden? Eller köra på Auto eftersom max på manuella inställningar på min kamera är 400 och lägsta 50, men om man väljer Auto på ISO så blir den väl ännu högre / lägre?

Jag är inte säker på vad du menar med att linsen inte öppnar sig helt. men det skulle kunna vara bländaren? isf öppnar den sig olika mycket beroende på hur ljust det är och vilka inställningar kameran använder för exponeringen (att ta bilden) Men bländaren ändras inte förens kameran tar bilden så man märker det inte.

Nja jag tror inte det har något med ljuset att göra, kan ju rikta den ner i marken utan skillnad.. hm..

Förresten, "bländaren" är ett ord jag har stött på ganska många gånger men aldrig riktigt förstått, har det något med blixten att göra? Hehe låter mest logiskt..

Kamerans inställningar som man kan välja är bra, kameran väljer helt enkelt kortare slutartid om amn väljer en inställning med motiv som rör sig för att slippa rörelseoskärpa. Den väljer kort skärpedjup för porträtt då bakgrunden och förgrunden inte är intressant ändå. ISO skall oftast ställas lågt. På tidig morgon, kväll, natt och inomhus kan man använda auto eller ställa upp den men aldrig till det högsta värdet om det inte är väldigt mörkt eller motiv som rör sig..

Hm, för jag testade kamerans "speciella kvällsbild" tog kort på ett stilla motiv men bilden blev nästan helt svart. Till skillnad från när jag tog kort på exakt samma sak fast med menyn på " P " (För det är väl P man ska ha den på när man har egna inställningar, inte auto?) och så hade jag längre slutar tid 5-10sek ungefär, då blev bilden genast mycket bättre, ända dåliga var att jag hade ISO 400 så bilden blev kornig/suddig men det kunde jag inte märka i displayen dock..

Vill du ta kort på något som rör sig fordon då t.ex så väljer du sport inställningen eller manuell med ISO 200 eller 100, ganska stor slutare runt f4 eller f5 (lägre nummer lika med större slutare) nånstans det skall vara lagom på en kompakt kamera.

Hm, sport inställningen? Jag tror inte jag hittat den, har legat och läst lite i använderhandboken för kameran några kvällar nu och har lärt mig lite småsaker då och då men jag har inte sett något som liknar sportinställning? Men då är det alltså ingen skillnad om man ändrar med manuella inställningar som du skrev efter det?
ISO talet vet jag hur man ändrar men, "stor slutare" - Den termen förstod jag inte riktigt, inte "f4, f5" heller. Någon meny man ska gå in i?

Vill du ta kort på nånting som står still så väljer du ALLTID det lägsta ISO som är möjligt. bländaren eller f-numret däremot varierar beroende på omgiving mm. men för porträtt så tar man det lägsta f-nummret såvida personen inte står mot en vägg då tar man det mittersta som kameran erbjuder för bästa kvalitet. blir bilden suddig så kan man använda stativ har man inget stativ så får man ställa upp ISO ett snäpp och prova igen.

Samma där, förstod inte det med numrena tyvärr

Tar man porträtt i motljus vilket man får höra att man inte skall göra.. det stämmer inte.. man använder bara blixten så får man bra bilder ändå. inte perfekta men bra! färgerna kan bli lite "platta" eller tråkiga men inte så mycket..

Aa, det läste jag eller hörde någonstans också, att man kan ta kort i motljus alltså.

Att bilderna blev suddiga i mörker är bl.a för att kameran inte kan fokusera i mörker. och för att det uppstår "läckströmmar" i chippet vid högt ISO som kameran väljer när det är på auto.

För kass kamera med andra ord? 😡

Mega pixlar handlar bara om marknadsföring.. vad som bestämmer kvaliteten på bilden är linserna, kvaliten på chippet mm. men för en amatör så räcker mellan 5 - 8 MP aldeless utmärkt. skall man förstora mer måste man ha såpass dyra objektiv ändå och då köper man en proffskamera istället. Ofta kan man säga att på billigare kameror blir bilderna bättre om det är lägre MP pga att kvaliten på chippen är inte tillräckligt hög vilket innebär läckströmmar mm som ger gryniga bilder.

Okej, men då finns det egentligen inga nummer att kolla efter när man köper kamera? Det står väl inte direkt vad det är för lins på kameran osv? 🙂

Lång slutartid på kvällen kan ge hur bra bilder som hellst men du behöver då ett stativ så att kameran inte rör sig. och då skall man även använda timern på kameran så att kameran inte skakar till lite när man trycker på knappen. men då måste ju även motivet stå still.

Mjo det har jag iaf förstått, men jag har inget stativ och tänker nog inte heller skaffa ett när jag använder lång slutar tid, speciellt på kvällen så brukar jag alltid ha kameran på något, staket eller vad som helst, då är den ju lika stilla som om den skulle suttit i ett stativ.

Men jag har inte hittat någon timer, bara självutlösare om du menar den?

Jag länkar till några av mina bilder och ger exempel på inställningar och varför.. Klicka på bilderna för större så klart :p

Högt ISO, 1600
Här har jag av misstag haft ISO 1600 inställt vilket ger lite tråkiga färger och grynig bild.

Tyckte den bilden var väldigt snygg, fast som du sa kanske lite tråkiga färger på nåt sätt, men, vad har du för kamera egentligen? ISO 1600? Hehe.. Förresten, tog kort på ett ställe i slovenien i somras som liknade det där lite, hehe här har du en bild 😉
(Har ingen aning om varför den blev så liten när jag laddade upp den)

[Image Can Not Be Found]

Kort slutartid, 1/4000
För att fånga en vattendroppe måste slutartiden vara väldigt kort. samma med andra rörliga objekt fast oftast räcker det med 1/250 - 1/1000 sekund.

Här har jag 2 frågor. Man kan väl ha lång slutartid också? T.ex om man tar kort på ett fordon i rörelse, exempelvis en bil och man vill verkligen visa hur fort den kör då använder man 5-10sek slutartid när man tar kortet, men endast i dagsljus för att liksom fånga upp lite "fartränder" Har jag rätt eller fel eller lite av båda? 🙂

Min andra fråga är ang. 1/400, 1/250, 1/100 sekund. Vad är det för något? Att det är olika slutartider förstår jag men, slash-tecknet och det? 400? Aha du kanske menar att du hade 1 sek slutartid / 400 ISO? Fast det låter lite högt dock.. Äh du får förklara för mig =)

Lång slutartid, 1/13
Här har jag haft lång slutartid vilket lät påfågeln röra på sig medans bilden togs. och gav den suddiga stjärten medans huvudet itne rörde på sig så det blev skarpt.

Mm här hänger jag nog med mest i hela inlägget faktiskt 🙂 Men fortfarande, 1/13?

Bländare f8
Här har jag ställt bländaren på f8 vilket är i mitten på mitt objektiv vilket skall ge bäst kvalitet över hela bilden.

Här förstår jag fortfarande inte riktigt vad som gäller med bländaren, jävligt snygg bild annars! Grymma detaljer!

Hoppas det här hjälper åtminstonne litegrann.

Tack så jättemycket för dina svar! Har hjälpt mig ännu en bit på traven och om du orkar med att svara på "motfrågorna" så kommer jag förstå allting mycket bättre!

-- Har en annan fråga jag undrat lite över. Brukar det vara möjligt att använda sig av en egen upplösning när man tar kort? Inte bara dom vanliga som t.ex 640x480, utan egna som t.ex 640x150 osv? Försökte leta runt i använderhandboken och i kameran men hittade inget som verkade vara "manuellt"

Lofen
Medlem
Forum Posts: 25
1070030
August 20, 2006 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, digitalzoom är det zoomen som man kan zooma in med först, och sedan när den är inzoomad på max så kan man liksom, zooma ännu längre men då blir bildkvalitén väldigt, väldigt dålig. Är det, det som är digitalzoom, alltså den som gör bildkvalitén ännu sämre?

För man ska ju använda zoomen vid poträtt osv, men då kallas den "vanliga" zoomen, optisk zoom antar jag..?

Japp det är den lilla extra som förstör bilden helt.. men det har du redan märkt förstår jag. Så när du tar ett porträtt så zoomar du in så mycket du vill men inet med den digitala bara. "Vanlig zoom" är detsamma som optisk zoom ja.

