January 13, 2006
Hejsan.
Jag är ny på detta forumet skapade ett konto idag då de var en som rekommenderade detta forum.
Nu till frågan. Jo jag har tänkt länge på att köpa en bärbar dator, och nu dom senaste dagarna har jag letat runt lite på nätet. Då jag verkligen inte kan något om datorer så skulle jag behöva hjälp :D. Va betyder egentligen Sempron, Amd, pentium och celeron? vilket av detta ska jag välja.
Min budget jag har är bara 6000:- kan man få något bra för detta? Ni får gärna tipsa om nån datorer begagnad som ny.
Tack på förhand
November 27, 2003
Du har en rad saker att kolla på som påverkar både prestanda och strömförbrukning: Processor, minne, hårddisk och grafik är de fyra sakernaman brukar fokusera på.
I processorväg har vi en hel rad alternativ, i Sverige finns endast från AMD och Intel dock, och i detta fall ska vi väl kanske vara glada för det.
AMD
Sempron är AMDs budgetalternativ. Ingen dålig processor om pengarna tryter men fortfarande ett budgetalternativ.
Turion är AMDs bästa mobila processor. Den har en låg strömförbrukning och presterar bra i förhållande till denna.
Athlon Mobile 64 är en högprestandavariant där man offrat strömförbrukninen för rå prestanda. Används främst i "desktop replacements" som är vad många kallar för släpbara också.
Intel
Celeron M
Intels budgetalternativ som kanske inte är den sämst presterande, men den ligger i botten med Sempron beroende på vad för test man kör.
Pentium M
Intels bästa mobila processor. Den har en låg strömförbrukning och väldigt bra prestanda.
Mobile Pentium 4
Högprestandavariant där man offrat batteritiden.
När det gäller hårddisk så finns det lite alternativ: 4200, 5400 och 7200rpm. Hårddiskens hastighet påverkar väldigt mycket hur snabb du upplever datorn. Eftersom en 4200rpm-disk inte konsumerar märkvärt mindre än en 7200 så anser jag att du ska satsa på en 7200 minst. Dock så producerar en snabbare disk mer värme, och där är det viss skillnad om än liten sådan.
Minnesmängden med en modern laptop idag bör ligga på minst 512MB, strömförbrukningen och värmeutvecklingen ökar inte nämnvärt med mer minne.
I grafikväg finns det tre typer av kretsar där du vill ha kretsar från ATI och NVIDIA men undvika Intels. Dvs om du tänkt spela med den.
Utgå från det och leta runt lite.
Det är för övrigt stor skillnad mellan olika tillverkare av laptops, medan många mindre tillverkare bara köper in andras.
EDIT: Välkommen 😉
//Andreas
October 7, 2002
Men Delph1, du missade ju en processortillverkare i alla fall ju. 🙂
Den tillverkaren är Freescale, som gör G4:an som sitter i begagnade iBooks, som faktiskt går att få i ungefär den prisklassen i alla fall...
Nya går däremot över budgeten rejält, så de är inte att tänka på över huvudtaget.
EDIT: För att Delph1 ska slippa: Prestandan är inget vidare, men den är i gengäld strömsnål. Ingen direkt spelprocessor, men den duger till vanligt skrivbordsarbete. Och spelutbudet för mac är hur som helst något begränsat. Och i mina ögon största fördelen: datorerna den sitter i kan köra OS X...
August 25, 2004
Jag skulle nog rekommendera denna eftersom du inte kan betala så mycket..
http://www.jmedata.se/start.as.....roduct.asp||dept_id=||itemno=26578
March 10, 2003
För dyr ? http://www.misco.se/Product/Pr.....mId=449540
Inte världsbäst, men fungerar att köra Office på.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 27, 2003
TERdON wrote: Men Delph1, du missade ju en processortillverkare i alla fall ju. 🙂
Den tillverkaren är Freescale, som gör G4:an som sitter i begagnade iBooks, som faktiskt går att få i ungefär den prisklassen i alla fall...
Nya går däremot över budgeten rejält, så de är inte att tänka på över huvudtaget.
EDIT: För att Delph1 ska slippa: Prestandan är inget vidare, men den är i gengäld strömsnål. Ingen direkt spelprocessor, men den duger till vanligt skrivbordsarbete. Och spelutbudet för mac är hur som helst något begränsat. Och i mina ögon största fördelen: datorerna den sitter i kan köra OS X...
Jag kan inte Apple tyvärr så att ge tips om det vore nog att skjuta mig själv i foten 😉
//Andreas
1 Guest(s)