September 11, 2001
Jag har SugHem-anslutning och tänker sätta upp en burk som är ansluten via kabelmodemet till intörnätet...I den burken skall det finnas ftpserver/mailserver/webserver. Så långt är allt lugnt...
Men funkar verkligen internetdelningen i win2k såpass att jag kan komma åt ALLT från burk nr2 på nätverket genom burk nr1 utan några problem? Jag körde förut en slags gateway, men då var man ofta tvungen att ställa in massa skit här och massa annat skit där.. Det vill jag inte behöva göra, jag skall kunna ta burken som den står och plugga i och allt funkar. Om detta inte funkar, vilken lösning är bäst? Inget unixtjafs utan det skall vara win2k. Funderar på advanced server eftersom det finns en del trevliga verktyg i det, men har inte bestämt mej ännu.
OJ vad rörigt det här blev, nån som förstår vad jag är ute efter?
July 2, 2001
Eftersom NAT begränsar funktionaliteten hos många protokoll (IRC, ICQ, H.232, FTP etc) så kan du glömma att det bara är PnP att få Dator #2 att snacka med internet strulfritt.
Linux "firewall" iptables har idag en massa moduler för att lösa många vanliga protokoll över NAT, men det är alldeles för mycket meckel för vanliga dödliga.
Och som du redan vet, glöm inte att patcha alla W2K-servrar som du vill ha ut mot nätet. Annars är Nimda, CodeRed och Evil Joe User där på nolltid.
June 18, 2001
Köp en router, typ Netgear RT314, RP114.
Denna har ju inbyggd brandvägg, 4port switch och kan nat'a IP och Portar till datorn.
Inga problem att köra en W2k med IIS5 utåt, bara du följer anvisningarna och inte installerar din wwwroot under c:inetpub !!!
Samt att du flitigt följer diverse maillistor så att du vet om patchar för IISen innan ngn annan gör det!
Visst IISen har haft en del hål, men det har alla andra WebServer mjukvaror haft oxå, oavsett platform, men nu är det ju så att 95% är ju Microsoft produkter, och då får det ju även 95% av uppmärksamheten!
1 Guest(s)