Så man kan egentligen säga att låg ISO nästan hela tiden? Eller köra på Auto eftersom max på manuella inställningar på min kamera är 400 och lägsta 50, men om man väljer Auto på ISO så blir den väl ännu högre / lägre?

Låg ISO så ofta som möjligt och Kameran kommer välja så låg ISO som möjligt eftersom det blir bäst bilder då, men den är också begränsad till mellan 50 och 400 precis som i manuellt

Nja jag tror inte det har något med ljuset att göra, kan ju rikta den ner i marken utan skillnad.. hm..

Förresten, "bländaren" är ett ord jag har stött på ganska många gånger men aldrig riktigt förstått, har det något med blixten att göra? Hehe låter mest logiskt..

Nja alltså vad som händer är att kameran känner av ljuset men det är först när kameran tar bilden som själva bländaren ändras. Bländaren är inne i objektivet, det är helt enkelt en skiva med ett hål som görs större eller mindre beroende på hur mycket ljus som behövs för att ta kortet. Så det har inget med blixten att göra 😉

Hm, för jag testade kamerans "speciella kvällsbild" tog kort på ett stilla motiv men bilden blev nästan helt svart. Till skillnad från när jag tog kort på exakt samma sak fast med menyn på " P " (För det är väl P man ska ha den på när man har egna inställningar, inte auto?) och så hade jag längre slutar tid 5-10sek ungefär, då blev bilden genast mycket bättre, ända dåliga var att jag hade ISO 400 så bilden blev kornig/suddig men det kunde jag inte märka i displayen dock..

Jaha det vet jag inte vad det kan bero på. P är programautomatik på min kamera vilket verkar vara typ "halvautomatisk" Jag använder A-DEP, M Av och Tv oftast.. beroende på vad jag tar kort av.. men du kanske inte har de alternativen? Nej displayen säger inet hur mörk / ljus bilden kommer bli.. Kameran eftersträvar alltid 18% grå kallas det vilket helt enkelt är den bästa balansen.

Hm, sport inställningen? Jag tror inte jag hittat den, har legat och läst lite i använderhandboken för kameran några kvällar nu och har lärt mig lite småsaker då och då men jag har inte sett något som liknar sportinställning? Men då är det alltså ingen skillnad om man ändrar med manuella inställningar som du skrev efter det?
ISO talet vet jag hur man ändrar men, "stor slutare" - Den termen förstod jag inte riktigt, inte "f4, f5" heller. Någon meny man ska gå in i?

Ok kan vara så att du inte kan bestämma det på din kamera. men på en kompaktkamera så tror jag inte att det gör så stor skillnad. det är hur stort hålet skall vara i skivan som ja nämnde tidiagare.

För kass kamera med andra ord?

För kass skulle jag nog inte säga, jag måste lura min för att det skall bli skarpt på kvällen, (eller så har jag bara missuppfattat någonting) men lätt är det inte att få skarpa bilder när det är mörkt.

Okej, men då finns det egentligen inga nummer att kolla efter när man köper kamera? Det står väl inte direkt vad det är för lins på kameran osv?

Nej man läser recentioner och pratar med vänner och bekanta. Desutom så kollar man på bilder tagna med kameran som man funderar på att köpa. Då ser man ju hur bilderna blir fast bilderna skall inte vara tagna i en studio. de flesta kameror kan nog spotta ur sig bra bilder om de används i en studio..

Mjo det har jag iaf förstått, men jag har inget stativ och tänker nog inte heller skaffa ett när jag använder lång slutar tid, speciellt på kvällen så brukar jag alltid ha kameran på något, staket eller vad som helst, då är den ju lika stilla som om den skulle suttit i ett stativ.

Men jag har inte hittat någon timer, bara självutlösare om du menar den?

Så viktigt är det inte, jag använder själv staket ibland när jag inte har eller inte har orkat ta med ett stativ.

staket
Den här bilden är tagen från ett staket, vilket syns nere i högra hörnet.
Och du har helt rätt, självutlösare heter det :p

Tyckte den bilden var väldigt snygg, fast som du sa kanske lite tråkiga färger på nåt sätt, men, vad har du för kamera egentligen? ISO 1600? Hehe.. Förresten, tog kort på ett ställe i slovenien i somras som liknade det där lite, hehe här har du en bild
(Har ingen aning om varför den blev så liten när jag laddade upp den)

Jag har en Canon EOS 350D, jag var tvungen att sälja min laptop 🙄 🙄 för att ha råd med den...

