February 24, 2002
Jag tänkte bygga mig en ny dator under våren och eftersom det är några år sedan jag plockade ihop min nuvarande, så har jag några frågor om SATA (som inte fanns då).
Jag antar att de flesta moderkort har anslutningar för både SATA och IDE, eller...?
Jag tänkte koppla hårddisk(arna) till SATA och DVD-brännare (befintlig) till IDE, det borde väl funka?
För att slippa bränna kopior av den gamla hårddisken (IDE) funderar jag på att bara koppla in den tillfälligt i den nya datorn och bara kopiera över det jag vill spara. Funkar det att köra hårddiskar samtidigt på SATA och IDE? eller bör jag köpa nån converter som "gör om" IDE-hårddisken till SATA?
March 10, 2003
Nope, dagens gränsnitt är det ingen fara på såvida du inte kopierar saker till enhet på samma kabel.
Visst man får en liten prestanda förlust om man kopierar mellan 2 hds på samma kabel eller från dvd till hd på samma kabel.
Men thats' it. Gör ingan skillnad mellan enheter på andra/olika kablar/gränssnitt.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)