September 10, 2004
Hej!
Kan någon av dessa tre datorer köras fläktlöst? Kanske fläktbyte i nätaggregatet gör mer.
Dator #1, #2, #3 har följande gemensam konfiguration:
Chassi: COOLER MASTER CENTURION 534
Fläktar: 120*25. 120*38
Hårddisk: Seagate 10 GB 5400 RPM (gammal XBOX-disk)
Enkla grafikort som GF2, Mach 64 m.m.
192-256 MB ram.
P3 550 MHz med original kylning
AMD Duron 800
Fläkten på flänsen är utbytt tlll en Cooltek (60 mm tror jag flänsen och fläkten är)
P3 866 MHz med original kylning
Sen har jag mitt stora klumpliga monster. Det sitter hårddiskar i CM 4-in-3, men jag är så rädd om diskarna att jag har satt fläktar på alla chassits fläktplatser och kör med 120*38 mm så det låter en del.
Nämns ska att jag har över 30 grader inomhus på sommaren vilket föranledde det här inköpet. Då hade jag inte datorerna i mitt rum heller, men det går inte nu när jag flyttat. Nu är det i vardagsrummet med alla andra datorer och min arbtetsdator så här tillbringas en del tid.
Det bästa vore helt klart en ny dator som ersatte de gamla, men det har jag tyvärr inte råd med.
MrRunaway
March 5, 2002
Jag skulle säga nej, på alla tre datorerna. Dock så kör jag själv en P2 450 näst intill passivt, ganska stor kylfläns och bara nätagget som drar igenom luften. Men den agerar LAMP-server så den har i princip 0% load, dvs ingen belastning. Det viktigaste är att ha luftflöde i lådan, minimalt med luftflöde är bättre än inget alls.. men om det ska vara helt passivt så varför inte sänka spänningar och klocka ner
September 10, 2004
Helt passivt behövs inte. Jag är öppen för alternativ. Det är mest att jag vill få bort det värsta surret, men jag ska ändå stänga ner alla datorer under veckan och då ska jag inspektera en och en och se lite närmare på vad man kan göra.
Det bästa vore ju laptops som servrar, men min ekonomi medger inte det tyvärr.
MrRunaway
1 Guest(s)