March 23, 2004
Har lite värmeproblem i datorn, och som temporär lösning har jag öppnat chassit och ställt dit en bordsfläkt.
Märkte dock nyss att när jag har fläkten på så flimmrar skärmen. Det är knappt märkbart om man bara sitter och spelar osv, men om man tittar närmare ser man det ganska noga. Flimmret försvinner direkt när jag stänger av fläkten.
Det jag undrar är om det kan ge några bestående skador på skärmen?
January 15, 2006
Skärmen borde inte ta skada av det. Flimret orsakas förmodligen av magnetfältet som finns runt fläktens motor, det som händer pga av det magnetfältet är att elektronstrålen i bildröret inte styrs in helt korrekt av magneterna i skärmen då de störs av magnetfälten runt fläkten. Det som drabbas värst är nog ditt huvud :p
May 14, 2007
Det en CRT tar skada av är magnetisering av skuggmasken, d.v.s den perforerade plåt som är placerad omedelbart bakom belysningskiktet. Det som händer är att en del av bilden, det som är närmast magnetfältet, får färgfel, till följd av att magnetismen som satt sig i skuggmasken ger en felavlänkning av elektronstrålarna. Detta är på sätt&vis inte permanent, man kan avmegnetisera skuggmasken. Radio/TV-reparatörer har som regel sådan utrustning.
Om det är magnetfält som stör, då blir bilden nästan alltid missfärgad kring magnetfältet. Bilden brukar inte flimra av detta, det blir vanligen ett underligt färgskimmer där det som ska vara vitt istället blir röd-, grön- eller blåaktigt.
Flimret kan även bero på att fläkten ger en pulserande belastning på elnätet eller drar såpass mycket ström att spänningen sjunker, och är ledningarna tillräckligt långa och tunna fram till det uttag dit allt är kopplat, då kan det bli en svagt pulserande effekt som slår igenom på monitorn och då som regel utan missfärgningar. Detta då antingen på grund av pulserande belastning eller att spänningen sjunker till en nivå dit monitorns nätaggregat inte förmår att ordentligt glätta spänningen efter likriktaren. Detta kan reduceras eller elimineras genom att stänga av förbrukare som är kopplade på samma fas, flytta fläkten till en annan fas eller genom att göra bilden mörkare, så monitorn inte drar lika mycket ström.
June 11, 2001
Har skärmen en OSD-meny kan du förmodligen välja att avmagnetisera skärmen. Annars kan du pröva att ansluta den till ett fulljordat uttag i köket och lägga en hand på skärmen samtidigt som du tar med andra handen på diskhon.
Se till attt du har startart skämen innan så att den har något att ladda ur. Eftersom diskhon är jordad så är det helt ofarligt.
För att få bästa urladdningen så gör så här:
Anslut skärmen till ett jordat uttag och se till att alla andra kablar (VGA, usb etc) är bortkopplade.
Starta skärmen
Sätt handen ovanpå skärmen
Sätt andra handen på diskhon
Ta bort handen från skärmen och stäng av den
Ta bort handen från diskhon
1 Guest(s)