October 6, 2003
Halloj.
Går i planerna att köpa en ny dator men jag fastnar direkt. Jag vet inte vad jag ska välja för processor! AMD X2, eller Intel Core 2 Duo?
Det lilla jag läst så är Intel processorn bättre (?), men jag är AMD-fanboy i botten och den är dessutom lite billigare.
Vad tycker ni? Förlorar man mycket på att köpa en AMD för en lite billigare peng idag? Ska man slå på stort och köra på Intel-processorn?
Fyfan vilken ångest, värre än bakfyllan.
Hjälp mig snälla!
March 11, 2003
Bärz wrote: Datorn i sig ska väl gå på ca 10-11k. Har totalt 12 000 i budget. Hittade ett bra paket på NetGiganten.se innehållande en E6400 för 9.900:-. Visserliggen bara 1024 minne men man kunde lägga på 1024 till för ca 1 200:-.
Men hur mkt bättre är Intel Core 2 Duo?
Skall du köpa C2D, så hade skall du satsa på en 6600 i min mening. Den feta caschen finns först på den modellen. Skall du köra på mer budget, så finns det ju X2:or från runt 1500kr, och som är riktigt hyffsade.
October 6, 2003
denstore wrote: [quote=Bärz]Ok, en 6600 blir nog för dyrt. Får nog köra på en AMD x2 då. Någon specifik modell du kan rekommendera? Och vad ska man köra för minnen tillsammans med en sådan? PC4200 eller 5300?
Skall du överklocka överhuvudtaget?
Inget planerat. Men vem vet vad som händer i framtiden.
March 11, 2003
Bärz wrote: [quote=denstore][quote=Bärz]Ok, en 6600 blir nog för dyrt. Får nog köra på en AMD x2 då. Någon specifik modell du kan rekommendera? Och vad ska man köra för minnen tillsammans med en sådan? PC4200 eller 5300?
Skall du överklocka överhuvudtaget?
Inget planerat. Men vem vet vad som händer i framtiden.
En 4200+ presterar ju faktiskt ganska hyffsat, och tål att klockas lite. Köp en sådan, och lägg några hundringar extra på bra minnen.
January 22, 2006
Det blir nog bra ska du se
Kör själv en x2 4200+ @ 2500MHz med stock kylning och volt. Kan säga att du inte kommer bli missnöjd!
Vet inte men gör det stor skillnad med dessa minnen?
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=312054 kanske värt att völja dom om du har en slant över? Eller bör han lägga 1000 lappen på graffet?
March 11, 2003
Sebbe wrote: Jag skulle höja processorn till en med 1MB cache per kärna, det ger bra mycket mer prestanda.
Nej, det ger inte så värst mycket mer prestanda, och vilken hade du förresten tänkt dig? 4000+ och 4400+ lär inte dyka upp på några månader, och att köpa de dyrare modellerna är rätt meningslöst, då det i så fall är bättre att satsa på C2D.
1 Guest(s)