August 23, 2007
Jag tänkte sätta ihop en kompakt workstation med xeon x3360 och Intels moderkort DG45ID. Men när jag nu sitter och läser runt lite så verkar det som att det är några som har problem med att få igång q9550 på DG45ID. DG45ID stödjer officiellt både q9550 och xeon x3360 så det borde inte vara några problem. Även q9650 ska fungera. Är det någon här som har erfarenhet av denna kombination?
Jag fastnade för Intel DG45ID eftersom det är mATX och har ett gma-chip. Mer grafikprestanda än så behöver jag inte samt att det finns öppna drivare. Som Linux-användare blir man jäkligt less på det bittra kriget mellan Ati och Nvidia (med stängda drivare som följd).
November 4, 2001
Om du öndå skall köra en xeonprolle vad spelar det för roll om det är problem med "desktop"-cpuerna? Det är ju inga stora skillnader mellan desktop och xeonprollarna heller 😉
AMD har för övrigt lagt ut mycket av sina rutiner så det kanske kan vara n¨något att titta på.
August 23, 2007
SuperNova wrote: Om du öndå skall köra en xeonprolle vad spelar det för roll om det är problem med "desktop"-cpuerna? Det är ju inga stora skillnader mellan desktop och xeonprollarna heller 😉
AMD har för övrigt lagt ut mycket av sina rutiner så det kanske kan vara n¨något att titta på.
Precis, eftersom q9550 och x3360 i princip är samma hårdvara (det är väl bara cache-instruktionerna på x3360 som är lite mer optimerade för serverapplikationer) så lär samma strul dyka upp båda.
Ja, Amd har lagt ut en del också. Problemet är att de mest kör Ati-kretsar på sina mATX.
1 Guest(s)