October 10, 2002
Jag har 3 st 500 gb diskar som jag vill köra i RAID 5 för att få så hög säkerthet som möjligt. Jag är medveten om att en av diskarnas utrymme kan räknas bort om man gör så här.
Mitt problem är att jag inte riktigt vet hur jag ska göra dom till en RAID 5 nu efter att jag har installerat dom i datorn. De syns som det ska alla tre i "Den här datorn".
April 17, 2003
November 5, 2002
Misstänker att DrRrIbBeL förutsätter att du har ett kontrollerkort med sataportar och stöd för raid5.
Jag börjar lite försiktigare och frågar vad det är för hårdvara du tänkt använda. 3st hårddiskar ja, men mer?
Har du ett kontrollerkort med stöd för raid 5 så borde det gå att konfigurera via en meny som du kommer in i på det sätt DrRrIbBeL föreslår, men har du inte det så är det an annan sak.
Förutom ett kontrollerkort som kan fixa det åt dig så vet jag inte så många sätt. Vet att det går att ordna till med linux och att windows server 2k3 kan det.
November 5, 2002
Ok. Som jag förstår av DENNA pdf så ska ditt moderkort ha ett inbyggt sata kontrollerkort med stöd för raid 5.
Men på HPs HEMSIDA står det inget om raid 5 i specen.
Kolla upp hur många sata-portar du har om om du kan aktivera raid-möjlighet i bios. Hittar du det så borde det komma upp något tillfälle för att komma in i raid-menyn under boot.
Sen eftersom du bara har max 4 sata-portar på moderkortet är det bara att hoppas på att du kan ha 3 diskar i raid 5 array och kunna boota på den 4e. Tycker det borde gå, men man vet aldrig.
Ett alternativ kan ju vara att lägga till ytterligare ett kontrollerkort .
Köpte nyligen ett 4-kanals sata raid-kontrollerkort på kjell&co för bara 349kr som verkar ha stöd för raid 5. Ruskigt billigt i så fall.
November 5, 2002
warzo wrote: Om du tänker köra raid5 med inbyggt eller ett billigt extra kort så hoppas jag att prestanda inte är viktgit för dig över huvudtaget, utan din ide/priorite med konfigurationen är att nå max utrymmme med extra säkerhet.
Är det inte det som det oftast handlar om? En massa plats för sånt som mest bara ligger. Så tänker jag iallafall. Äkta raidkort är inte värt pengarna helt enkelt. Sen är det knappast söligt heller. Gott och väl tillräckligt för de flesta.
Vill man ha hastighet och säkerhet är det en raid 1+0 konfiguration som gäller, möjligtvis raid 5+0 beroende på hur man prioriterar, och sen ett fett raidkort för 10k+ kr. Anser det inte aktuellt.
October 10, 2002
Relaxia wrote: Är det inte det som det oftast handlar om? En massa plats för sånt som mest bara ligger. Så tänker jag iallafall. Äkta raidkort är inte värt pengarna helt enkelt. Sen är det knappast söligt heller. Gott och väl tillräckligt för de flesta.
Raid5 är bra mycket söligare än andra alternativ. Det är verkligen inte en lätt sak för datorn att hantera raid5 algoritmerna.
Men hur som hälst så anser jag att raid1 är bättre om man tänker till data man vill spara. Jag har sparat all data jag själv gjort sedan 1997, och jag fyller knappt 32 GB. Att köra en raid5 för 32gb är nog också att kasta pengar i sjön. Dels en extra hårdskiva att köp in, dels en extra hårdskiva som drar ström, plus att prestanda blir lidande om man har större filer man jobbar med där.
Obs! allt som går att ladda ner från nätet anser jag inte vara viktigt att ha data-säkerhet på. Endast material och data man själv jobbat med och som inte går att få från nätet är viktigt att man har säkrad. Min åsikt!!!
November 5, 2002
Warzo: Jag håller med dig. Man behöver inte samma säkerhet på data man få tag på igen, men alla prioriterar ju inte lika.
Vad söligt betyder kan ju dock vara olika för olika personer. Den softraid 5 array jag har på en av burkarna (1,3GHz VIA cpu) kommer jag åt och flyttar information till synes lika fort som raid 1 arrayen på samma maskin. Märker faktiskt ingen skillnad. Kan förvisso ha att göra med att trafiken går över nätverket (100mbps). Trots detta är jag långt ifrån missöjd med hastigheten.
Klart det tar tid att packa upp en dvd-iso, men det gör det oavsett.
Teoretiskt sett förstår jag att en softraid 5 array inte är lika snabb, men vill påstå att den är tillräckligt snabb.
September 10, 2006
October 10, 2002
gudfadern wrote: Det finns ett "hack" till Windows XP som gör det möjligt att skapa raid-5 volymer direkt i Windows egna Disk Management (detta är igentligen bara möjligt i Windows Server). Om du ändå skall köra mjukvaruraid, så borde detta fungera.
Vart kan jag hitta information om detta?
August 7, 2003
LightX01 wrote: [quote=gudfadern]Det finns ett "hack" till Windows XP som gör det möjligt att skapa raid-5 volymer direkt i Windows egna Disk Management (detta är igentligen bara möjligt i Windows Server). Om du ändå skall köra mjukvaruraid, så borde detta fungera.
http://www.tomshardware.com/2004/11/19/using_windowsxp_to_make_raid_5_happen/ Exempelvis, men det involverar hex-hacka vissa filer och byta ut vissa andra... Jag är tveksam att det är så bra. Om Microsoft släpper nån "fix" som nåt program så slutar den kanske funka osv osv... (detta tar "Tompa" aldrig upp som nån nackdel, men det tycker jag verkar vara det farligaste) verkligen "use at your own risk" alltså och anledningen till man kör raid-5 från början är väl att man vill ha det säkert?
October 10, 2002
Laglorden wrote: [quote=LightX01][quote=gudfadern]Det finns ett "hack" till Windows XP som gör det möjligt att skapa raid-5 volymer direkt i Windows egna Disk Management (detta är igentligen bara möjligt i Windows Server). Om du ändå skall köra mjukvaruraid, så borde detta fungera.
http://www.tomshardware.com/2004/11/19/using_windowsxp_to_make_raid_5_happen/ Exempelvis, men det involverar hex-hacka vissa filer och byta ut vissa andra... Jag är tveksam att det är så bra. Om Microsoft släpper nån "fix" som nåt program så slutar den kanske funka osv osv... verkligen "use at your own risk" alltså och anledningen till man kör raid-5 från början är väl att man vill ha det säkert?
Låter inte som detta är något för mig. Vill gärna ha det säkert.
Borde väl finnas någon programvara som man kan skapa RAID 5 i eller man ska försöka göra det via BIOS om möjligt?
1 Guest(s)