Knäck denna nöten!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Knäck denna nöten!
fjollon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 20, 2001 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag sålde nyligen mitt gamla moderkort (Epox EP-BX3) med Pentium III 500 och 256 Mb RAM.

Efter ett par dagar hörde köparen av sig och sa att det inte fungerade som det skulle.

Det gick att gå in i BIOS, men när datorn skulle starta upp så kom den bara till bilden där den identifierar IDE-enheterna, sen kom det bara en blinkande markör uppe i vänstra hörnet och inget mer hände.

Jag sa att jag skulle titta på det och lät köpet gå tillbaka.

Jag tog ur mitt nya moderkort med Athlon etc. och satte i det gamla. Då såg jag att det i BIOS var valt "USER" istället för "AUTO" när det gällde identifikationen av C:. Jag hade glömt att ändra detta innan jag sålde grejorna. Detta skulle ju betyda att BIOS letade efter min hårddisk vid uppstart och kunde därmed inte hitta hans.

Jag ändrade det till AUTO och allt fungerade perfekt. Jag formaterade min HD och la in Windows och hade inga problem alls.

Sen snackade jag med köparen och sa att jag hittat problemet.

Idag kom han hit med sin låda (samma låda som jag själv har) och vi la in grejorna i den, men vi fick samma problem igen.

Vi tog ut kort efter kort, men inget hjälpte. Vi satte in min HD, mitt grafikkort, mina IDE-kablar etc. Till slut hade vi bytt ut allt (t.o.m. nätdelen) och det var bara mina enheter kvar (som fungerat perfekt ett par timmar innan), men ändå fungerade det inte. Det enda som skillde mellan min fungerande dator och hans... var chassit.

Jag har gjort extra hål i min låda för fläktar så vi kan inte bara byta lådor med varann.

Kan nån komma med nån gissning på vad det kan vara, för jag är helt utan aning! 🙁

Tack på förhand!

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
35038
July 20, 2001 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är datorer man har att göra med, så det är ju inte så konstigt egentligen....

Det är ju bara att sätta igång o felsöka ännu nogrannare. typ starta datorn med inget i smile kanske e bra med nätagg, moderkort, cpu, pci grafik typ... men inte mer.. sätt i en sak åt gången... sen när det inte funkar så får man testa liute olika kombinationer...

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
35041
July 20, 2001 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar inte redigt vad du skriver men jag gissar lite hej vilt.

Tolkning 1: Allt funkar utom hans hd. Kan det vara så att den inte klarar att köras med det mobot eller kanske att mobot inte klarar att köra den.

Tolkning 2: Denna tolkningen e bizzar smile ehhh i min f-ntasi så fick jag det till att låta som att allt funka i ditt chassi men inte hans. (är väll inte så men kolla så att mobot inte kortsluts eller nått sånt i alla fall smile )

Tolkning 3: Eftersom ni bytte nät aggen så bör det juh inte vara nånn ström pryl. (då kan vi utesluta att det är strömen eller?)

Tolkning 4: Kommer inte på nått bra hum hörs väldigt mysko dock.

fjollon
Medlem
35043
July 20, 2001 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har alltså redan provat med att enbart köra med grafikkortet och min HD och inget annat. Det är mitt nya Greforce 2 som jag också använde när alla enheterna satt i min låda och samma HD som också var i när det fungerade.

Jo, det är så att allt som satt i var mina enheter... precis allt. Och allt hade fungerat i min låda ett par timmar tidigare. Den ENDA skillnaden var alltså att det var hans chassi!

[ Detta Inlägg ändrades av: fjollon den 2001-07-20 21:29 ]

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
35046
July 20, 2001 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-20 21:28, fjollon wrote:
Jo, det är så att allt som satt i var mina enheter... precis allt. Och allt hade fungerat i min låda ett par timmar tidigare. Den ENDA skillnaden var alltså att det var hans chassi!

Hum funkar det fortfarande i ditt eget chassi då?
Hum tycker mer och mer det låter som kortis.
Hum kolla distanserna och skruvarna och så att mobot inte rör plåten på baksidan

fjollon
Medlem
35059
July 20, 2001 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-20 21:32, paddda wrote:

Hum tycker mer och mer det låter som kortis.
Hum kolla distanserna och skruvarna och så att mobot inte rör plåten på baksidan

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att det f-nns en extra distans som inte "behövdes" under kortet.

F*n va korkad man kan vara!! smile Detta borde jag nog fattat! LOL

Återkommer när jag kollat närmare... killen skulle iväg precis och hade inte tid att kolla sin låda nu.

T A C K ! ! !

[ Detta Inlägg ändrades av: fjollon den 2001-07-20 21:48 ]

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
35462
July 21, 2001 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ajdå..hade oxå det problemet med en distans för mycket, skickade mitt moderkort fram och tillbaka till datorbutiken i onödan.

Men nu har jag lärt, mej, använd aldrig mer distanser än nödvändligt...

RoTe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1510
35647
July 22, 2001 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-22 01:32, Vajsman wrote:
ajdå..hade oxå det problemet med en distans för mycket, skickade mitt moderkort fram och tillbaka till datorbutiken i onödan.

Men nu har jag lärt, mej, använd aldrig mer distanser än nödvändligt...

Vadå fler distanser? Satte du dom där det inte f-nns hål i moderkortet oxå eller?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL