August 30, 2005
Fint forum det här. Har lärt mig en del på några timmars läsande.
Ska skaffa mig en ny dator. Har ganska obegränsad budget eftersom jag kan ta den som Hem-PC. Spelar aldrig spel utan kommer att ha den till video och ljudredigering samt till att spela upp high-definition video.
Jag inser att dual-core innebär att t.ex. video-encodning kommer bara att använda en kärna och därför inte gå fortare än idag. Men eftersom jag ofta kör flera olika applikationer samtidigt borde jag ändå få ut ganska stor nytta av två processorer. Känner mig alltså rätt sugen på dual-core. Är det korkat? Vore det smartare att köpa en Athlon 64 4000+? Kommer med all säkerhet att köra Windows XP Pro.
Min nuvarande dator är på 2.26 GHz och hackar oftast när jag spelar upp t.ex. .ts filer. Har för mig att jag har läst någonstans att den teoretiska gränsen för perfekt uppspelning går någonstans vid 2.4-2.6 GHz.
Frågan är alltså om en Athlon 64x2 4400+ (2.2 GHz) kan förmodas att klara uppspelning av .ts och andra highdef filer?
August 30, 2005
Som förtydligande så är min tidigare dator en P4 med 2x512 minne, GeForce4 MX 440. Känner själva att AMD känns piggare nu. Ska jag tolka ditt svar som att en AMD klarar uppspelningen med lägre processorskraft än en P4? Eller gör dagens bättre grafikkort en skillnad i detta fallet?
June 6, 2002
jpb123 wrote: Som förtydligande så är min tidigare dator en P4 med 2x512 minne, GeForce4 MX 440. Känner själva att AMD känns piggare nu. Ska jag tolka ditt svar som att en AMD klarar uppspelningen med lägre processorskraft än en P4? Eller gör dagens bättre grafikkort en skillnad i detta fallet?
Inte lägre processorkraft, utan lägre klockfrekvens. Om du jämför en AMD 64 4000+ som har en klockfrekvens på 2.4 Ghz med din på 2.2 drygt, så är AMD:n REJÄLT mycket snabbare.
August 30, 2005
Men dual-core heter ju t.ex. 4400+ är det inte rätt att anta att om man kör ett program som bara utnyttjar en processor så får man ungefär hälften vilket skulle vara ca 2200+ vilket är ungefär vad jag har idag. Vilket alltså inte fungerar ok med min pentium.
Jag förutsätter att dagens program bara skulle kunna utnyttja en processor.
Att en "vanlig" Athlon 64 skulle klara uppspelningen tvivlar jag inte en sekund på.
June 6, 2002
Nej, du kan inte dela prestandan på "mitten". Den enskilda processorkärnan jobbar på i 2.2Ghz, tillika innebär det inte att de tillsammans jobbar i 4.4Ghz, utan motsvarande pr 4400+.
Läste nåt inlägg här på NH att man uppskattade prestandan hos den enskilda kärnan, till motsvarande en A64 3700+ ca. (Gällande 4400+ då)
June 6, 2002
jpb123 wrote:
Jag förutsätter att dagens program bara skulle kunna utnyttja en processor.Att en "vanlig" Athlon 64 skulle klara uppspelningen tvivlar jag inte en sekund på.
Det är lite olika från program till program att nyttja bägge cpu:erna, vissa program är multitrådade vilket passar dual cpu bra.
Vad det gällar "vanliga" Athlon 64, så är en dual en vanlig A64, förutom att du får två st. 😀 ,lite förenklat men okej.....
August 30, 2005
Det låter ju bra ... Verkar ju ganska rimligt när man jämför priserna.
Då blir ju även alla andra program snabbare även vad jag vågat hoppas.
Känns som om det är lika bra att slå till på en dual-core. De enda negativa kommentarer jag hittat här och på andra ställen är att det är helt onödigt för spelare, men bra för alla som kör flera beräkningsintensiva program. Någon som har någon annan åsikt.
Stort tack till er som svarat ovan i tråden.
April 29, 2004
What is Multi-Core?
http://multicore.amd.com/WhatIsMC/
AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
http://www.digit-life.com/arti.....-4800.html
körr på singel moderkort av en prossor
det räcker att använda detta , för få två prossor i en prossor ,
biligare än köppa två prossor
March 11, 2003
jpb123 wrote: Det låter ju bra ... Verkar ju ganska rimligt när man jämför priserna.
Då blir ju även alla andra program snabbare även vad jag vågat hoppas.
Känns som om det är lika bra att slå till på en dual-core. De enda negativa kommentarer jag hittat här och på andra ställen är att det är helt onödigt för spelare, men bra för alla som kör flera beräkningsintensiva program. Någon som har någon annan åsikt.
Stort tack till er som svarat ovan i tråden.
Jag skulle vilja säga att det enda negativa är priset. Även i spel fungerar min ypperligt. Jag kan utan problem ha en hel del applikationer igång samtidigt som jag spelar, utan att det känns ansträngt. Mycket trevligt. Samma sak när det gäller filmuppspelning och liknande.
1 Guest(s)