December 1, 2006
Hmm, ska försöka förklara så tydligt som möjligt...
Kan börja med att tala om att mitt nätagg är ett Chieftech 560W, här är en bild på specen:
Har inga problem alls med funktion eller något sådant alls... Det är bara fläkten. Det står ju i deras spec att den ska vara tyst och för det mesta är den också det i ärlighetens namn.
Men ibland kommer det stunder då den börjar låta som bara den... Vet inte hur man ska förklara ljudet riktigt, men ungefär som om den varvar upp som bara den och samtidigt börjar den svagt svagt "hacka" eller hur man nu ska säga... Som om det vore något slags obalans i den som bara märks i mellanåt...
Det är lite olika hur ofta det kommer men det är alltid en eller flera gånger om dagen och kan hålla på i allt mellan kanske en kvart (om man har tur) upp till flera timmar....
Hoppas ni kan fattar min halvtaskiga förklaring nu... 😉
Någon som i så fall känner igen det här... Jag antar iaf att det är något slags fel på fläkten... Någon som vet om man kanske kan byta fläkten bara i nätagget? Har inte lust eller råd att byta hela, när det är som det ska för det mesta så är det väldigt tyst och bra...
Jag såg den klistrade tråden om nätagg (hade jag sett den tidigare hade jag nog inte valt Chieftech, men men) och där kollade jag länken hur man byter fläkt. Men är det så man måste göra alltså? Både tråden, länken till fläktbytet och nätagget de byter fläkt på kändes ganska gammal och ouppdaterad...
Hoppas någon kan komma med tips eller hjälp!!!
November 5, 2002
Jo. Det är i princip så fläktbytet går till. Nyare nätagg har ofta 120mm-fläkt istället, men tekniken bör vara densamma.
Byter man till en fläkt som har en sladd för varvtal så kan man ju bara klippa av den, om nätagget inte har motsvarande sladd vill säga.
Du har ingen garanti ekker så kvar så du kan få ett annat nätagg? så slipper ju du pilla 🙂
December 1, 2006
Inget annat man kan göra?
Hade liksom hoppats lite på att den fläkten också, precis som alla andra i datorn, skulle vara kopplad med en kontakt... Enkelt för eventuellt byte...
Det där pillet och böket med att klippa sladdar och hålla på att koppla och greja... Vet inte om det känns värt besväret riktigt, det är väldigt gränsfall iaf... Jag försöker nog kanske hellre vänja mig vid ljudet, merparten av tiden i alla fall, låter det det ju trots allt som det ska... dvs, ingenting i princip...
Och jo, visst har jag garanti... Men med bara en dator i min ägo vet jag inte om det är värt att skicka iväg den för det, egentligen, lilla lilla felet... Vem vet hur länge det dröjer innan jag får ett nytt... eller kanske samma tillbaka igen rent av...
November 5, 2002
Du behöver ju kanske inte byta fläkten på det sättet.
Förmodligen går det lika bra att bara klippa av sladdarna till den befintliga fläkten och plockar bort den. Ersättarfläktens sladdar drar du ut och kopplar till moderkortet. Då blir det ju mindre jobb.
Har sett i vissa nätagg jag pillat i att fläkten har haft kontakt och inte varit lödd, men det har oftast varit en annorlunda kontakt som jag inte kunnat ersätta.
December 1, 2006
Koppla till moderkoret? Du menar den "Power Fan"-Kontakten som den är kopplad till nu också antar jag? Ja, det är ju en tanke... Det borde väl fungera som det ska antar jag... 🙂
Kan man ha tur annars menar du, och den sitter med en kontakt i agget?
Ska det vara någon speciell fläkt man ska som är särkilt till nätagg, eller är det en "vanlig" fläkt vilken som helst (med rätt kontakt och storlek då givetvis)?
November 5, 2002
Det är bara att köra på i princip vilken 120mm fläkt som helst. 25mm tjock borde det nog va. Finns de på 35mm. De passar förmodligen inte. Du kan välja en tyst sak som blåser mindre (förmodligen tillräckligt) eller en som blåser mer. Kolla på dB-nivån som brukar vara angiven. Riktmärke kan även vara hur många mA den drar. Feta fläktar har normalt högre värden.
Om du har "tur" så sitter fläktsladden med en kontakt, men det är ju inte direkt svårare att knipsa av sladden om den är fastlödd. Om man knipsar kan det ju vara idé att sätta en bit krympslang eller tejpbit i den avklipsade änden så man inte riskerar få någon kortis innuti agget.
December 1, 2006
Självklart vill jag ju ha en tyst fläkt... 🙂
Men den måste väl samtidigt kyla ordentligt också förmodar jag... Hur kan man kolla, innan man köper den, att den kommer att kyla tillräckligt? Vet inte hur viktigt det är i nätagget eller vilka temeraturer man bör hålla sig under men mer eller mindre viktigt måste det ju vara eftersom de tillverkas med fläkt i... 🙄
2,5cm låter ju bra, det är väl de flesta fläktar... menar du att ju mer mA desto bättre fläkt eller ju högre mA desto mer blåser den (och därmed låter mer)?
Undrar om man kan hitta en bra som har blå led-belysning i... Skulle passa in bra i min burk... 😀
November 5, 2002
Klart du kan välja en fläkt med LEDs i. Det är väl alltid trevligt med ljus 🙂
Vad jag medade med mA är att en fläkt drar ström för att snurra. En fläkt som ska blåsa mer måste vara starkare och då drar den mer ström (Ampere).
Lite som att trimma en moppe. Den blir starkare men drar mer soppa.
Om jag vore du skulle jag ta första bästa 120mm fläkt med blå LEDs. Den blir säkert jättebra.
December 1, 2006
Okej, det låter ju bra... 🙂
Var bara en sak till jag tänkte på då... Den nya fläkten sätts väl dit med de gamla skruvarna? Du tror inte det blir något problem med vibrationer? Fast det borde det väl inte bli om man skruvar dit den ordentligt...
Och sitter hålen likadant på alla fläktar? Så man inte köper en och så matchar inte hålen....
Det var nog allt tror jag...
December 1, 2006
Hittade den här fläkten, den kan jag köpa rätt billigt i en affär här hemma:
http://www.thermaltake.com/pro.....e120-1.asp
Hur funkar det med en 4-pins-kontakt på fläkten när det är 3-pins på moderkortet? Förlorar jag den där "sensorn" då som reglerar hastigheten, jag vill ju inte ha den på maxfart (2000 varv) hela tiden...? Fläkten som sitter där nu snurrar ju på ca 1500 varv och det är ju tyst och fint... 77cm kabel räcker ju gott och väl annars... 🙂
November 5, 2002
Alla 120mm fläktar ska ha samma storlek och skruvhålskonfiguration. Om de följer standarden vill säga. Alla jag stött på har gjort det iallafall.
Så det ska gå bra att använda samma skruvar och så. Vad man kan tänka på är ju att vrida den så att kabeln kommer ut från fläkten på lämplig plats.
Jag skulle föredra en 3-pin kontakt framför en 4-pin molex. Skillnaden är att 4-pin molex ger 12V och jord till fläkten (2 kablar), och den 3-pin varianten som du sätter i moderkortet har 12V, jord och en varvtalssignal från fläkten som ger moderkortet information om varvtalet. Det är alltså ingen varvtalsstyrning från moderkortet.
Med program kan vissa moderkort reglera spänningen till fläkten (sänka 12V till tex 10V) för att på så sätt sänka varvtalet.
Det finns fläktar med inbyggda tempcensorer som självt reglerar varvtalet beroende av tempraturen. På så sätt behöver fläkten inte låta mer än nödvändigt.
Exempel på fläkt: http://www.arctic-cooling.com/......php?idx=6
Visserligen en 80mm-fläkt, men det borde finnas 120mm-fläktar tycker jag.
Annars skulle jag satsa på en med önskat varvtal.
Sen är det ju inte så himla jobbigt att skarva mellan gamla fläktkabeln och nya med en sockerbit.
Jag skulle kollat vad det var för typ av fläkt i nu. 2 eller 3kablar? Sen köpte en fläkt med lika många kablar och sen kapa kabeln och skarva. Orkar jag inte löda och köra med krympslang så skulle jag använt en sockerbit. På så sätt skulle jag inte riskera att pajja nätagget pga jag kunde glömt kontakten.
December 1, 2006
Jag kollade fläktkabeln som går ut från nätagget till Power Fan-kontakten (3-pins) på moderkortet och den sladden har bara två kablar... Har inte öppnat agget dock, så jag vet ju inte om den går direkt från fläkten eller om den kommer via en kontakt i nätagget och ut...
Men på två kablar, hur kan jag då ha varvtalsindikatorn som du nämnde? Innebär det att den inte har någon jord då, eller vad?
Hmm... Knepigare än jag trodde det här med att hitta en fläkt som passar... Har inte sett någon med den 3-pins-kontakten som passar på moderkortet... 🙁
March 14, 2001
3pins kontakten från nätagget som du kopplat till "power fan" har endast vartalssignal samt jord, strömmen får den från nätagget och den kabeln är troligen fastlödd på krestkortet.
Lättast för din del är att helt enkelt klippa av kabeln från nätagget och köra den nya fläkten på "power fan" från moderkortet..
December 1, 2006
Snorch wrote: 3pins kontakten från nätagget som du kopplat till "power fan" har endast vartalssignal samt jord, strömmen får den från nätagget och den kabeln är troligen fastlödd på krestkortet.
Lättast för din del är att helt enkelt klippa av kabeln från nätagget och köra den nya fläkten på "power fan" från moderkortet..
Jaja, kunde man ju räknat ut att den får ström från agget direkt... 🙄
Instämmer också i att det nog verkar enklast att bara klippa den kabeln och dra ut fläkten till MB:t direkt.... Ska bara försöka hitta en fläkt som kyler tillräckligt men också är tyst... 😀
Men då är väl det bästa om man kan hitta en med alla tre kablarna, ström, varvtalsindikator och jord, antar jag?
December 1, 2006
Ja, det kommer nog bli en kontroller så småningom, verkar förbannat smidigt... 🙂
Men det är förbannat vad svårt det ska vara att hitta fläktar med 3pins-kontakt då... hittar ju bara med 4pins-molex hela tiden... 🙁
Du vet inget ställe, på rak arm, som man kanske kan hitta det på?
November 5, 2002
Denna verkar helt ok tycker jag.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed
De fläktar du kör in i moderkortet (3-pin) kan du oftast styra med program, tex speedfan.
December 1, 2006
Vad tror ni om denna jag hittade till slut:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=51137
Den borde ju funka bra tycker jag... kollar man på tillverkarens hemsida så har den ju 3pins-kontakt för varvtalsindikator och kontroll, så det verkar ju tom som om man kan reglera hastigheten i viss mån. Och iaf enligt tillverkaren så ska den ju vara tyst också vad det verkar... OCH den har blå LED-belysning också (som var så j-a svår att hitta)... 😀
[EDIT]: Här är en som nog låter bättre ändå, eller vad tycker ni:
http://www.thermaltake.com/product/dcfan/ledfan/perfectlight/blueeye/blueeye-1.asp
Den har ju olika varianter för hastighetskontrollering och har ju bättre min/max-varv... men samtidigt är den nog väldigt högljudd vid maxvarv (vid 55grader)... Någon av er som vet hur varmt ett "normalt" nätagg blir ungefär?
Ser dock ut som att den har en sån där liten 4pins-kontakt till MB:t... Funkar det att sätta på den 3pins Power Fan-kontakten? Och hur blir det då med varvtalsindikatorn?
1 Guest(s)