kan jag blanda nätuppkoppling med kablar och trådlöst?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kan jag blanda nätuppkoppling med kablar och trådlöst?
Suprapappa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2006 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

tjena

jag har en vanlig bredbandsrouter (D-Link DI-804) hemma där 2 stationära datorer delar på internetuppkopplingen. har även en bärbar som har ett inbyggt trådlöst nätverkskort.

kan jag koppla på ngt (en trådlös "sändare") till min befintliga router som gör att den bärbara kan utnyttja samma nätverk eller måste jag köpa en trådlös router och trådlösa kort till dom stationära? (vilket jag inte har så mkt lust med)

(den bärbara hittar grannens oskyddade nätverk som jag kan snålsurfa på men det känns inte så kul)

tack för hjäpen

petri

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
1015253
February 15, 2006 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

En accesspunkt är vad du är ute efter, men de kostar oftast minst lika mycket eller mer än en vanlig router med WLAN, och routern har ju ett par år på nacken så det kanske är dags att byta iaf 🙂
Och kabelanslutna datorer fungerar utmärkt med trådlöst anslutna och vice versa 🙂

Suprapappa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1015882
February 17, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

tack

har kollat lite närmare och det verkar ju krylla av routrar som är både trådlösa och för kabel. dock undrar jag (utan ngn som helst sarkasm) vad jag skulle vinna på att byta till en nyare router? (bortsett från möjligheten till trådlöst då). hittade tex. en som heter dlink di-624 som ser bra ut på pappret men kollar man vad folk har skrivit på pricerunner så verkar det som att det finns problem med att den tex. kopplar ner stup i kvarten. har inga sådana problem med min nuvarande router men övertyga mig gärna!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1015885
February 17, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Billigast för dig skulle nog vara att skaffa en begagnad accesspunkt istället, och som du säger har du inga problem med din router nu så ser jag ingen större anledning att skaffa en ny med wlan inbyggt, mer än att du slipper ha flera enheter..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL