Kommer inte åt hårddisken :(|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kommer inte åt hårddisken :(
bozze4evigt
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2007 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Har köpt ny dator och ny hårddisk så jag dunkade ihop grejerna idag.

Tidigare hade jag en Seagate 160gb med alla grejer på som jag håller kärt. När jag fick hem den nya seagaten på 320gb så la jag över allt till den.

Sen starta jag upp nya datorn med min Raptor disk som operativsystemet låg på. Allt funkade bra och det var dags att formatera.

Efter formateringen när allt är klart och jag går in i utforskaren så heter min 320gb "Lokal Disk" och jag kan inte komma åt den. När jag ska utforska står det Disketten i enhet D är inte formaterad. Vill du formatera den nu? Kapaciteten är bara på 128gb ska tilläggas.

Vad gör jag? Jag måste verkligen få tillgång till allt material på hårddisken. Men vad är det som har gått snett egentligen?

edit:

Efter att ha installerat SP2 på Win XP så kan jag nu iaf se alla 320gb, men jag kommer fortfarande inte åt disken. I diskhanteraren så finns 128gb som felfri, men resterande 170gb är inte allokerat.

Har läst att man ev. kan formatera och sen köra typ Getdataback för att få tillbaka infon men det känns jobbigt att formatera om man inte vet om det kommer fungera eller inte

Behöver hjälp

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1145898
July 3, 2007 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ser allt korrekt ut i bios då?

bozze4evigt
Medlem
1145931
July 3, 2007 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Ser allt korrekt ut i bios då?

Ja det tror jag, iaf av vad jag minns. Skulle kollat nu om de intevore för att jag kör nån recoverygrejs jag fick tips om.

Om hårddisken hade varit hel, på 320gb så hade jag kanske provat att formatera den för att sedan recover data på den formaterade hårddisken, för det går vet jag. Men eftersom den är uppdelad i två partitioner, eftersom windows till en början bara kunde läsa 128gb, så har jag 170gb som inte är allokerat, och vet då inte om det funkar att formatera och sen recover eftersom hårddisken blivit splittad..

fribbe
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1145961
July 3, 2007 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Använder du SP1 eller SP2?

bozze4evigt
Medlem
1145966
July 3, 2007 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

fribbe wrote: Använder du SP1 eller SP2?

SP2..

Snart formaterar jag skiten så får det gå som det går...!! 🙁

I utforskaren om jag formaterar där så är det 128gb som formateras
Kollar jag i diskhanteraren så finns där 128gb och ytterligare 170gb som inte är allokerat som jag kan skapa en partition av.
Om jag formaterar i Partition Magic 8 så verkar det som den kommer formatera alla 320gb.

Vilket alternativ tar man?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1145967
July 3, 2007 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print
bozze4evigt
Medlem
1145975
July 3, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Läs här:

https://www.nordichardware.se/.....71512.html

Tack, men jag har ju redan aktiverat det där, med hjälp av SP2. Hårddisken syns nu som 320gb totalt. Men eftersom jag startade hårddisken innan windows hade stöd för stora hårddiskar så delade den min hårddisk av sig själv, där ena halvan blev 128gb (vilket är max) och efter att jag la in stödet för stora hårddiskar så är den andra halvan på 170gb men den finns inte som enhet än, för den är inte partionerad.

Så frågan är om jag ska partionera först, formatera sen. Eller ska jag formatera först och se vad som händer. Får inte bli av med innehållet på hårddisken 🙁

edit:

Min hårddisk har filsystemet RAW vilket gör att jag inte kommer åt den. För att komma åt den måste jag göra den till NTFS och formatera, men jag är rädd att jag inte kan få tillbaka filerna med recoveryprogram,och då är jag screwed.

Sen eftersom min hårddisk har blivit i två delar av sig själv (en på 128 och en på 170gb) så är jag rädd att det har förstört så att jag inte kan komma åt filerna som finns men inte syns. Hade det bara varit en enda stor hårddisk så hade jag formaterat och sen kört recovery för då vet jag att filerna är orörda eftersom inget är skrivit till disken.

Jag behöver hjälp som fan 🙁 Tjejen är inte glad på mig.....

Sebbe
Member
Medlem
1145978
July 3, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som har hänt är att du helt enkelt har skapat en partition på 127 gb, den resterarande delen är opartionerad.

Det enklaste är att skapa ytterligare en partiton på det opartionerade delen. Är det så att du utan problem kan nå filerna på partitionen så är det helt ofarligt då den första partitionen kommer att bli oröd.

Resultatet blir att hårddisken helt enkelt har 2 partitioner. En rekomendation är att du skapar en primär partition.

Ett annat alternativ är att expandera partitionen med tex partition magic 8 till 320 GB. Detta kan göras utan att innehållet förstörs.

Ytterligare ett alternativ är att du kopierar ut innehållet till en annan hårddisk eller media och sedan skapar om partitionen från början. Detta kräver dock att du har en fullständig backup av disken då du annars förlorar innehållet.

bozze4evigt
Medlem
1145982
July 3, 2007 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Det som har hänt är att du helt enkelt har skapat en partition på 127 gb, den resterarande delen är opartionerad.

Det enklaste är att skapa ytterligare en partiton på det opartionerade delen. Är det så att du utan problem kan nå filerna på partitionen så är det helt ofarligt då den första partitionen kommer att bli oröd.

