July 2, 2001
För nån vecka sedan så kopplade jag in en hårddisk till när jag startade datorn fräste det till o började ryka ur pc-speaker sladden.
Jag slet klart ur strömmen vågade inte sarta datorn på nån dag testade sen o ingen bild kom jag testade alla komponenter utan mobo & cpu på en annan dator de funkade.
Men så testade jag o resetta cmos minnet då funkade allt nästan...
Under win98 installationen så hängde sig datorn vid hårdvarukontrollen??
Jag kom fram till att efter att ha resettat biosen att det var IRQ problem mellan pciplats2 (tvkort) och VIA Promise kontrollern samma IRC frågan:
" Vill du fortsätta o köra på samma IRC fast de kommer kanske krockar är du säker din att ditt kort tål detta blablabla"
Jag fortsatte kom in i Windows o nu verkar allt funka men jag har ej nån pc-speaker inkopplat.
MEN nu till frågan tror ni att moderkortet klarat sig eller kan det kortslutas igen, kan promise kontrollern eller tvkortet ta skada av att gå på samma DMA kanal??
tillägg:
Jag har testat o byta plats på pcikorterna o det blev samma fråga så fort jag har nått i pci plats 2 så var det ej innan kortet började ryka.
April 24, 2001
On 2001-08-02 23:50, Waco wrote:
Det dära med att det rök om pc speakern är inte så bra... jag hade en kompis som pajjade datorn för att han kopplade in diskettstations kontakten i en cdrom... den började ryka som f-n om den... han pajjade hdd och grafikkort tror jag... det var typ 4-5 år sen
Din polare är värd en eloge för att han lyckades med det omöjliga
1 Guest(s)