May 5, 2005
Jag har ett Levicom 350W nätagg. Har fungerat utan problem under 2 års tid. Men jag hade en annan dator när jag köpte den. Nu har jag en AMD 64 3200+ 939. 1024 Ram, 3 st hårddiskar, 1st DVD, 1st DVD-RW.
Detta fungerade också väldigt bra tills jag köpte ett Gainward 6600 GT grafikkort. Detta kort behövde extra ström från nätagget. Men när det var gjort låser sig datorn ibland, mitt under windows ibland. Med andra ord så behöver jag inte starta någon ansträngade, den låser sig ändå, men bara ibland.
Jag har även ett ljudkort SB Audigy 2 ZS, med en...ja jag har glömt vad det heter. External I/O Hub tror jag det kallas. Den medföljer ljudkortet så att man kan spela in via gitarr och allt möjligt. Hur som helst så kräver även denna grej extra ström från nätagget.
Så jag provade att dra ut kabel från ljudkortet, för den där extra grejen är inte livsnödvändig. För den blir väl några W mindre tänker jag.
Och nu fungerar hittils rätt så bra. Inga låsningar.
Tror någon att det är nätagget detta beror på eller är det bara en tillfällighet? Brukar nätgg som är för svag agera så här?
Kan också nämna, för att det ska bli så ärligt som möjligt, att jag hade ett ATI grafikkort innan jag installerade detta 6600 GT kort. Jag bara avinstallerade det gamla, så jag har inte installerat om windows även fast jag vet att det är att rekomendera. Men jag orkade inte. Så jag är medveten om att även detta kan ställa till det.
Om ni nu tror att ett nytt nätagg är att rekomendera, räcker ett 430 W eller bör jag ta ett kraftigare?
Tacksam för alla möjliga svar
December 26, 2001
Hade liknande problem när jag bytte till ett bättre grafikkort. Det löste sig med nätagg byte, men komihåg att köpa ett nätagg av kvalitet!
Hade ett Q-tec 400W (riktigt budget) byte till Seasonic Tornado 400W, funkat klockrent efter det.
Köp nåt nätagg som e 400W eller uppåt för att försäkra framtida uppgraderingar när du ändå är pågång att byta.
May 5, 2005
Har ingen multimeter. Men provade att titta med programet Asus Probe som ingår i moderkortet. Hur bra den stämmer vet jag inte, men för det mesta ligger det på:
+12V = 11,712
+5V = 4,999
+3.3V = 3,12 (lite för låg tror jag)
Vcore = 1,39 - 1,406 (det ändrar sig ganska ofta) Denna bör ligga nära 1,5 eller?
Men provade även att koppla tillbaka allt i datorn igen som det var när allt låste sig, så jag "spelade in" med Asus probe hur det ändrade sig när jag startade ett spel.
Då sjönk +12V till 11,328 +5v ökade till 5,026 +3.3V sjönk till 3,088 och Vcore låg på 1,39.
Det är en nytt nätaggregat som behövs eller?
Är det Tagan man ska satsa på om man vill vara 100% säker att man får något som fungerar?
November 5, 2002
Ser ut som ett nytt nätagg inte skulle sitta helt fel.
Det finns flera märken med högre kvalité. Antec, Tagan, Hiper, Thermaltake, Coolermaster är väl några som borde hålla nivån uppe.
450W eller över borde nog räcka för att hålla ditt system stabilt. Själv klarar jag mig med 350W. Då är det ju antec och ett moderkort som inte kräver såå mycket.
May 5, 2005
Vill tacka för alla svar, och samtidigt meddela för dom som är intresserad, och kanske haft liknande problem, att jag köpte ett Tagan 480 W nätagg. och det blev stor skillnad. Direkt känns datorn snabbare i allt jag gör, tom i Windows med att öppna fönster osv. Så jag slet nog väldigt hårt på mitt gamla Levicom.
AGP x8 som alltid haft problem med, fungerade utan problem också.
Jag är väldigt nöjd, för allt känns så väldigt stabilt nu.
Det som överraskade mig lite med Tagan var att, i vissa recensioner så kan man få uppfattningen att det inte låter någonting alls. Att man endast kan höra hårddisken och grafikkortet mm. Men det tycker inte jag, den är inte högljudd på något vis, men inte heller tystare än mitt Levicom.
Visserligen var mitt Levicom endast 350W och detta 480W och jag vet att den blir mer högljudd om den är tvungen att arbeta hårdare. Så det kan ju bero på att i de tester jag läst inte haft så krävande system.
Men nätagget byte jag ju inte ut pga ljudnivån, för den var det inget fel på. Helnöjd är jag iallafall, känns att man borde gjort detta för länge sen.
February 17, 2004
Bytte från ett Codegen 300W till Ett OCZ Modstream 520W. Innan bytet hade jag problem med spänningarna som pendlade nått hejdlöst. Och värmen på graffet/hdd kunde stiga över 60 C. Nu är tempen stabil, graffet/hddn ligger alltid kring 30 C. Spänningarna är helt stabila. Jag har jämfört värdena i speedfan, det ger ju en fingervisning hur det ligger till.
Håller med suain81 att ljudnivån är överdriven i alla recensioner. Mitt är absolut inte ljudlöst men mycket tystare än mitt gamla iaf.
/Dani
1 Guest(s)