Nordberg #2 i Slovenien

Det var en mycket snygg bild, jag var själv i Slovenien i våras och tog lite bilder men ingen sån bild, det stället skulle jag viljat besökt..

Här har jag 2 frågor. Man kan väl ha lång slutartid också? T.ex om man tar kort på ett fordon i rörelse, exempelvis en bil och man vill verkligen visa hur fort den kör då använder man 5-10sek slutartid när man tar kortet, men endast i dagsljus för att liksom fånga upp lite "fartränder" Har jag rätt eller fel eller lite av båda?

Min andra fråga är ang. 1/400, 1/250, 1/100 sekund. Vad är det för något? Att det är olika slutartider förstår jag men, slash-tecknet och det? 400? Aha du kanske menar att du hade 1 sek slutartid / 400 ISO? Fast det låter lite högt dock.. Äh du får förklara för mig

Javisst, lång kan ge riktigt bra bilder de med fast oftast räknas 1 sekund som lång slutartid :p snabbare än så då är det mycket lång slutartid. om du vill ha fartränder på en bil så räcker det nog med 1/10 del sekund vill man bara se lycktorna efter bilen som man kan göra på natten då kan man ha slutartider på mellan 5 till 15 sekunder upp till 30 sekunder kan en del kameror ha men så lång tid tar det ju inte för bilen att åka förbi =/

Det är hur stor del av en sekund som behövs för att ta bilden. alltså 1/100 är 0.01 sekund bara.. inget mer avancerat än så. men man räknar i bråk istället för decimaler. Inget med ISO här att göra.

Tack så jättemycket för dina svar! Har hjälpt mig ännu en bit på traven och om du orkar med att svara på "motfrågorna" så kommer jag förstå allting mycket bättre!

Ingen fara fråga på bara, skall kolla in här igen senare idag och imorgon så får ja se om d finns fler frågor. Det är ju kul att vara bra på något, när det kommer till datorer så har jag ju legat av mig aldeless för mycket på senare år =(

-- Har en annan fråga jag undrat lite över. Brukar det vara möjligt att använda sig av en egen upplösning när man tar kort? Inte bara dom vanliga som t.ex 640x480, utan egna som t.ex 640x150 osv? Försökte leta runt i använderhandboken och i kameran men hittade inget som verkade vara "manuellt"

Det har jag inte hört talas om, men det är ju bara att ändra i datorn sen med mjukvara..

Nordberg #2
Medlem
1070043
August 20, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Lofen wrote:
Japp det är den lilla extra som förstör bilden helt.. men det har du redan märkt förstår jag. Så när du tar ett porträtt så zoomar du in så mycket du vill men inet med den digitala bara. "Vanlig zoom" är detsamma som optisk zoom ja.

Ok då har jag det uppklarat

Låg ISO så ofta som möjligt och Kameran kommer välja så låg ISO som möjligt eftersom det blir bäst bilder då, men den är också begränsad till mellan 50 och 400 precis som i manuellt

Okej

Nja alltså vad som händer är att kameran känner av ljuset men det är först när kameran tar bilden som själva bländaren ändras. Bländaren är inne i objektivet, det är helt enkelt en skiva med ett hål som görs större eller mindre beroende på hur mycket ljus som behövs för att ta kortet. Så det har inget med blixten att göra 😉

Med andra ord någonting jag inte ska pilla med om det går att pilla med det, känns avancerat svårt och som om det är en intställning som verkligen måste vara på AUTO =)

Jaha det vet jag inte vad det kan bero på. P är programautomatik på min kamera vilket verkar vara typ "halvautomatisk" Jag använder A-DEP, M Av och Tv oftast.. beroende på vad jag tar kort av.. men du kanske inte har de alternativen? Nej displayen säger inet hur mörk / ljus bilden kommer bli.. Kameran eftersträvar alltid 18% grå kallas det vilket helt enkelt är den bästa balansen.

Jag har P,Tv,Av,M,SCN - sen har jag massa bilder också
Okej.

Ok kan vara så att du inte kan bestämma det på din kamera. men på en kompaktkamera så tror jag inte att det gör så stor skillnad. det är hur stort hålet skall vara i skivan som ja nämnde tidiagare.

Ah så är det säkert, ok

För kass skulle jag nog inte säga, jag måste lura min för att det skall bli skarpt på kvällen, (eller så har jag bara missuppfattat någonting) men lätt är det inte att få skarpa bilder när det är mörkt.

Hehe okej, hur "lurar" du din kamera? Jag har nämligen hittat en meny där jag kan ställa in exponeringen, från minus till plus i princip, på plus så blir den ljusare och ljusare och på minus mörkare (eller så kanske det var tvärtom, kommer inte ihåg) Kan det vara sånt jag får använda när jag tar korten i mörker?

Nej man läser recentioner och pratar med vänner och bekanta. Desutom så kollar man på bilder tagna med kameran som man funderar på att köpa. Då ser man ju hur bilderna blir fast bilderna skall inte vara tagna i en studio. de flesta kameror kan nog spotta ur sig bra bilder om de används i en studio..

Mmm det är nog helt klart bäst att göra så

Så viktigt är det inte, jag använder själv staket ibland när jag inte har eller inte har orkat ta med ett stativ.

staket
Den här bilden är tagen från ett staket, vilket syns nere i högra hörnet.
Och du har helt rätt, självutlösare heter det :p

A det skulle väl vara det som är den riktiga nackdelen med att använda t.ex staket när man fotar längs med staketen, då är det ju svårt att inte få med en bit av staketet utan att lyfta upp kameran lite och få en bild ur sämre vinkel, men på din bild såg jag inget staket, bara skuggan, eller? :S

Jag har en Canon EOS 350D, jag var tvungen att sälja min laptop 🙄 🙄 för att ha råd med den...

Nordberg #2 i Slovenien

Det var en mycket snygg bild, jag var själv i Slovenien i våras och tog lite bilder men ingen sån bild, det stället skulle jag viljat besökt..[/b]

Hehe tack 🙂 Stället hette "Grob glostner" eller någonting liknande, var iaf någon bergskedja som man kunde köra upp med bil med eller cykla om man nu orkade, fast det fanns roligare saker att fota än bergen, t.ex den råfeta mercan som kom inbrummade med 4 sidepips, lambodörrar och hela kittet, visserligen ingen ny fräsch testbil men väl en bil som håller på att testar däck,hjul osv 🙂 För det var mätare lite överallt på bilen och datorskärm inuti =)

Javisst, lång kan ge riktigt bra bilder de med fast oftast räknas 1 sekund som lång slutartid :p snabbare än så då är det mycket lång slutartid. om du vill ha fartränder på en bil så räcker det nog med 1/10 del sekund vill man bara se lycktorna efter bilen som man kan göra på natten då kan man ha slutartider på mellan 5 till 15 sekunder upp till 30 sekunder kan en del kameror ha men så lång tid tar det ju inte för bilen att åka förbi =/

[b]Det är hur stor del av en sekund som behövs för att ta bilden. alltså 1/100 är 0.01 sekund bara.. inget mer avancerat än så. men man räknar i bråk istället för decimaler. Inget med ISO här att göra.

Aha då fattar jag! Ska bara kolla i kameran om jag kan bestämma 1/10 t.ex eller 0,1, har aldrig gått lägre än 1slutartid sekund innan så man kanske kommer till ännu lägre innan 1sek :)[/b]

Ingen fara fråga på bara, skall kolla in här igen senare idag och imorgon så får ja se om d finns fler frågor. Det är ju kul att vara bra på något, när det kommer till datorer så har jag ju legat av mig aldeless för mycket på senare år =(

Hehe mycket snällt, och för att du inte ligger på latsidan med kameror så finns jag här 😛

Det har jag inte hört talas om, men det är ju bara att ändra i datorn sen med mjukvara..

Jo men jag tänkte så att man kunde få en snyggare vinkel när man redan vet hur upplösningen kommer bli och så, ska nog testa ta panorama bild snart iaf 🙂

Ha det bra!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 504
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL