July 12, 2002
Hej på er igen!
Känns nästan som jag spamar forumet hehe..!
Jaja...!
Jag har funderat fram å tillbaka på vad jag ska köpa för nya grejer till datorn, å jag har kommit fram till att jag har ganska bra grejer, behöver mestadels fler hårddiskar!
Eftersom allla platser på moderkortet är upptagna så tänkte jag att jag kan köpa ett kontrollerkort för en femhundring å en 200 GB SATA disk.
Men jag har kört fast å vet inte riktigt vad jag ska ha för kontrollerkort?
Det finns för många och jag har aldrig läst/lärt mig något om de detta.
Det viktigaste är att minst 2 st. SATA diskar får plats. Har väl alla kanske?
Men hellre ett riktigt bra SATA kontrollerkort än ett halvbra kontrollerkort som även har ATA133 och SATA. Förstår ni? Prio ligger på SATA.
Men är det skit samma så får det gärna finnas så mycket platser på kortet som möjligt! Alltså, SATA (Raid), ATA133 osv.
Å nu till den stora fråga, kan jag boota från en hårddisk som ligger på ett kontrollerkort? Eftersom SATA är så mycket snabbare så vore det ju bättre att installera windows på den nya disken jag tänk köpa! Har inte SATA på mitt moderkort nämligen!
Tackar så mycket för mig och hoppas på bra svar!
mvh // Peter
August 23, 2001
DeoN wrote: Hej på er igen!
Känns nästan som jag spamar forumet hehe..!
Jaja...!Jag har funderat fram å tillbaka på vad jag ska köpa för nya grejer till datorn, å jag har kommit fram till att jag har ganska bra grejer, behöver mestadels fler hårddiskar!
Eftersom allla platser på moderkortet är upptagna så tänkte jag att jag kan köpa ett kontrollerkort för en femhundring å en 200 GB SATA disk.
Men jag har kört fast å vet inte riktigt vad jag ska ha för kontrollerkort?
Det finns för många och jag har aldrig läst/lärt mig något om de detta.Det viktigaste är att minst 2 st. SATA diskar får plats. Har väl alla kanske?
Men hellre ett riktigt bra SATA kontrollerkort än ett halvbra kontrollerkort som även har ATA133 och SATA. Förstår ni? Prio ligger på SATA.
Men är det skit samma så får det gärna finnas så mycket platser på kortet som möjligt! Alltså, SATA (Raid), ATA133 osv.Å nu till den stora fråga, kan jag boota från en hårddisk som ligger på ett kontrollerkort? Eftersom SATA är så mycket snabbare så vore det ju bättre att installera windows på den nya disken jag tänk köpa! Har inte SATA på mitt moderkort nämligen!
Tackar så mycket för mig och hoppas på bra svar!
mvh // Peter
ja det funkar, hade operativsystemet på ett sata kontrollerkort och det funkade upperligt.
Men har för mig att man måste ända i BIOS att datorn ska bota från scasi :bok:
1 Guest(s)