Kombinera gamla och nya diskar?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kombinera gamla och nya diskar?
fogy
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 20, 2007 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska inom en snart framtid köpa mig en ny dator. Till denna ska jag naturligtvis skaffa mig nya SATA2-diskar.
Det jag däremot undrar är huruvuda jag även i denna nya burk kan stoppa in en av mina gamla hårddiskar? Jag tror att det är en PATA (den använder sig i alla fall av den jättebreda kabeln till moderkortet).
Jag har försökt att titta lite grann på eventulla moderkort som jag kan tänka mig att köpa och där verkar det som att det i alla fall finns ingångar för båda typerna, t ex. Asus PB5 P965.
Om de nu går att koppla in till moderkortet, funkar de tillsammans eller är det bättre att satsa på helt nya SATA2-diskar?

Tacksam för svar!

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1143661
June 20, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det skall väl fungera för än är dom inte ute i det stora hela.

Själv kör jag med en PATA 40GB + en SATA 200GB och jag vet inte om det finns någon moderkortstillverkare som lämnat PATA diskarna.

MVH Jonas.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1143673
June 20, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det brukar bara vara en IDE kanal på nya mobos så man får välja mellan hd och cdrom eller ha hdn ovanpå cdromen om man ska använda dom samtidigt. Brukar gå ett tag men tankar man över filer mellan hårddiskarna brukar den bli överhettad om man inte har en fläkt riktad mot den.
Nya sata 2 diskar är sjukt mycket snabbare på allt än gamla ide. Märkte en enorm skillnad mellan min gamla WD 1200JB och mina nya Samsung T-166. Så ett tips är att köpa en sata 2 disk å sen installera win på den, så kommer datorn vara snabbare än om du lägger in det på den gamla disken.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1144064
June 22, 2007 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ha alltid OS (operativ) på den snabbaste disken!! ha dina bilder mm. på en stor disk sedan...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 378
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL