June 7, 2005
Jag ersatte mitt gamla "Golden Flame" (soltek) moderkort häromdagen eftersom det var långsamt döende. Jag skaffade ett Asus A7N8X-XE vilket passar bra för min barton 2500+ CPU. (en rejäl uppgradering till 64 bit blir senare)
Iallafall, ända sen bytet så har jag hört ett slags surrande ljud. Jag har försökt att lokalisera det men har inte haft någon framgång. Det verkar inte vara chassit iallafall. Det kanske har något att göra med CPU-fläkten eller något relaterat, för när CPU'n är idle så hörs ljudet, men så fort det är någon CPU activitet ovanför ungefär 10% så slutar ljudet. Jag har ingen aning om vad det är. Datorns temperaturer, enligt Asus Probe, överstiger aldrig 60 grader även under full tryck. Bortsett från det så har jag haft några konstiga dator-frys problem. Det har hänt två gånger att datorn har frusit utan någon logisk förklaring, vare sig av överhettning eller mjukvaru-fel.
Kan detta vara relaterat? Någon som har någon aning?
*Edit*
Själva ljudet låter som ett väldigt fin-malet elektriskt ljud snarare en mekaniskt.
June 7, 2005
Kame_boy wrote: hade ett nätagg som lät förr. Det var någon som talade om för mig att det finns en slags strömomvandlare som kan börja dö och låter då som klickande ljud 50 eller 100 ggr i sekunden, ett litet surrande ljud alltså.
Bara ett förslag!
Hm..aggregatet är en 300w och relativt gammal. Den skulle behöva bytas ut oavsett om det är den som är felet. Fast bara för ordningens skull, om nu aggregatet är felet, varför lät den ingenting innan moderkorts-bytet?
*edit*
För att försöka svara på min egen fråga, men kan det vara så att mitt äldre moderkort inte använde lika mycket kräm som mitt nya och kanske därför har påverkat mitt nät-agg så mycket att den börjar låta?
1 Guest(s)