Resultatet blir att hårddisken helt enkelt har 2 partitioner. En rekomendation är att du skapar en primär partition.

Ett annat alternativ är att expandera partitionen med tex partition magic 8 till 320 GB. Detta kan göras utan att innehållet förstörs.

Ytterligare ett alternativ är att du kopierar ut innehållet till en annan hårddisk eller media och sedan skapar om partitionen från början. Detta kräver dock att du har en fullständig backup av disken då du annars förlorar innehållet.

Nu har jag gjort en partition och logisk enhet av det utrymmet som inte var allokerat. Så nu har jag en D: på 128gb och en F: på 170gb.

Båda är av typen RAW och jag kommer inte åt dem. Jag kan heller inte "merge" dom i Partition Magic. Vad gör jag nu?

Sebbe
Member
Medlem
1145985
July 3, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Formaterade du den nya partitionen?

bozze4evigt
Medlem
1145986
July 3, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Formaterade du den nya partitionen?

Nej har inte vågat formatera än... Sitter och försöker recovra lite filer.

Ska jag formatera? Och isf vilken partion av dem, 128 eller 170gb?

Sebbe
Member
Medlem
1145988
July 3, 2007 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte du skall röra disken, verkar som om diskens verkliga storlek och den logiska storleken är olika, detta gör att informationen inte går att läsa.

Jag har specialprogram och skullle kunna lösa ut informationen med specialprogramvara och om möjligt återskapa partitionera.

Det kan även vara så att du har gjort en falsk installation vilket innebar att filerna aldrig skrevs in vid överföringen eller att det blev ren rapparkalja av innehålllet.

Har du möjlighet att läsa den gamla disken på 160 GB? isf är det lätt att återskapa innehållet.

Är det så att du har överfört den 160GB stora disken med en form av image-program så har partitionen förmodligen blivit trunkerad vid överföringen och avklippt vid 127GB. Då är det förmodligen så att det kan gå att återskapa den genom att manuellt skapa en 160GB stor partiiton, men dettta kräver att man redigerar partitiontabellen för hand.

Så länge du inte rör partitionen så händer inget med informationen.
Vet du att du använde mindre än 127 GB på 160GB disken så är chansen ganska säker.

bozze4evigt
Medlem
1145990
July 3, 2007 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Tycker inte du skall röra disken, verkar som om diskens verkliga storlek och den logiska storleken är olika, detta gör att informationen inte går att läsa.

Jag har specialprogram och skullle kunna lösa ut informationen med specialprogramvara och om möjligt återskapa partitionera.

Det kan även vara så att du har gjort en falsk installation vilket innebar att filerna aldrig skrevs in vid överföringen eller att det blev ren rapparkalja av innehålllet.

Har du möjlighet att läsa den gamla disken på 160 GB? isf är det lätt att återskapa innehållet.

Är det så att du har överfört den 160GB stora disken med en form av image-program så har partitionen förmodligen blivit trunkerad vid överföringen och avklippt vid 127GB. Då är det förmodligen så att det kan gå att återskapa den genom att manuellt skapa en 160GB stor partiiton, men dettta kräver att man redigerar partitiontabellen för hand.

Så länge du inte rör partitionen så händer inget med informationen.
Vet du att du använde mindre än 127 GB på 160GB disken så är chansen ganska säker.

Ett stort tack till att du hjälper mig!

Men just nu sitter jag med File Scavenger och söker efter filformat, typ JPG och sådant jag vill spara i förstahand. Den hittar en hel del och jag har lyckats att spara vissa saker.

Men även om detta sättet fungerar, så är det ju ingen garanti att jag verkligen får med allt. Därför skulle jag bara vilja att hårddisken var precis som vanligt.

När jag kopierade ifrån 160gb så använde jag bara drag-släpp i utforskaren. Minns inte hur mycket det var men det tog strax över 60minuter. Den 160gb har jag formaterat, partionerat upp och installerat om windows på så den har jag inga förhoppningar om att få tillbaka information ifrån.

Men det verkar ju som informationen finns på min 320gb iaf eftersom jag hittar mycket med File Scavenger.

Hade min hårddisk hållit sig till en partition på 320gb så hade jag kunnat tänka mig att jag kunde rädda 100% av innehållet, men jag vet inte om klyvningen av hårddisken har påverkat informationen/datan på den. Hur vet jag om min data ligger på 128gb eller 170gb?

Sebbe
Member
Medlem
1145995
July 3, 2007 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Antar att ditt program kan skanna båda partitionerna.

Ett alternativ efter det att du räddat det som räddas kan så skulle du kunna prova om partiton magic kan hitta gamla partitioner på en opartionerad disk.

Därefter så skulle du kunna använda filräddarprogrammet till att söka av den opartionerade disken då hela disken kan sökas av. Om du då behöver en partition på disken så skall du skapa en partition på 320GB och sedan söker efter filer. Det som är viktigt är att du skapar en oformaterad eller att disken bara snabbformateras.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1146134
July 4, 2007 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är antagligen för det där dj.vla dynamiska formatet, det är lika förrädiskt varje gång man flyttar till en ny intallation, tag alltid för vana att se till att du använder standard, såvida du inte måste köra RAID 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 243
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL