June 20, 2007
Jag ska inom en snart framtid köpa mig en ny dator. Till denna ska jag naturligtvis skaffa mig nya SATA2-diskar.
Det jag däremot undrar är huruvuda jag även i denna nya burk kan stoppa in en av mina gamla hårddiskar? Jag tror att det är en PATA (den använder sig i alla fall av den jättebreda kabeln till moderkortet).
Jag har försökt att titta lite grann på eventulla moderkort som jag kan tänka mig att köpa och där verkar det som att det i alla fall finns ingångar för båda typerna, t ex. Asus PB5 P965.
Om de nu går att koppla in till moderkortet, funkar de tillsammans eller är det bättre att satsa på helt nya SATA2-diskar?
Tacksam för svar!
January 8, 2003
Det brukar bara vara en IDE kanal på nya mobos så man får välja mellan hd och cdrom eller ha hdn ovanpå cdromen om man ska använda dom samtidigt. Brukar gå ett tag men tankar man över filer mellan hårddiskarna brukar den bli överhettad om man inte har en fläkt riktad mot den.
Nya sata 2 diskar är sjukt mycket snabbare på allt än gamla ide. Märkte en enorm skillnad mellan min gamla WD 1200JB och mina nya Samsung T-166. Så ett tips är att köpa en sata 2 disk å sen installera win på den, så kommer datorn vara snabbare än om du lägger in det på den gamla disken.
1 Guest(s)