September 13, 2005
Heej kunskapsgudar.
Sitter på rigg enligt sign.
Har inte orkat klocka så mycket pga. att jag just nu inte har nån floppy att uppdatera BIOS med, men jag har dragit upp min Opteron 144 i 9x266=2394MHz med minnesinställning på 200MHz (högsta som finns).
Alltså bör hastigheten på minnet vara 2394/10=239,4MHz men i CPU-Z står det att det går i 171MHz.
Alltså är dividern 14 (2394/14=171!!) vilket, så vitt jag vet, inte går om man inte använder något program i Windows.
Min fråga är: VARFÖR?
Hade problem med minnet och kunde inte formatera om jag inte ställde in timings själv och ställde då till 2-2-2-5-1T. Har hört att ASRock i vissa BIOS (eller hur det nu var) har problem med just 1T, men kan det visa sig genom att hastigheten sänks?
Alla mer eller mindre genomtänkta svar uppskattas!
/Daniel
OT: Vet inte om jag optimerat alla andra inställningar i BIOS heller, första gången med AMD64/Opteron. Någon som vet något annat tips om vad jag ska ställa in i BIOS för att optimera övrigt? Funderade t.ex på AGP-inställningarna, kan dessa vara vilka som helst om jag kör PCI-E-grafikkort?
September 13, 2005
Mean Machine wrote: Finns nånting i stil med "Compability option" eller nånting, som gör att dina minnen alltid går under 200MHz, eller 200MHz exakt. Leta efter nånting liknande och stäng av det. Moderkortet är förresten ingen höjdare vad gäller minnesinställningar.
Tack för svaret, hittade den inställningen men när jag stängde av den så ville datorn inte boota. Visst borde väl minnesstickan palla 230-240MHz?
1 Guest(s)