November 28, 2002
Hej!
(Hoppas den här tråden ligger under rätt forumsdel)
Jag skall hjälpa ett par släktingar med att konvertera VHS till DVD.
Funderar på att köpa ett USB TV kort och koppla in en VHS spelare till TV kortet, spela in innehållet och sedan bränna ut på DVD skiva.
Är detta en bra lösning? Får man med ljudet då?
Vad finns det för alternativa lösningar till det här? Alla tips är av intresse, motivera vad som är bättre respektive sämre med de olika lösningarna. Får helst inte vara en för dyr lösning!
Tack på förhand,
vänliga hälsninar
Mikke
June 11, 2001
Låter som om du behöver ett videoredigerigsprogram. Pinnacle studio är att föredra. Tyvärr är prislappen på deras pro-program inte den bästa för plånboken. Annars har windows vista ett sådär videorederingsprogram och tv-kort från Hauppauge, Pinnacle och Terratec kan ha program som är användbara om man inte ska leka SVT.
Titta på denna sida
November 5, 2002
Tjejjen min har några gamla VHSer hon vill ha till DVD. Undersökte fotobutik-alternativet för ett tag sen, och nackdelen är ju att de bara drar över allt rätt upponer. Lite onödigt då det egentligen kanske bara är ½-timma som är av intresse, och billigt var det ju inte direkt.
Jag tänker göra ungefär som du skrev. Ta in videosignalen med TV-kort eller ett VIVO-grafikkort och sen redigera med något lämpligt program.
Kom just på att man kanske kan låna/hyra ett kort för att kunna ta in videosignalen av någon på forumet kanske. Kan ju vara värt ett försök om man inte har mer behov än så.
May 9, 2001
Du har ingen kompis eller bekant som har en HDD-Recorder med DVD-brännare?
En sådan här tex:
http://www.avland.co.uk/pionee.....530lrg.jpg
Jag själv har en sådan. Har spelat in del VHS-band till den och sedan brännt ut dem på DVD.
Hur smidigt som helst. Det går att redigera inspelningarna innan man bränner ut dem.
Man kan ta bort delar av inspelningen tex.
När man sedan väljer att bränna ut på DVD så finns det lite olika menyer att välja mellan.
Väljer man högsta inspelningskvalitet så går det in en timme på en vanlig 4.7 gigs DVD.
Med vanliga standardkvalitet så går det in två timmar.
Denna maskin är nog bland det bästa inköp jag gjort. Spelar in enn massa olika program.
Vill man spara programmet så kan man tex. ta bort reklamen och sedan bränna ut på DVD.
Dessutom slipper man hålla reda på vad som finns på hårddisken. Man får upp en meny med alla inspelade program.
Ska man spela in direkt så slipper man hålla reda på vart på "bandet" man kan börja.
Det är bara att trycka på REC. Sedan slipper man ju spola fram och tillbaka för att se ett visst program.
Det enda jag har min gamla VHS till nu är att spela in gamla VHS-band till HDD-inspelaren åt mina vänner som vill ha dem på DVD.
2 Guest(s)