November 27, 2006
Hejsan jag är ny här på nordichardware, men har iallfall börjat intressera mig för datorer och bestämt mig för att bygga en egen nu efter jul 😀 . Så jag undrar är det några komponenter som jag bör byta ut/ ta bort/ eller lägga till? Passar alla komponenter bra tillsammans. Kommentera och säg vad ni tycker.
OBSHar en budget på 13 000kr, +- 500 hade tänkt mig något liknande
Apevia X-Plorer, Svart med Fönster, 2x80mm, Blå LED-Fläktar
Hiper Nätaggregat ATX 580W Svart, 18dB,120mm Fläkt,4xSATA,2XPCI-E,20/24pin
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
ABIT AB9, P965, Socket-775, GbLAN, ATX, 6xSATAII, DDR2, Firewire, PCI-Ex16
Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPMSony DVD-brännare AWG170AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW/DVD-R/-RW/RAM(Dual Layer
(runda slängar 13000kr)
Allt finns på komplett där jag tänkte inhandla allt.
November 4, 2001
Välkommen!
Komponenterna ser bra ut men jag hade absolut väntat tills efter nyår med att skaffa en ny dator. I februari kommer R600 (Atis nya grafikkort med DirectX10 stöd) som blir en direkt konkurrent till nvidias 8800GTX/GTS. Då kommer även priserna ha sjunkit en del samt att Windows Vista lanseras då (krav för att kunna nyttja directx10)
Om du nu måste ha en dator på en gång så ser din config helt okey ut. Kanske att du skulle ta ett lite vassare chassi med bättre kylningsmöjligheter.
February 12, 2003
Kan ju säga att jag hade kastat både chassi och nätagg så långt jag orkade, chassit är budget så det skriker om det och plastigt värre, och Hipers nätagg har en tendens att ge upp lite slumpmässigt... Resten ser riktigt bra ut, även om jag kanske hade försökt få fatt på ett par Geil-minnen istället.
February 1, 2003
Nasmer wrote: okej men vilket/vilka chassi kan ni rekommendera, med bra kylning och som ser bra ut osv..?
CM Stacker 830/830 Evolution, grymt snyggt(snyggaste stackern utan tvekan), mycket väl genomtänkt kontruktion med mycket bra kylmöjligheter och rymmer dom bästa kylarna i form av TT120 och ligan samt är mycket customiserbart.
Som om inte detta var nog så ryms 2x8800GTX trotts längsmonterade hdds precis bakom kortet.
Enda nackdelen är priset på runt 2000kr+, men har man råd är det värt varenda krona.
Skulle sen absolut lägga 300-400kr på en TT BT då den är en mycket bra kylare för dom pengarna.
February 12, 2003
gamer wrote: CM Stacker 830/830 Evolution, grymt snyggt(snyggaste stackern utan tvekan), mycket väl genomtänkt kontruktion med mycket bra kylmöjligheter och rymmer dom bästa kylarna i form av TT120 och ligan samt är mycket customiserbart.
För det första: utseende är, har alltid varit, och kommer alltid att förbli en smaksak.
För det andra: Ska han köpa dator för 13k, så är det nog enklast om inte chassit kostar 3000:-.
För det tredje: Thermaltake gör okej kylare, men inte mycket mer. Vill man ha seriöst bra kylning ska man titta närmare på Scythe/Noctua.
Jag skulle rekommendera Coolermasters chassin rent överlag, även om jag knappast skulle bränna några fantasisummor på ett Stacker 830, CM har genomgående mycket hög kvalité på sina chassin.
Vad gäller nätagg, slår jag ett slag för Enermax Liberty 500W eller NesteQ ASM 520W, där det senare är semi-passivt, fläkten går bara när det _verkligen_ behövs.
February 1, 2003
Mean Machine wrote: Ska han köpa dator för 13k, så är det nog enklast om inte chassit kostar 3000:-.
Som jag skev fanns det en nackdel med detta och det råkar vara den "lilla" detaljen priset på runt 2000kr. Men med detta behöver man inte byta på ett bra tag då det rymms mycket i det utan att det blir trångt framförallt morgondagens grafikkort.
Sen frågade ju trådskaparen vilket jag/du/andra tyckte såg bra ut och jag gav min åsikt och dess fördelar som jag anser över andra chassin.
Sen får man ju som oftast vad man betalar för och snålheten brukar bedra visheten i slutändan i många fall.
Mean Machine wrote: Thermaltake gör okej kylare, men inte mycket mer. Vill man ha seriöst bra kylning ska man titta närmare på Scythe/Noctua.
Tycker detta säger att den är mer än OK.
Sen har ju TT BT den enorma fördelen att den blåser mot moderkortet och kyler dess komponenter istf. parallellt med det.
[Image Can Not Be Found]
February 12, 2003
gamer wrote: Sen får man ju som oftast vad man betalar för och snålheten brukar bedra visheten i slutändan i många fall.
Det håller jag helt och fullt med om, men jag tycker att man många gånger får ett chassi för runt 1000-1500:- som är fullt tillräckligt kvalitativt, även om jag själv har ett Stacker.
gamer wrote: Tycker detta säger att den är mer än OK.
Sen har ju TT BT den enorma fördelen att den blåser mot moderkortet och kyler dess komponenter istf. parallellt med det.
Visst blåser den mot moderkortet, men det ska blåsas igenom en massa fins och värmas upp innan, och då blir det ju i princip varmluft som blåses på mobot, och inte speciellt mycket heller.
Den där grafen har jag väldigt svårt att svälja för övrigt, men det är iofs min personliga åsikt. 😉
June 7, 2005
Jag använder chassit Thermaltake Soprano och mina värme-nivåer är generellt sätt väldigt låga inklusive moderkort, hårddiskar, grafik-kort och CPU-temperaturer.
July 21, 2006
Har detta själv, ganska så tyst är det, hyfsad kylning, största problemet är nog att själva installationen är så krånglig.
http://www.antec.com/ec/produc.....odID=81802
Ifall du tänker köpa detta, så tycker jag att du isf skaffar en fläkt med bra luftflöde att ha i fronten högst uppe i chassit.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=325214
Tyvärr är det ju en aning dyrare än vad du tänkt dig, men har du tur så hittar du ngn annan butik som säljer det billigare. Men som sagt, man får vad man betalar för.
Angående placering av stora grafikkort i det chassit så borde det inte vara några problem, tror jag åtminstone men nu minns jag inte hur mkt rum som finns inne i lådan heller, tyvärr.
February 17, 2004
Nasmer wrote: Som det känns nu får inte chassit kosta mer än ungefär 1200kr (om nån undrar)
Var noga med att kolla dimensionerna på chassit, och då menar jag inuti. Det ska vara gott om plats för en massa sladdar, mobo, graffe etc. Ett bra ex på dåligt med utrymme är: Arctic Cooling Silentium T2, 350W. ruggigt dåligt med utrymme, blev nästan galen när jag skulle skruva ihop brorsans dator. Så kolla in AC T2:ans dimensioner och jämför.
/Dani
January 4, 2005
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=326763 med ett bra nätagg funkar fint.
November 27, 2006
någon som vet nåt om detta chassi http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=318687 ?
May 23, 2006
Nasmer wrote: någon som vet nåt om detta chassi http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=318687 ?
Verkar bra. själv har jag tittat på det här:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=318093
1x250mm o 2st 120mm fläktar. verkar trevligt. Är det nån som har testat detta? Omdömena verkar bra iaf
February 12, 2003
Vad ni än gör, köp aldrig ett Raidmax. Man får riktigt fina snitt i fingrarna av att skruva i dem... Coolermaster är som brukligt riktigt bra skit, Aplus låter ganska mycket som nånting som gärna agerar rakblad åt dig med.
Jag hade utan tvekan kört på Coolermaster, kvalité rakt igenom, dessutom tycker jag Mystique är rätt cool. 🙂
January 4, 2005
Mean Machine wrote: Vad ni än gör, köp aldrig ett Raidmax. Man får riktigt fina snitt i fingrarna av att skruva i dem... Coolermaster är som brukligt riktigt bra skit, Aplus låter ganska mycket som nånting som gärna agerar rakblad åt dig med.
Jag hade utan tvekan kört på Coolermaster, kvalité rakt igenom, dessutom tycker jag Mystique är rätt cool. 🙂
den raid max chassit fick kickass hos 3dgameman.
http://www.3dgameman.com/conte.....w/4286/48/
"Raidmax really did an excellent job designing this case. It's affordable, looks great, and has lots of features. One of the things that really stands out is the way the side panels open for easy access to the inside of the case. Both the left and right side panels swing down or can be removed. It has plenty of fans, drive bays, and even comes with a large window. A fantastic product for the cost conscious gamer! Watch the Video to find out more..." ~3dGameMan.com
3 Guest(s)