Knas med nätaggs-fläkten...|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Knas med nätaggs-fläkten...
LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1129343
April 6, 2007 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller nog med dig tror jag... Men apropå styrningen, inte måste det väl vara SpeedFan... Borde det inte funka med typ EasyTune 5 som jag har till min CPU-fläkt? Kan man förresten styra fläkten om man kopplar den på Power Fan-kontakten?

Skit bara att det är beställningsvara... Har haft problem förut med Webbhallen, grejer dom har som beställningsvara kan dra ut väääldigt på tiden... 🙁

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1129353
April 7, 2007 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Nej det måste inte vara speedfan. Finns andra program, exempelvis det du nämde. Alla fläktkontakter på moderkortet borde gå att styra tycker jag. har inte varit med om att bara en har gått att styra.

Relaxia
Member
Medlem
1129355
April 7, 2007 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Tog mig tid att lite runt lite med 🙂

Denna kan ju låta en del, men även blåsa då. Tystare när man reglerar ner, men det dröjjer ju iof lite innan programmet kommit igång.
http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010100732

Denna låter ju inte lika mycket, och kan även bli tystare.
https://www.datorbutiken.com/h.....EVDB120LED
Eller http://www.gtek.se/index.php?m.....7a41746c2b

Denna Låter ännu mindre och ser rätt cool ut enligt min åsikt. 🙂
http://www.gtek.se/index.php?m.....7a41746c2b

Någon av dessa borde väl gillas 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1129356
April 7, 2007 - 7:27 am
sp_Permalink sp_Print

Brukar vara CPU och chipset (NB/SB) som går att styra i normala fall..
Stödjer moderkortet fläktstyrning har du nog det i bioset också, så ställa då in det där istället då fläkten i nätagget knappast är något du kommer ändra på som man ibland kan behöva för cpu-fläkten..

http://www.gtek.se måste du väl andå hitta en fläkt som passar av alla dem har?

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129369
April 7, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Som Snorch sa så verkar det bara gå att styra CPU och NB... åtminstone med EasyTune5 som följer med MB:t, och det finns inget annat i BIOS heller... Där ser man, då är ju den Sunbeam jag länkade till förut ganska onödig, om den stödjer två hastigheter som man inte kan ändra mellan...

Men den Aerocool Turbine-fläkten på Gtek verkar ju helt ok... Men räcker 950 RPM för att kyla tillräckligt alltså? Det låter väldigt lite när alla andra man kollat på ligger från 1200-2000 RPM...

[EDIT]: Var det förresten någon av er som har någon koll på hur varmt det blir i ett "normal-agg"? Blir det inte SÅ varmt kan man ju ta den Thermaltake jag länkade ovan, som hade en tempsensor-styrning... Men vid 55 grader går den ju enligt specen i 4800 RPM/48,5 dB... Lite VÄL mycket... 🙂

Relaxia
Member
Medlem
1129378
April 7, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hur varmt det blir beror på hur mycket du tar ut. Har du komponenter som drar mycket ström blir nätagget varmt.
Ett riktmärke kan vara om du har komponenter där det rekommenderas en viss effekt på nätagget. Oftast gäller det kraftfullare grafikkort.

Med den specen i din signatur skulle jag säga att aerocool-fläkten räcker.

Sen tror jag att den fläkten blåser lite mer i 950rpm än andra fläktar med mer traditionellt utförande vid samma rpm. Du kan ju även titta på dB-nivån för att få en uppfattning om luftflöde. Sen uppges ju ofta en enhet för luftflödet med, CFM.

Revoltec-fläkten: 49,21CFM / 22,5dBa / 1200RPM
Aerocool-fläkten: 37,44CFM / 19,66dBa / 950RPM

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129380
April 7, 2007 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kollade på baksidan av burken vid nätaggets ventilation med en vanlig termometer och den visade 36 grader... Är väl säkerligen dels lite varmare inuti agget och dels är det väl ingen vidare tillförlitlig metod, men man får ju något slags riktmärke iaf... Jag trodde faktiskt att det skulle vara betydligt mer, och det är ju som sagt säkerligen åtminstone några grader varmare i agget, men jag trodde nog det skulle vara varmare ändå... 🙂

Men men... Nu har jag nog ganska bra hum om vad som behövs, och det är ju (som du sa i början) i princip bara att ta en man gillar... Så jag ska bara kolla om jag hittar ett bra pris någonstans...

Ni ska ha stort tack för er hjälp i mitt letande!! 😀

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129430
April 7, 2007 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, en liten fråga till blev det visst... 😉

Det lutar nog till sist åt Sunbeam-fläkten i länken ovan... Det jag undrar är: Den har ju tydligen två hastighetslägen man kan skifta mellan (1200/1800 RPM). Om det nu inte går att reglera hastigheten i Power Fan-kontakten på MB:t, går det att koppla in den i Sys Fan-kontakten istället? Funkar den som den ska där också? För där borde man ju kunna styra hastigheten...

[EDIT]: Nej f-n... Glöm det, kom just på att Sys Fan-kontakten är ju 4-pins... skit samma, får väl kolla innan jag stänger vilken av hastigheterna som verkar lämplig... 🙄

Relaxia
Member
Medlem
1129442
April 7, 2007 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas det går bra för dig.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129450
April 7, 2007 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, det ska nog gå bra... Har bestämt att det blir den. Beställer den i helgen från easygamer, så är det bara att vänta till den kommer...

Tack för hjälpen!! 😀

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129687
April 9, 2007 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Börjar vackla lite nu... 🙄

Kikade i MB-manualen och såg att Sys Fan-kontakten (4pins) har stöd för hastighetskontroll. Så nu börjar jag fundera på om jag inte iaf ska försöka hitta en 4pins-fläkt med blå LED-belysning och som man kan kontrollera hastigheten på, det kan ju vara bra så kan man ju få den så tyst som möjligt iaf... 🙂

Frågan är väl bara om det går att hitta, de fläktar jag sett innan med 4pins-kontakt står det ju inte om det är MB-kontakt eller Molex-kontakt på... Äsch, är det ens värt besväret att kolla egentligen...? 😕

Relaxia
Member
Medlem
1129691
April 9, 2007 - 2:00 am
sp_Permalink sp_Print

Men du. Hur ser det ut innuti agget? Är det där en 3-delad (12V/RPM/GND) eller bara 2-delad (12V/GND) kabel?
Jag skulle kollat innuti och bytt där. Möjligt att det är enklare att bara fimpa befintlig kabel, byta fläkten och dra ut den nya kabeln snyggt, men jag skulle bytt fläkten och kopplat in nya fläktens kablar på gamla kablar med sockerbit. På så sätt behåller du funktionen med den fläktkabel som idag kommer ut från nätagget.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129726
April 9, 2007 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, men det är just det... Den kabeln som kommer från nätagget och går till Power Fan på MB:t har bara två kablar... Och som sagt så stödjer ju inte Power Fan-kontakten hastighets-kontrollering... Det var ju den funktionen jag ev var ute efter för att få möjligheten att styra upp hastigheten så att det blir så tyst som möjligt men att man inte tappar för mycket i kylningen... 🙂

Relaxia
Member
Medlem
1129766
April 9, 2007 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok. Då missuppfattade jag. Då är det ju bara att fimpa fläktkabeln i nätagget och dra ut nya fläktkabeln. Så som nämnts tidigare.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129767
April 9, 2007 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, precis... Fast som jag sa, Power Fan-kontakten stöder inte kontroll av hastigheten. Då måste jag koppla till System Fan-kontakten, som HAR stöd för hastighets-styrning... Men då måste jag ha en fläkt som har en liten 4pins-kontakt till moderkortet...

Jag bara funderar på om det går att hitta det... Alla 4pins-fläktar jag såg när jag kollade runt sist har ju inte specat om det är 4pins-molex eller en 4pins-kontakt till MB:t...

Relaxia
Member
Medlem
1129772
April 9, 2007 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahaa, du menar så. Har faktiskt aldrig bekantat mig med de nyare 4-pin kontakterna till mobo. Har en på en CPU-kylare här, men har inget mobo med sådan kontakt. Vad den fjärde är till för vet jag inte.

Nu har jag googlat lite och det ser ut att ha med kontroll av kraftfullare fläktmotorer att göra. PWM, Pulse Width Modulation.
Lite länkar om saken:
http://www.formfactors.org/dev.....Public.pdf

Lite hur du kopplar om du inte har 3-pin eller 4-pin.
http://www.intel.com/support/m.....012074.htm

Som jag uppfattar det så är det bara att köra på vanlig 3-pin.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129803
April 9, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

På de sidor du har länkat till, och i min MB-manual, står det dock att den fjärden pinnen är för kontroll av hastighet.... Så här står det:

pin 1: jord
pin 2: 12V
pin 3: monitor
pin 4: kontroll <---!!

Relaxia
Member
Medlem
1129830
April 9, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Korrekt.
Det finns 2 sätt att styra hastigheten på fläkten.

Det gamla hederliga sättet är att sänka spänningen.
Kan moderkortet styra spänningen kan det oxå reglera hastigheten. Ett exempel på reglering är följande scenario.
I processorn finns en tempratursensor. I fläkten finns en varvtalssensor. På moderkortet finns elektronik för att justera utspäningen för fläkten. Programvara i tex bios kan justera spänningen beroende på tempraturen.
En nackdel med det systemet är att går man ner för lågt i spänning stannar fläkten helt.

Det finns fancontrollers som hanterar fläktstyrningen på lite olika sätt. Antingen med ett varierbart motstånd som sänker spänningen, eller om man istället pulserar ut full spännnig.
Med PWM (Pulse Width Modulation) menas att man pulserar ut full spänning, och beroende på hur länge det är full spänning mot ingen spänning går fläkten olika fort.
Säg att pulserna sker med 1s intervall, 1Hz. Om full spänning är på hela tiden går fläkten i full speed. Men om man sänker tiden för full spänning till 0,8s och då har ingen spänning i 0,2s så kommer fläkten att snurra saktare. Medelspänningen har sänkts. Och om tiden sänks ytterligare till 0,4s för full spänning och då 0,6s för ingen spännig sänks medelspänningen ytterligare och fläkten snurrar ännu saktare.
Nu sker ju det hela i mer än 1Hz, men det är principen, och vinsten är att du kan hålla ett saktare varvtal än mot det första modellen.

DET är vad den 4e kontakten är till för. Styra pulserna.

I ditt fall behövs det inte utan du klarar dig bra med de vanliga 3 pinsen. Kan moderkortes utgång justera sin utspänning kan du sänka varvtalet.

De flesta 12V fläktar går även i 5V, saktare då, men det går, så det är inte alltid som det finns behov av en PWM-lösning, men det är ju aldrig fel 🙂

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1129838
April 9, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant läsning... 🙂

Men den här Sunbeam-fläkten t ex:

http://www.webhallen.com/prod......p?id=51137

Hur styr jag hastigheten med den då? Den går ju på 3pins-kontakt, den saknar alltså den 4 pinnen som ju är för styrning av hastighet...

Det står ju i fläktens spec (om du läser på deras hemsida: http://www.sunbeamtech.com/index-2.html ) att den har kontrollerbar hastighet mellan 1200 och 1800 varv... Men den har ju bara 3pins-kontakt så hur f-n ska man styra den då? 🙄

Relaxia
Member
Medlem
1129847
April 10, 2007 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

Nej. Det står inte 1200-1800rpm, det gällde för olika fläktar. 1800rpm gäller för 80mm-fläkten och 1200rpm för 120mm-fläkten.

Den fläkten styr du på det första sättet, alltså genom spänningssänkning. De flesta fläktar styrs på det sättet idag.
Vad som krävs från moderkortet är att kunna sänka spänningen till fläkten. De flesta har stöd för det. Då kan du med tex speedfan justera hastigheten/spänningen.
Annars är det en fankontroller som gäller, eller om du skulle koppla in ett fast eller varierbart motstånd för att manuellt kunna sänka spänningen.
Pulsviddsmodulering har funnint länge på olika fankontrollers, men är tämligen nyligen implementerat på moderkort. Det krävs då att både moderkrot och fläkt har den 4e pinnen.

Skillnaden!
Styrning 3-pin sänker totalspänningen. Den kan sänkas långt ner, men tillslut stannar fläkten pga för låg spänning.

Styrning PWM sänker medelspäningen. Den kan sänkas lägre då fläkten får pulser av 12V.

Som det stog i en av länkarna så är systemet bakåtkompatibelt så att man behöver inte ha 3-3pin eller 4-4pin utan 3-4pin och 4-3pin fungerar med. Det handlar endast om hur man kan justera spänning/speed.

För att återkomma till ditt fall så borde du kunna koppla in din 3-pin fläkt på moderkortets 4-pin och kunna justera hastigheten med programvara.

Alltså: Justera med spänningssänkning eller pulsviddsmodulering (sänka medelspänningen).
I ditt fall väljer du spänningssänkning när du kopplar in 3-pin.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL