March 23, 2003
Hej. Jag har problem med min Nikon D40. Det bildas konstiga halofenomen vid kontrastrika motiv. Som denna på en fågel. Det är ju faktiskt inte lila längs fågeln. Sen så kan jag tycka att färgerna är lite off totalt sett.
Jag har fotat i JPEG och sRGB. Samma fenomen uppkommer med olika objektiv, vilket är väldigt konstigt.
Det blir väl att lämna in kameran efter påsk, men jag är ju nyfiken på vad som kan skapa såna här fenomen... :bok:
Tankar någon?
January 15, 2006
Här är två sidor som förklarar problemet.
Sök på Chromatic Aberration eller Kromatisk aberration på google så kan du hitta mer info så klart..
March 23, 2003
Jo, kromatisk aberration har jag hört talas om.. men det konstiga är att jag har fått för mig att jag får felet med flera olika objektiv, och sannolikheten att alla fått sig en smäll är väl inte så stor?
Men jag ska verkligen se till att göra fler fälttester o felsöka ordentligt...
June 11, 2001
Anledningen till att fenomenet uppstår är att det inte finns någon skärpa i bilden och det på så vis uppstår dubbel oskärpa. Eftersom både fågeln, löven bakom, framför och snön är oskärp så är det linsen som är skarp och det är där som skärpan syns, alltså brytningen av ljuset.
Detta är vanligt vid rörelseoskärpa och då linsen har högre skärpa än andra objekt i bilden. Om fågeln hade haft hög skärpa eller om den vita snöfläcken framför fågeln hade haft hög skärpa hade detta fenomen inte inträffa lika tydligt.
March 23, 2003
Sebbe wrote: Anledningen till att fenomenet uppstår är att det inte finns någon skärpa i bilden och det på så vis uppstår dubbel oskärpa. Eftersom både fågeln, löven bakom, framför och snön är oskärp så är det linsen som är skarp och det är där som skärpan syns, alltså brytningen av ljuset.
Detta är vanligt vid rörelseoskärpa och då linsen har högre skärpa än andra objekt i bilden. Om fågeln hade haft hög skärpa eller om den vita snöfläcken framför fågeln hade haft hög skärpa hade detta fenomen inte inträffa lika tydligt.
Det låter som att det kan ligga mycket sanning i det, det är nämligen så att jag tycker mig se fenomenet mest i ett fast 35mm-objektiv när man kör låga bländartal.
1 Guest(s)