Konstigt ljud efter uppgradering|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Konstigt ljud efter uppgradering
Fred26
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 12, 2006 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ersatte mitt gamla "Golden Flame" (soltek) moderkort häromdagen eftersom det var långsamt döende. Jag skaffade ett Asus A7N8X-XE vilket passar bra för min barton 2500+ CPU. (en rejäl uppgradering till 64 bit blir senare)

Iallafall, ända sen bytet så har jag hört ett slags surrande ljud. Jag har försökt att lokalisera det men har inte haft någon framgång. Det verkar inte vara chassit iallafall. Det kanske har något att göra med CPU-fläkten eller något relaterat, för när CPU'n är idle så hörs ljudet, men så fort det är någon CPU activitet ovanför ungefär 10% så slutar ljudet. Jag har ingen aning om vad det är. Datorns temperaturer, enligt Asus Probe, överstiger aldrig 60 grader även under full tryck. Bortsett från det så har jag haft några konstiga dator-frys problem. Det har hänt två gånger att datorn har frusit utan någon logisk förklaring, vare sig av överhettning eller mjukvaru-fel.

Kan detta vara relaterat? Någon som har någon aning?

*Edit*

Själva ljudet låter som ett väldigt fin-malet elektriskt ljud snarare en mekaniskt.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1014107
February 12, 2006 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

hade ett nätagg som lät förr. Det var någon som talade om för mig att det finns en slags strömomvandlare som kan börja dö och låter då som klickande ljud 50 eller 100 ggr i sekunden, ett litet surrande ljud alltså.

Bara ett förslag!

Fred26
Medlem
1014109
February 12, 2006 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: hade ett nätagg som lät förr. Det var någon som talade om för mig att det finns en slags strömomvandlare som kan börja dö och låter då som klickande ljud 50 eller 100 ggr i sekunden, ett litet surrande ljud alltså.

Bara ett förslag!

Hm..aggregatet är en 300w och relativt gammal. Den skulle behöva bytas ut oavsett om det är den som är felet. Fast bara för ordningens skull, om nu aggregatet är felet, varför lät den ingenting innan moderkorts-bytet?

*edit*
För att försöka svara på min egen fråga, men kan det vara så att mitt äldre moderkort inte använde lika mycket kräm som mitt nya och kanske därför har påverkat mitt nät-agg så mycket att den börjar låta?

Fred26
Medlem
1014589
February 13, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har reserverat ett nytt 400W, när jag har installerat det så "rapporterar" jag här om det blev någon skillnad. 🙂

Fred26
Medlem
1015294
February 15, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jupp..ljudet är borta. Tack för assistans ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 128
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL