November 15, 2002
Skall nu köpa en bärbar, och har hittat den perfekta för mig...
Enda nackdelen är att denna har endast 256 mb minne.
http://www.datorhandel.com/se/.....706UUH/SWE
Lönar det sig att betala 170 euro mer 1600kr, för 256mb minne till samt en 20gb större hdd.
duger detta grafikkort tilll ngt? geforce go mobile 6200 256mb
November 15, 2002
November 26, 2002
simpson wrote: Ja, men är det inte svårt att installera dom i bärbara datorer?
Går det med helt vanliga minnen?
Det går inte med vanliga minnen det måste vara minnen för laptop. Dessa minnen har helt annan form. Det brukar inte vara svårt alls att installera, normalt mycket enklare än i en stationär. De laptops jag har stött på har alla haft en lucka mitt under som man öppnar och där läggs minnet på plats, sen stänger man och bootar och sen är det klart. Men jag har å andra sidan aldrig fått fingra på en Asus.
October 10, 2002
Mindre än 512 mb är nog inte att rekomendera. Datorn blir i onödan seg. I de flesta fall är det inte något svårare at installera mera minne i en bärbar än i en vanlig. Vilka minnen beror på vilket chipset och moderkort den använder. Men oftast har man s.k. SO-DIMM i bärbara
September 12, 2005
256mb räcker ingenstans ens för surfning och arbete i excell etc., tror jag. Problemet med bärbara datorer är att deras diskar är så fruktansvärt slöa (5400 rpm, årtusendets flaskhalls) så allt du kör bör läggas på ram-minnet för att eliminera så mycket av swap-filen som möjligt. Och då krävs utrymme.
En bärbar dator har normalt plats för 2 stickor, kolla dock så att det inte är 2x128 eller något annat elakt (dom brukar göra så för att tjäna mer pengar). Annars är det bara att feta dit en lämplig 256-sticka till 🙂 Normalt så finns det en "maintanence lucka" någonstans, ofta bakom batteriet där man kan pilla på RAM-minnena.
MVH
- Ihmrat
1 Guest(s)