November 4, 2001
vad är det som är farligt? du menar den där högspänningsenheten va? den brukar ju sitta inkapslad. Sladden sitter fast i skärmen, ja, det jag tänkte göra isåfall är att klippa av den och sen löda ihop alla trådar med den nya kabeln. Men sen kom jag å tänka på att det är väl rätt mkt isolering och avskärmande grejjer i en skärmsladd?
[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-05 20:29 ]
August 7, 2001
det är lite lurigt att byta, men på vissa skärmar har dom en vanlig kontakt av något slag där inne, då kan man ringa till dom som har gjort skärmen och be dom skicka en ny sladd som man pluggar in och trär igenom dragavlastaren å sedan så är det ju bara att leka som vanligt..
August 5, 2001
Farligt att öppna skärmen vet jag inget om... det är ingen fara bara man rycker ut strömkabeln från väggen så... det enda som kan hända är att något går sönder i skärmen om man pillar för mycket. om det är i skärmen (alltså kabeldelen som sitter i skärmen) som glappar så behövs det väll inte köpas någon ny sladd, lättare att bara löda dit den sladden som redan sitter. säkert bara någon lödning i skärmen som är dålig som måste lödas till så blir allt bra. inte svårt alls bara man har tillgång till en lödpenna.
April 20, 2001
Jag har lött om ett antal olika skärmar och det är inte så himla svårt om du klipper av den bit som är glapp och skarvar med samma kabel. Problemet kommer om du ska skarva en ny kabel med en gammal kabel, oftast är det inte samma färgkodning på tåtarna, speciellt på compaq och dell datorer. Men inget är omöjligt.
September 3, 2001
har hört att det blir upp till runt 20000 volt inne i en skärm, när den e på.. som jämförelse kan man ju lägga till att elektriska stolar är runt 5000-6000 volt. (Läste detta i ett annat inlägg i ett annat forum, så jag KAN ha fel)
Så se för fasiken till att du stänger av skärmen ordentligt och inga sladdar kopplade mot väggen, osv...... och inte ta med ena handet i elementet samtidigt som du tar på skärmens inre delar när den e på.... om du nu skulle få för dig det. 😀
November 4, 2001
jadå, jag vet... det finns en högspänningsdel, men den brukar vara väl inkapslad. Har dock stött på andra problem... verkar rackarns svårt att skruva upp den, och man vill ju inte använda våld med tanke på att skiten kan implodera...
funderar på att fråga en kompis som har en radio/tv affär...
1 Guest(s)