May 9, 2006
Tjena jag har nyligen införskaffat ett Radeon 5870 från XFX och ända sen jag bytte till det har min dator fått för sig att frysa bara så där efter typ datorn varit igång 4-5 timmar.
Sen när jag stänger av den på knappen startar den igen så hör jag det pip ljud inifrån burken. Och då öppnar jag burken byter plats på dem två strömsladdarna som går till kortet sen funkar det igen 4-5 timmar.
Så vad tror ni det kan vara är det nätaggregatet som börjar sjunga på sin sista vers eller är det möjligtvis något annat?
Jag har ett 550 Watt PSU
Resten av systemet är
Intel Core 2 Extreme QX9650
8 GB DDR2 Ram
Creative X-Fi Faitilaity
Radeon 5870 XFX
Sen har jag 4st hårdiskar å 2st CD Romer så kan det vara att den inte orkar driva allt?
Jag har kollat temperaturen å jag har riktig låga temperaturer
CPU = 35 C
GPU = 28 C
System = 25 C
AUX = 26 C
Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig lösa detta!
January 9, 2005
Har du något modellnummer på det ...rent spontant så skulle jag inte prova att starta den där fina datorn något mera med det agget....det kanske har några år på nacken det var mera kräm på 3.3v och 5v linorna än 12v då och nu satt du i ett 5870 vad hade du för grafikkort i den innan ?
köp dig ett Seasonic X-650 eller X-750 och njut eller nåt corsair kanske tror det löser det där problemet, men annars så kan du kolla upp spänningarna på det iallafall jag citerar mig själv : svart=jord orange=3.3V röd=5v gul=12v piece of kaka.....5% +/- inom atx spec---- spänningsmätning av aggregatet---- tjuvstart av agget brygga pinne 16 och jord och mätt..... sen så lär det ju kanske droppa lite i spänning vid belastning
December 28, 2003
hmm varför skulle den inte mäta rätt last? den mäter ju hur mkt watt som flödar genom uttaget... om den förbrukar 400w så e väl det nättagget använder just vid det tillfället.. tror jag köpte min i clas ohlson runt 150kr ,,, ja fick i load runt en 250w... slapp jag iaf tänka på ifall jag behövde uppgradera mitt nätagg
March 14, 2001
För att det är en ganska komplicerad uppgift att mäta effekten för laster som datornätagg, det är tämligen fula laster ett switchat nätagg utgör. Kan vara allt ifrån någon procent till ett par hundra ifrån om du har otur.
För resistiva och andra enkla laster fungerar de bra till, så som lampor (inte lågenergi), värmeelement, kylskåp osv.
Conrad har några hyfsade, Voltcraft 3xxx 4xxx nånting heter dem.
March 14, 2001
För att det är en ganska komplicerad uppgift att mäta effekten för laster som datornätagg, det är tämligen fula laster ett switchat nätagg utgör. Kan vara allt ifrån någon procent till ett par hundra ifrån om du har otur.
För resistiva och andra enkla laster fungerar de bra till, så som lampor (inte lågenergi), värmeelement osv.
Conrad har några hyfsade, Voltcraft 3xxx 4xxx nånting heter dem.
edit, Läs den här länken, finns lite intressant information i den:
http://elektronikforumet.com/f.....hp?t=28883
December 28, 2003
http://www.enermax.outervision.com/
den ger ju en viss indikation vad för slags agg du lär behöva--
2 Guest(s)